Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah..

Ada seorang ust memberikan ceramahnya di Masjid tempat aku nih. Dia ni veteran lah. Kalau tak kenal, org kata dia garang. Tapi dia ni ok..tak la garang, hanya muka je bengis skit. Orangnya pun tegas.

Hari tu dia dok cerita pasal aurat, pendedahan aurat berleluasa. Atas nama Islam mereka membuat onar. Pakai tudung pelbagai bentuk dan fesyen yg tak selari dengan Islam pun tapi dilabelkan Islam.

Yang ni memang dah jadi fitnah akhir zaman pun. Memang benar, kat internet ni pun aku ada jumpa dalam satu akaun fesbuk lah, pakai tudung tapi pakai skirt (aku harap mamat tu dah buang la gambar tu, wat per tayang?) Kesian juga dalam hati menengokkannya.. apa lah yg dia dapat?

Hari tu (hari tu lagi) ada pernah aku terbaca ('ter'  tu..) kat sebuah kedai runcit tu, sementara menantikan barang yang aku minta disedikan., tentang busana Muslim. Aku pun nak tengok la.. perekanya bernama Bernard Chandran... mamat ni pun buat busana Muslim, maka ada lah sekeping dua gambor hasil rekaan dia.. memang tak senonoh la diletak label busana Muslim. Tak silap aku yg merasmikan ialah isteri PM kita yg memang tak tutup aurat pun. Bagi aku, itu semua.. Al-Fulus. Bukannya pasal Islam pun..

Yg jadi mangsa muslimat yg baru nak berjinak jinak dgn agama, tertipu lah ia. Sangkanya dah ikut tuntutan agama, tetapi merosakkan agama tanpa sedar. Sapa nak kasi dakwah? TEntulah aku dan kita semua semampunya...

Berbalik pada Ustaz veteran tu, dalam pada dia dok bagi ceramah tu, sempat pulak dia sound kata 'Tak ada Nas pakai tutup nih!"  sambil mengisyaratkan dengan tangan kanannya iaitu ia maksudnya memakai Niqob. Katanya lagi, mana ada Nas suruh tutup muka sampai nampak mata? Lalu dibacakanlah ayat dan disertakan tafsir ulama' tentang yg wajib ditutup hanyalah muka dan tapak tangan. Selesai.

Masa tu aku rasa macam nak angkat tangan..tapi tak terangkat la pulak! (ampunkan aku Ya ALLAH) ..rupanya iman aku nipis senipis nipisnya.. tak mampu nak menegur sekadar yg aku mampu.. macam mana lah kalau gendang perang berbunyi nanti.. panggilan Jihad bergema! Aku kah antara yg menyambutnya?? Ya ALLAH..ampunilah hamba Mu ini atas kelemahan diri dalam beragama...

Mungkin aku hanya berani di sini sahaja.. mencoret di sini sahaja.. Entahlah. Aku tak berapa setuju komentar komentar macam ni dibuat secara terbuka dalam sidang yg begitu pula. Seolahnya kita mengacukan senjata pada saudara kita sedangkan musuh berada di depan kita biarkan sahaja!!

Ketika itu aku berkira kira nak bertanya (tapi ada bagusnya juga sebab soalan aku yg aku rangka tu tak bagus lah) ehehe..  Nak je aku tanya, "Mungkin nanti Ustaz boleh datang mengajar sini, ustaz pakai seluar dan bengkung utk tutup pusat tu (macam bengkung silat tu).. then tak payah pakai baju. Datanglah mengajar kat sini. Ataupun, pakai kain pelikat je, baju tak yah pakai.. atau pakai je lah singlet pagoda tak de lengan tu, meh mengajar kat sini dalam Masjid.  Apa salahnya kan? Bukankah aurat tu (bg lelaki) hanya sekadar pusat dan lutut?

Peh tu kat rumah pulak, isteri dan anak perempuan Ustaz tak yah la pakai baju..cukup tutup pusat ke lutut je.. bukankah itu je batasan aurat dgn Mahram? Kenapa nak pakai baju pulak? Tambahan sekarang ni cuaca agak panas jugak nih... Kenapa nak tutup lebih?

Iskk... buat isu je karang... Tapi tu dalam hati aku je lah.. tangan tak terangkat angkat sampailah habis program... Aku dok diam menikus bak tikus nampak kucing. Aduhaii....Cis! Penakut!

Ok sekarang umum lak yer..

Dalam saikologi pula mungkin boleh dikategorikan sebagai 'ecapism' iaitu seseorang itu  menyalahkan orang lain melakukan sesuatu yg lebih teruk dari apa yg dia lakukan. Pengalaman aku di sebuah forum maya begitulah. Bila ditegur, dia akan tuding pada lawan partinya kononnya parti tu buat lagi teruk, so kenapa tak tegur? Kenapa tegur dia?  Rupanya dia tak suka ditegur dan dia lebih suka kita perbaiki orang lain dan bukan dirinya..seolahnya dia perfect!

Jadi keluarlah dalilnya tetang betapa parti lawan lebih teruk lagi. Ada pulak penyokong parti lawan di forum tu, dia pulak tunjuk perkara lain pulak (al insan memang tak sunyi dari salah silap, senang je nak cari) ..maka berlanjut lanjutanlah dari satu isu ke isu lain saling menyalahkan. Tak ada yg menunjukkan mahu mengalah atau mengakui kelemahan lantas memperbaiki diri dan jemaah. Ntah ke mana perginya kasih sayang!?

Sepatutnya yg menjadi perbandingan kita ialah Al-Qur'an dan Sunnah. Bukannya dengan mengatakan si anu dan si anu tu  lagi teruk dari kita. Seolahnya kita mengatakan kita ni lebih baik dari orng lain dan kita lah the last person on earth kalau nak ditegur pun!! Hebat!  (ingatlah hai diri ku sendiri!!)

Terkadang org yg menegur atau yg buat salah tu, bukan kesalahannya yg ditegur tapi sekali dgn perawakannya juga. Katakan orgnya berjubah serban, maka jubah dan serban akan diheret sama seolah barangsiapa yg memakai pakaian sunnah tu maka ianya maksum. Tak pernah pulak diperlekehkan selipar ker ke terompah ke atau cap org berkenaan.

Contoh ayat "Eleh! Dia ingat serban dia besar bakul maka dia kira dia hebat?"  So! Apa kena mengena serban dalam hal nih?? Orang tu tak kata apa apa pun tentang serban yg dipakainya! Hang tak leh terima teguran atas kesalahan hang, naper tuju pada serban? Serban tu kata apa kat hang? Hang tak tau ka tu pakaian Rasulullah s.a.w.?  Yg salah tu si pemakai (kalau pun dia salah) bukan pakaian dia!! Hang tak sedar perbuatan hang menyebabkan orang lain menjauhkan diri dari pakaian sunnah lantaran merasakan dirinya banyak dosa dan tak layak pakai?

Tak pernah lagi le dengar kata kata cam ni: "Ewah! Mentang mentang lah ko pakai selipar jepun, ko rasa diri ko terer eh?"  Sapa nak mulakan style ni? ..angkat keyboard!
Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment