Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah..

Semalam dapat lah mendaratkan 2 ekor (hah? 2 jer?) sotong..ehehehe... (* 1 May 2010)

Yerrr... DUA EKOR jer...

Alhamdulillah!

Nak cerita sotong ke nih?

ker.. blurr sotong?

Idakk.. tu selingan jer.

Ada aku ajak seorang sahabat utk trip tu, pangge Sarip Dol jer (bukan nama sebenar), tapi dia bukan la samseng kampung dusun. Seorang sahabat siber yg bertukar dari sahabat alam realiti maya.

Maka tersebutlah tentang Ilmu dan sifat dalam perbincangan kami. Eh! Sebelum tu, Sarip ni Naib Johan candat tahun lepas...tapi semalam dia dapat sekor jer....ehehehe...kira aku dah kalahkan Naib Johan la nihhh... Iklan.

Apa yg kami perkatakan dalam bot hari tu tentang ilmu ni, sekarang ni alhamdulillah, kesedaran dah meningkat di kalangan ibu ayah untuk menghantar anak anak mereka ke pengajian agama (yg belum sedar lagi ramai..yg sedar tapi tak berani atau tak yakin pun ramai gak). Maka kita lihat ramai ust2 muda di persada ilmu negara sekarang nih..alhamdulillah!

Sarip menceritakanlah tentang madrasah tempat anaknya belajar juga tentang madrasah baru anaknya..

Tapi..bukan nak cerita pasal madrasah tuu..

bukan bukannn..

ehehehe..

Saja je nak kasi posting ni panjang yea? Idak ler.. saja kasi santaiii..

So kisahnya ustaz ustaz muda (dgn maaf para ustaz..tak semua cam ni) yg agak keras dalam sesuatu perkara. Itu satu hal, hal yg lain tu... yg kami bincangkan.. Ustaz, tapi tak nampak macam ustaz! jeng jeng jeng...

Dari pelbagai sudut lah.. so kita bawak ke satu sudut dulu. Apa tu? Sifat pendakwah. Saya pernah bersembang dgn seorang Ustaz tu (sebaya dgn saya maa) dia tak pakai kopiah, tak berjubah, tak dak janggut.. (sebenornya ni pakaian warak/sunnah, bukan pakaian ustaz je) .. dia pakai Jeans, tshirt biasa. Tarak nampak kata dia seorang ust. Bila sembang bab agama, dia la terkehadapan! Tu dia!! Nganga la org lain mendengarkannya.. Ooooo..ustaz rupanyaa... tu la kome ..jgn pandang rupa dia jer...

Gitu lah yg selalu diucapkan oleh orang lain yg baru mengenalinya. Aku tak pernah tanya, tapi dia yg cakap..katanya "Ana tak pakai kopiah, jubah dan segalanya ni walau ana ustaz bukan apa, supaya senang ana nak mendekati remaja, nak berdakwah pada mereka!" Tu diaaaa.... Kome pikior la sendiri yea.. Habis satu kes.

Aku hari tu ke Pejabat Agama, aku masuklah.. jeng jeng jengg... aku tengok ustaz2 kat situ tak macam ustaz la pulak.. tapi aku tau la deme tu ustaz. Aku tengok pulak, ustazah2 pun ranggi gak.. tapi aku tau dia depa tu ustazah (amboihh hang jeling ustazah no... isk..kantoi!) ... Yg datang ke pejabat tu pulak aku tengok ok lagi dari penampilan para ustaz2 kat pej agama tu (pandangan mata aku je..pandangan mata selalu tersasar tau!) .. ada yg datang tu pakai niqob lagi, berserban (dalam opis tu sorang tak pakai serban)..pakai jubah (pun tak dak yg dalam opis tu pakai cam tu)

Peh tu satu hari tu aku pi minum kat kantin kat Jab agama tu.. dgn para ustaz lain lah..dok sembang sama kat meja meja sebelah tu para ustaz lain.. uik..belum pukul sepuluh lagi tu baii... time opis tu! Eh eh! Depa tu keja field work kot..tak ikut timing. Ye la kot.. husnuz dzhon..

Nak juga kenal kenal kan..maka ust yg bersama kami perkenalkan..haaa..yg kat ceruk tu..dia ust bla bla..bahagian blah blah... yg tu...kljklj...dia kat khknkln... Haaaaa..yg bersandar tuuu..itu TIMBALAN MUFTI tuuu.. aku pun memanjangkan tengkuk aku nak tengok dia..elok aku tengok dia jer.. SAPPPP.. tangan dia naik ke atas menuju ke bibir dia... Apa tu? Isap rokok beb!  Aduhaii...


Selesaii..



Tu dari sudut penampilan lah.. Bukankah semua itu adalah Sunnah Nabi mu? (Jgn pulak nanti ada yg kata, Nabi tak pakai Niqob!) .. penat.. Cx maksud Sunnah dulu baii..

Jadi sekarang ni ramai orang yg berilmu, tapi Ilmu tu tak jadi ilmu hanya setakat menjadi Pengetahuan atau maklumat sahaja. Ramai yg tahu, tapi tak mahu amal. Mungkin kerna tak yakin? TAk selesa? Atau apa tak tahu lah aku... Hanya pada ALLAH sahajalah kita berserah.

Apa kesannya nanti tuan? Entahlah..tu nak kena dibuat kajian khusus oleh mereka yang berkebolehan. Aku ni ceroi..tak mampu beb. Nak sembang kedai kopi boleh lah. Nak?

Hahaha..korang sembang cam tu ke atas bot tu? Idak ler.. tu topik yg dibincangkan ler..kisah kisah lain tu aku tambah bila dapat ilham dariNya jua.

Berbalik pada tajuk posting ini, Ilmu dan Sifat.

Antara keduanya, dua dua penting dan saling berkait. Tapi Sifat adalah perlu lebih kuat lagi pada aku pada masa akhir zaman ini. Sepertimana aku tulis sebelum ini, Ilmuan agama ramaiiii... ahli maksiat pun ramai yg tahu cakap bab agama (aku pernah jumpa beb..kaki tonggang, dok pegang gelas arak lagi masa dia dok cakap tu) .. pernah juga aku jumpa kaki zina tapi cabar kalau nak cakap pasai agama dgn dia..memang dia berkebolehan walau ada yg tak tepat dan salah sana sini. Tapi kalau didengari secara lalu je..memang macam ustazah lah.. Tapi mana sifat?

"Tak faham lagi la beb!"

Ehehehe..sorri la.. aku tak reti menulis sangat.. men hentam jer.. ok la ok la...cam nih..

Kalau kita nak tahu apa itu SABAR, maka kita pun pegi la jumpa tuan guru dan belajar darinya apa itu SABAR. Guru pun ajar lah sabar tu maknanya..begini,ayatnya sekian, hadithnya sekian.. sirah Nabawiyyah begini, Sirah Sahabat begitu..sirah org org Muqarrobin macam nih.. Itu semua kita katakan sebagai ILMU. Maka BERILMU lah org itu setelah mengetahui akan ia tentang apa yg dikatakan sebagai SABAR. ILMU. Selesai.

Sifat? Iaitulah amalan kepada Ilmu itu tadi! Katakanlah setelah org itu bertanya itu ini pada tuan guru tu..dah selesai bab sabar. dia pun balik. TApi dia ni nakal skit. Dia alihkan kasut tuan guru tu..sebelah dia letak kat tangga lain, sebelah dia sorok! Tuan guru tu nak balik cari tengok kasutnya tak ada! Apa lagii. tuan guru pun "APaaaa la diaorang nih, datang Masjid pun nak mencuri jugak! Amik la kasut yg mahal mahal tu, selipar cabuk aku pun nak tibai!" Kata tn guru tu. Haaaa..mana SIFAT SABAR guru tu? Dia mungkin ada Ilmu...Sifat Sabar tak ada! Selesai.

Nampak dak?

So macam mana nak dapatkan Sifat dari Ilmu tu beb?

Nak dapat tu, kena la ada GURU MURSYID!

Nak dapatkan sifat pada anak, maka para ibubapa carilah guru yg beramal dgn amalan sunnah. Bermula dari pakaian, cara hidup, pemikiran, masa, adab, amalan soleh lainnya. Tak cukup setakat tengok sekolah/madrasah/ma'had nama keAraban skit, ada tulis jawi skit..kira lulus jah. Tengok dulu gurunya.. amalannya gitu. Walau mungkin guru tak ada sijil berkajang kajang..tak ada degree (bukan kondem ustaz berdegree ya) tak ada mastar phd (pun bukan kondem deme tu) ..tapi mereka ikhlas (sapa saja ada degree atau tak - ikhlas yg penting) .. guru guru macam tu selalunya dari pengajian pondok pondok dan pesantrean.


InsyaALLAH, sebagaimana guru, macam tu lah murid. Keberkatan akan turun pada ilmu yg diajarkan ikhlas. Ikhlas ni panjang la perbincangannya..antara ikhlas ni ialah beramal dgn ilmunya. Kalau ustaz pun janggut selai tarak..pakai baju masuk dalam nampak ponggong.. kopiah tak pakai togey jer.. tangan sepit rokok... Tuan tuan pindahlah anak tuan tuan tu ke sekolah lain. Walaupun ilmunya tinggi melangit..tapi tak lebih dari seekor keldai membawa kitab kitab!! (dgn maaf)  Itu lebih baik!

p/s: Maaf pada tuan tuan guru para kiyai para ustaz ustazah 'alim ulama' yg ikhlas dan soleh dan solehah. Tuan tuan permata tak ternilai harganya sebagai pewaris Nabi. Kami nampak Nabi Muhammad s.a.w. melalui tuan puan! Terubat rindu kami padanya melalui akhlak dan amalan serta penampilan tuan puan!!! ALLAHU AKBAR!



Theodore Hertzel - pencetus idea penubuhan negara Yahudi ( tulis buku Negara Yahudi : 1895 ) "misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran - ucapan di Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland : 1897


Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment