Ibnu Hashim

Saya saja nak lepaskan rasa di sini.. ceritanya begini, saya ni ada join satu grup bisnes lah di web nih, senang cakap Raja Prepaid lah..
So kami ada yahoo group dan berkomunikasi di situ lah tentang bisnes nih.

Nak jadi cerita maka sekarang ni Raja Prepaid ni dah kembangkan sayaplah dan mengeluarkan produk lain antaranya ubat gigi halal.

Berlakulah polemik di yahoo group tentang statusnya dan akhirnya dapat dipastikan ianya adalah disahkan halal dan ada sijilnya..So oklah..beres.

Cuma saya ni mencelah sikit dan mengingatkan tentang kepentingan kesatuan Ummah dalam semua hal termasuklah dari segi Ekonomi. Umum kita semua tahu lantaran kebiadapan bukan Islam mempermainkan kita puluhan tahun mengeluarkan ubat gigi yang tidak halal, dan kini kita UMAT ISLAM mengeluarkan produk ubat gigi halal kita sendiri, kini pihak bukan Islam pun mengeluarkan ubat gigi halal ..itu faktanya, so..tak pa lah, nii pun ok jugak ..beres, tak ada masalah.

Masalahnya ialah apabila email itu yg bertujuan mahu untuk saling memperingati bahawa KEUTAMAAN kita adalah saudara kita dan UTAMAKANLAH keluaran Umat Islam terlebih dahulu, malangnya email tu disekat dan tidak disiarkan atas alasan ianya berbau perkauman.!! Ada ker? Apa Islam ni milik melayu je ker? Punya la jumud!

Hangin betul lah...inilah dianya Umat kita sekarang nih...Tak dapat membezakan yang mana satu yang paling Utama..yang mana dulu yang mana kemudian...Tak kenal apa itu Pengorbanan dan tak kenal yang mana intan dan yang mana permata..Masalah kesatuan ummah yang simple macam ni pun tak dapat nak paham...Isk..geram nih...Lepak dulu... hmph!!
Ibnu Hashim
Unfortunately until now I still haven't received any reply from PPIM regarding of the issues I brought up to them. In the email I also asked them the outcome of the previous report that I sent them (halal mutton?).. Just may be there are just too many reports for them to cope with or just that my report ain't that 'big'...
Ibnu Hashim
How Islamic inventors changed the world

The Independent, UK

From coffee to cheques and the three-course meal, the Muslim world has given us many innovations that we take for granted in daily life. As a new exhibition opens, Paul Vallely nominates 20 of the most influential-and identifies the men of genius behind them.

1. The story goes that an Arab named Khalid was tending his goats in the Kaffa region of southern Ethiopia, when he noticed his animals became livelier after eating a certain berry. He boiled the berries to make the first coffee. Certainly the first record of the drink is of beans exported from Ethiopia to Yemen where Sufis drank it to stay awake all night to pray on special occasions. By the late 15th century it had arrived in Mecca and Turkey from where it made its way to Venice in 1645. It was brought to England in 1650 by a Turk named Pasqua Rosee who opened the first coffee house in Lombard Street in the City of London. The Arabic qahwa became the Turkish kahve then the Italian caffé and then English coffee.

2. The ancient Greeks thought our eyes emitted rays, like a laser, which enabled us to see. The first person to realise that light enters the eye, rather than leaving it, was the 10th-century Muslim mathematician, astronomer and physicist Ibn al-Haitham. He invented the first pin-hole camera after noticing the way light came through a hole in window shutters. The smaller the hole, the better the picture, he worked out, and set up the first Camera Obscura (from the Arab word qamara for a dark or private room). He is also credited with being the first man to shift physics from a philosophical activity to an experimental one.

3. A form of chess was played in ancient India but the game was developed into the form we know it today in Persia. From there it spread westward to Europe - where it was introduced by the Moors in Spain in the 10th century - and eastward as far as Japan. The word rook comes from the Persian rukh, which means chariot.

4. A thousand years before the Wright brothers a Muslim poet, astronomer, musician and engineer named Abbas ibn Firnas made several attempts to construct a flying machine. In 852 he jumped from the minaret of the Grand Mosque in Cordoba using a loose cloak stiffened with wooden struts. He hoped to glide like a bird. He didn't. But the cloak slowed his fall, creating what is thought to be the first parachute, and leaving him with only minor injuries. In 875, aged 70, having perfected a machine of silk and eagles' feathers he tried again, jumping from a mountain. He flew to a significant height and stayed aloft for ten minutes but crashed on landing - concluding, correctly, that it was because he had not given his device a tail so it would stall on landing. Baghdad international airport and a crater on the Moon are named after him.

5. Washing and bathing are religious requirements for Muslims, which is perhaps why they perfected the recipe for soap which we still use today. The ancient Egyptians had soap of a kind, as did the Romans who used it more as a pomade. But it was the Arabs who combined vegetable oils with sodium hydroxide and aromatics such as thyme oil. One of the Crusaders' most striking characteristics, to Arab nostrils, was that they did not wash. Shampoo was introduced to England by a Muslim who opened Mahomed's Indian Vapour Baths on Brighton seafront in 1759 and was appointed Shampooing Surgeon to Kings George IV and William IV.

6. Distillation, the means of separating liquids through differences in their boiling points, was invented around the year 800 by Islam's foremost scientist, Jabir ibn Hayyan, who transformed alchemy into chemistry, inventing many of the basic processes and apparatus still in use today - liquefaction, crystallisation, distillation, purification, oxidisation, evaporation and filtration. As well as discovering sulphuric and nitric acid, he invented the alembic still, giving the world intense rosewater and other perfumes and alcoholic spirits (although drinking them is haram, or forbidden, in Islam). Ibn Hayyan emphasised systematic experimentation and was the founder of modern chemistry.

7. The crank-shaft is a device which translates rotary into linear motion and is central to much of the machinery in the modern world, not least the internal combustion engine. One of the most important mechanical inventions in the history of humankind, it was created by an ingenious Muslim engineer called al-Jazari to raise water for irrigation. His 1206 Book of Knowledge of Ingenious Mechanical Devices shows he also invented or refined the use of valves and pistons, devised some of the first mechanical clocks driven by water and weights, and was the father of robotics. Among his 50 other inventions was the combination lock.

8. Quilting is a method of sewing or tying two layers of cloth with a layer of insulating material in between. It is not clear whether it was invented in the Muslim world or whether it was imported there from India or China. But it certainly came to the West via the Crusaders. They saw it used by Saracen warriors, who wore straw-filled quilted canvas shirts instead of armour. As well as a form of protection, it proved an effective guard against the chafing of the Crusaders' metal armour and was an effective form of insulation - so much so that it became a cottage industry back home in colder climates such as Britain and Holland.

9. The pointed arch so characteristic of Europe's Gothic cathedrals was an invention borrowed from Islamic architecture. It was much stronger than the rounded arch used by the Romans and Normans, thus allowing the building of bigger, higher, more complex and grander buildings. Other borrowings from Muslim genius included ribbed vaulting, rose windows and dome-building techniques. Europe's castles were also adapted to copy the Islamic world's - with arrow slits, battlements, a barbican and parapets. Square towers and keeps gave way to more easily defended round ones. Henry V's castle architect was a Muslim.

10. Many modern surgical instruments are of exactly the same design as those devised in the 10th century by a Muslim surgeon called al-Zahrawi. His scalpels, bone saws, forceps, fine scissors for eye surgery and many of the 200 instruments he devised are recognisable to a modern surgeon. It was he who discovered that catgut used for internal stitches dissolves away naturally (a discovery he made when his monkey ate his lute strings) and that it can be also used to make medicine capsules. In the 13th century, another Muslim medic named Ibn Nafis described the circulation of the blood, 300 years before William Harvey discovered it. Muslims doctors also invented anaesthetics of opium and alcohol mixes and developed hollow needles to suck cataracts from eyes in a technique still used today.

11. The windmill was invented in 634 for a Persian caliph and was used to grind corn and draw up water for irrigation. In the vast deserts of Arabia, when the seasonal streams ran dry, the only source of power was the wind which blew steadily from one direction for months. Mills had six or 12 sails covered in fabric or palm leaves. It was 500 years before the first windmill was seen in Europe.

12. The technique of inoculation was not invented by Jenner and Pasteur but was devised in the Muslim world and brought to Europe from Turkey by the wife of the English ambassador to Istanbul in 1724. Children in Turkey were vaccinated with cowpox to fight the deadly smallpox at least 50 years before the West discovered it.

13. The fountain pen was invented for the Sultan of Egypt in 953 after he demanded a pen which would not stain his hands or clothes. It held ink in a reservoir and, as with modern pens, fed ink to the nib by a combination of gravity and capillary action.

14. The system of numbering in use all round the world is probably Indian in origin but the style of the numerals is Arabic and first appears in print in the work of the Muslim mathematicians al-Khwarizmi and al-Kindi around 825. Algebra was named after al-Khwarizmi's book, Al-Jabr wa-al-Muqabilah, much of whose contents are still in use. The work of Muslim maths scholars was imported into Europe 300 years later by the Italian mathematician Fibonacci. Algorithms and much of the theory of trigonometry came from the Muslim world. And Al-Kindi's discovery of frequency analysis rendered all the codes of the ancient world soluble and created the basis of modern cryptology.

15. Ali ibn Nafi, known by his nickname of Ziryab (Blackbird) came from Iraq to Cordoba in the 9th century and brought with him the concept of the three-course meal - soup, followed by fish or meat, then fruit and nuts. He also introduced crystal glasses (which had been invented after experiments with rock crystal by Abbas ibn Firnas - see No 4).

16. Carpets were regarded as part of Paradise by medieval Muslims, thanks to their advanced weaving techniques, new tinctures from Islamic chemistry and highly developed sense of pattern and arabesque which were the basis of Islam's non-representational art. In contrast, Europe's floors were distinctly earthly, not to say earthy, until Arabian and Persian carpets were introduced. In England, as Erasmus recorded, floors were "covered in rushes, occasionally renewed, but so imperfectly that the bottom layer is left undisturbed, sometimes for 20 years, harbouring expectoration, vomiting, the leakage of dogs and men, ale droppings, scraps of fish, and other abominations not fit to be mentioned". Carpets, unsurprisingly, caught on quickly.

17. The modern cheque comes from the Arabic saqq, a written vow to pay for goods when they were delivered, to avoid money having to be transported across dangerous terrain. In the 9th century, a Muslim businessman could cash a cheque in China drawn on his bank in Baghdad.

18. By the 9th century, many Muslim scholars took it for granted that the Earth was a sphere. The proof, said astronomer Ibn Hazm, "is that the Sun is always vertical to a particular spot on Earth". It was 500 years before that realisation dawned on Galileo. The calculations of Muslim astronomers were so accurate that in the 9th century they reckoned the Earth's circumference to be 40,253.4km - less than 200km out. The scholar al-Idrisi took a globe depicting the world to the court of King Roger of Sicily in 1139.

19. Though the Chinese invented saltpetre gunpowder, and used it in their fireworks, it was the Arabs who worked out that it could be purified using potassium nitrate for military use. Muslim incendiary devices terrified the Crusaders. By the 15th century they had invented both a rocket, which they called a "self-moving and combusting egg", and a torpedo - a self-propelled pear-shaped bomb with a spear at the front which impaled itself in enemy ships and then blew up.

20. Medieval Europe had kitchen and herb gardens, but it was the Arabs who developed the idea of the garden as a place of beauty and meditation. The first royal pleasure gardens in Europe were opened in 11th-century Muslim Spain. Flowers which originated in Muslim gardens include the carnation and the tulip.
Ibnu Hashim
It has been told that the talks was legal..and it was the demontration that was illegal (illegal gathering) .. Read on..

Kenyataan Media
(19 Mei 2006)



Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) menyambut baik kenyataan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri Datuk Fu Ah Kiow seperti mana yang disiarkan di dalam Bernama.Com pada 19 Mei 2006 yang bertajuk Penganjur Forum Tidak Mohon Permit yang mana beliau telah menjelaskan bahawa adalah lebih baik pihak yang ingin menganjurkan forum yang menyentuh isu-isu sensitif memohon permit polis untuk keselamatan awam walaupun permit polis tidak diwajibkan bagi mana-mana pihak ingin menganjurkan forum atau seminar tertutup.

Kenyataan beliau ini merujuk kepada penganjuran forum umum bertajuk "Perlembagaan Persekutuan: Perlindungan Untuk Semua" yang menimbulkan kekecohan akibat demonstrasi orang ramai. Beliau membetulkan fakta bahawa sebenarnya program tersebut tidak mempunyai permit polis untuk dianjurkan.

Bermakna, penganjur program iaitu Aliran dan Article 11, yang dianggotai 14 pertubuhan bukan kerajaan (NGOs) termasuk Sisters in Islam (SIS), Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), Majlis Peguam dan All Women's Action Society (AWAM) telah melakukan perhimpunan HARAM yang sebelum ini didakwa telah mendapat kebenaran polis untuk diadakan forum tersebut.

DPPNJ mengharapkan agar pemantauan terhadap aktiviti yang seumpama ini akan dapat dipantau dengan lebih serius agar kejadian seperti ini khususnya yang menyentuh sensitiviti umat Islam dapat dielakkan.

Lebih-lebih lagi, forum ini didakwa membincangkan tentang Perkara 121 (A) Perlembagaan Persekutuan, yang merujuk kepada peruntukan perlembagaan yang menghalang mahkamah sivil mencampuri bidang kuasa mahkamah syariah.

DPPNJ juga melahirkan rasa terkilan kerana forum yang dilabelkan sebagai sensitif ini telah didakan sebelum ini iaitu di Kuala Lumpur pada 12 Mac lepas dan di Melaka pada 21 April lepas. Bermakna, sekiranya tiada demonstrasi diadakan maka forum sensitif ini akan tetap berjalan.

Kesunguhan kira-kira 500 orang yang mendakwa mewakili Badan Anti Suruhanjaya Antara Kepercayaan Agama (BADAi) mengadakan demonstrasi secara aman di depan Hotel Cititel di Jalan Penang pada hari Ahad lalu, bagi membantah penganjuran satu forum yang didakwa menghina Islam walaupun dilihat sebagai satu kesalahan dan dilabelkan sebagai tindakan BODOH oleh Datuk Nazri Aziz telah berjaya membuka mata semua pihak terhadap isu sensitif ini.

Sekian, wassalam.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
Ibnu Hashim
Dengan Nama Allah, Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Mr George Bush,

Presiden Amerika Syarikat.

Sejak sekian lama saya memikirkan, bagaimana untuk menjustifikasikan kontradiksi yang tidak boleh dinafikan yang wujud di dalam arena antarabangsa -- yang sedang hangat diperdebatkan, terutamanya dalam forum politik dan di kalangan pelajar universiti. Banyak persoalan yang masih tidak terjawab. Oleh itu, ia telah menarik minat saya untuk membincangkan kontradiksi dan persoalan tersebut, dengan harapan ia akan memberi peluang untuk menyelesaikan permasalahan tersebut.

Bolehkah seseorang yang menjadi pengikut Nabi Isa AS, Utusan Allah yang teragung, merasa terpaksa untuk menghormati hak asasi manusia, Mengemukakan liberalisme sebagai model ketamaddunan, Mengumumkan bantahan kepada pembangunan senjata nuklear dan senjata pemusnah, Menjadikan 'Memerangi Keganasan' sebagai slogannya, Dan akhirnya, berkerja ke ara mewujudkan kesatuan masyarakat antarabangsa - satu masyarakat yang suatu hari akan diperintah oleh Nabi Isa dan mereka yang suci, Tetapi pada masa yang sama, Menyerang sesebuah negara; Kehidupan, memusnahkan reputasi dan harta benda manusia dan kerana sedikit kemungkinan berlaku jenayah dalam sebuah kampung, bandar, atau negeri sebagai contoh maka seluruh kampung, bandar atau negeri tersebut dibakar. Atau kerana kemungkinan wujud senjata pemusnah dalam sesebuah negara, maka ia dijajah, di mana ratusan ribu rakyatnya dibunuh, sumber airnya, pertaniannya dan industrinya di musnah, hampir 180,000 tentera asing dihantar, kesucian rumah-rumah penduduk tempatan diceroboh, dan negara tersebut dimusnahkan.

Apakah harganya? Ratusan billion dollars dibelanjakan dari perbendaharaan sesebuah negara dan pastinya negara-negara lain juga dan puluhan ribu pemuda-pemuda lelaki dan wanita - dikerah menjadi tentera penjajah - mereka dipisahkan dari keluarga mereka dan mereka yang tersayang, tangan mereka dikotori darah mereka yang tidak berdosa, dan menjadi mangsa kepada tekanan saikologi sehingga setiap hari beberapa orang daripada mereka membunuh diri dan mereka yang kembali ke tanah air mereka mengalami tekanan, cedera manakala sebahagian lagi telah terbunuh dan mayat-mayat mereka dikembalikan kepada ahli keluarga mereka. Di atas alasan wujudnya senjata pemusnah, tragedi yang hebat ini telah melanda negara yang dijajah dan negara yang menjajah.

Kemudian, terbukti tidak wujud sebarang senjata pemusnah. Sememangnya Saddam adalah seorang diktator pembunuh. Tetapi peperangan bukan dilancarkan untuk mengguling beliau, matlamat yang diumumkan tentang peperangan tersebut adalah untuk mencari dan memusnahkan senjata pemusnah. Beliau telah jatuh bersama dengan matlamat yang lain, walaupun rakyat di rantau tersebut amat gembira mengenainya. Saya merujuk kepada peperangan É ke atas Iran di mana Saddam telah disokong oleh Barat.
Tuan Presiden,

Anda mungkin tahu bahawa saya seorang guru. Pelajar saya telah menyoal saya bagaimana tindakan tersebut boleh diselaraskan dengan nilai yang digariskan pada permulaan surat ini dan bertanggungjawab kepada tradisi Nabi Isa AS, Rasul yang gemarkan keamanan dan penuh kemaafan. Terdapat penjara di Guantanamo Bay yang tidak dibicarakan, tiada pembelaan yang sah, di mana keluarga mereka tidak boleh melawat mereka dan mereka dikurung di bumi asing di luar negara mereka sendiri. Tiada pengawasan terhadap keadaan dan nasib nereka oleh badan antarabangsa.

Tiada seorangpun yang mengetahui samada mereka itu seorang tahanan, tawanan perang dituduh atau penjenayah.Penyiasat Eropah telah mengesahkan kewujudan penjara rahsia di Eropah juga. Saya tidak boleh menerima penculikan seseorang, dan mereka ditahan dipenjara rahsia, tanpa pengawasan mana-mana sistem perundangan. Untuk itu, saya tidak faham bagaimana tindakan tersebut hendak dikaitkan dengan nilai yang digariskan pada awal surat ini, iaitu ajaran Nabi Isa AS, niai hak asasi manusia dan nilai lberal. Para pemuda, penuntut universiti dan orang awam mempunyai beberapa soalan mengenai fenomena Israel.

Saya pasti anda mengetahui mengenainya. Disepanjang sejarah beberapa buah negara yang telah dijajah, saya rasa pembentukan sebuah negara baru dengan rakyat baru, adalah merupakan fenomena yang ekslusif pada zaman kita. Para penuntut berkata bahawa enam puluh tahun yang lalu negara tersebut tidak wujud. Dokumen dan globe lama yang ditunjukkan, kita tidak akan dapat menemui negara yang dinamakan Israel. Saya memberitahu kepada mereka untuk mempelajari sejarah perang dunia pertama dan kedua. Salah seorang dari penuntut saya memberitahu kepada saya bahawa semasa perang dunia kedua, di mana lebih dari sepuluh juta orang telah terbunuh, berita mengenai perang tersebut telah disebar dengan cepat oleh pihak yang berperang. Setiap orang mendakwa kemenangan mereka dan kekalahan pihak musuh di garisan hadapan. Selepas perang, mereka mendakwa lebih dari enam juta orang-orang Yahudi telah terbunuh. Enam juta orang pastinya dikaitkan dengan dua juta keluarga.

Sekali lagi mari kita andaikan bahawa peristiwa tersebut adalah benar. Tidakkah secara logiknya ia diterjemahkan kepada kewujudan negara Israel di Timur Tengah atau menyokong kewujudannya? Bagaimanakah fenomena ini diperjelaskan?

Tuan President,
Saya pasti anda tahu bagaimana - dan apakah harganya - untuk mewujudkan negara Israel? - Berjuta-juta telah terbunuh dalam proses tersebut.- Berjuta-juta rakyat telah menjadi pelarian. - Ratusan ribu hektar tanah ladang, tanaman zaitun, bandar dan kampung dimusnahkan. Tragedi ini bukan dikhususkan pada masa kewujudan sahaja; malangnya ia telah berterusan selama lebih enam puluh tahun sekarang. Regim yang diwujudkan tidak menunjukkan belas kasihan walaupun kepada kanak-kanak, memusnahkan kediaman bersama-sama dengan penghuninya sekali, membuat pengumuman awal senarai dan rancangan untuk membunuh rakyat Palestin dan menahan beribu-ribu rakyat Palestin di penjara. Fenomena tersebut amat unik - atau tidak pernah dilakukan sebelum ini - menurut apa yang kita ingati.Satu lagi persoalan yang besar yang ditanya oleh orang ramai ialah kenapa regim tersebut disokong?

Adakah menyokong regim tersebut sehaluan dengan ajaran Nabi Isa AS atau Nabi Musa AS atau mana-mana nilai liberal? Atau adakah kita cuba memahami bahawa membenarkan habitat asal bumi tersebut - di dalam dan di luar Palestin - samada mereka itu Kristian, Muslim atau Yahudi, untuk menentukan nasib mereka, melaksanakan prinsip-prinsip demokrasi, hak asasi manusia dan ajaran para Rasul? Jika tidak, kenapakah terlalu banyak bantahan kepada referendum? Pentadbitan Palestin yang baru dipilih baru saja mengambil alih pemerintahan. Kesemua pemerhati bebas telah mengesahkan bahawa kerajaan tersebut mewakili rakyat yang memilih mereka. amat tidak dipercayai, mereka telah meletakkan kerajaan yang dibawah tekanan dan telah menasihati mereka untuk mengiktiraf regim Israel, menghentikan perjuangan mereka dan menurut program kerajaan sebelumnya.

Jika kerajaan Palestin sekarang bergerak di atas platform di atas, tidakkah rakyat Palestin mengundi mereka? Sekali lagi, bolehkah kedudukan tersebut diambil dalam menentang kerajaan Palestin diselaraskan dengan nilai yang digariskan sebelum ini? Orang ramai juga berkata "kenapa kesemua resolusi Majlis Keselamatan PBBdalam mengutuk Israel di veto?"
Tuan President,
Sebagaimana yang anda ketahui, saya hidup ditengah-tengah rakyat dan saya sering berhubungan dengan mereka -- ramai juga mereka dari sekitar Timur Tengah yang boleh berhubung dengan saya. Mereka juga tidak percaya polisi yang meragukan itu. Terdapat bukti bahawa penduduk di rantau tersebut menjadi bertambah marah terhadap polisi tersebut.Bukanlah niat saya untuk mengemukakan begitu banyak soalan, tetapi saya juga perlu merujuk kepada perkara yang lain.Kenapakah sebarang kejayaan dari segi teknologi dan saintifik yang sampai ke Timur Tengah diterjemahkan sebagai ancaman kepada regim Zionis? Tidakkah penyelidikan dan pembangunan saintifik merupakan hak asas kepada sesebuah negara?

Anda amat biasa dengan sejarah. Selain dari Timur Tengah, dari sudut namakah dalam sejarah di mana kejayaan saintifik dan teknikal menjadi satu jenayah? Bolehkah kejayaan saintifik digunakan untuk tujuan ketenteraan dijadikan alasan untuk menentang sain dan teknologi sama sekali? Jika benarlah tafsiran tersebut, maka kesemua disiplin saintifik, termasuk fisik, kimia, mathematik, perubatan, kejuruteraan dan seterusnya dihentikan. Pembohongan telah dilaporkan dalam perkara Iraq. Apakah hasilnya? Saya tidak merasa sangsi bahawa menyatakan pembohongan adalah bertentangan dengan mana-mana adat, dan anda sendiri tidak suka dibohongi.

Tuan Presiden,

Tidakkah rakyat Amerika Latin mempunyai hak untuk bertanya, kenapa kerajaan yang mereka pilih ditentang dan pemimpin yang merampas kuasa disokong? Atau, kenapakah mereka sering diugut dan hidup dalam ketakutan? Rakyat Afrika adalah golongan yang berkerja keras, kreatif dan berkebolehan. Mereka boleh memainkan yang penting dalam menyediakan hak kemanusiaan dan menyumbang untuk kemajuan material dan spiritualnya. Kemiskinan dan kesusahan di sebahagian besar Afrika telah menghalang kesemua itu dari berlaku. Tidakkah mereka mempunyai hak untuk menyoal kenapa kekayaan banyak - termasuk mineral - dirompak, walaupun pada hakikatnya mereka memerlukannya lebih dari yang lain di dunia ini? Sekali lagi, adakah tindakan tersebut selari dengan ajaran Nabi Isa dan bersesuaian dengan hak assi manusia?

Rakyat Iran yang berani dan beriman juga mempunyai banyak soalan dan tidak berpuashati, termasuk: 'coup d'etat of 1953' dan berterusan menggugurkan kerajaan yang sah, menentang revolusi Islam, menukarkan bangunan kedutaan kepada ibu pejabat yang menyokong aktiviti menentang Republik Islam (beribu-ribu muka surat dokumen ditemui bagi membuktikan tuduhan ini), menyokong Saddam dalam melancarkan perang terhadap Iran, menembak jatuh pesawat penumpang Iran, membekukan aset Iran, meningkatkan ugutan, marah dan menentang kemajuan program nukear Iran.

Tuan Presiden,
11 September adalah peristiwa yang memilukan. Pembunuhan orang-orang yang tidak berdosa adalah menyedkan dan mengejutkan di seluruh dunia. Kerajaan kami dengan serta merta mengisytiharkan kutukan dan menyampaikan takiah dan simpati. Semua kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk untuk melindungi kehidupan, kemiskinan dan hal ehwal rakyat masing-masing. Dilaporkan bahawa kerajaan anda telah memasang sistem keselamatan, perlindungan dan perisikan yang terbaik - sehinggakan mampu memburu musuh yang berada di negara lain. 11 September bukanlah operasi yang mudah. Adakah ia dirancang dan dilaksanakan tanpa koordinasi dengan perkhidmatan keselamatan dan perisikan - atau penyerapan extensif mereka? Tentunya ini hanya satu tekaan yang bijak. Kenapakah beberapa aspek serangan tersebut dirahsiakan? Kenapa kita tidak diberitahu siapa yang tidak melaksanakan tanggungjawabnya dengan sempurna? Dan, kenapa mereka yang bertanggungjawab dan bersalah tidak dapat dikenalpasti dan dibicarakan? Semua kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan keselamatan dan ketenangan jiwa seluruh rakyatnya. Selama beberapa tahun, rakyat negara anda dan jiran-jiran tidak mendapat ketenangan. Selepas 911, selain dari kecederaan emosi yang dialami oleh mereka yang terselamat dan rakyat Amerika dapat disembuhkan - yang mendapat trauma akibat dari serangan tersebut - beberapa media Barat hanya menyebarkan ketakutan dan keadaan yang tidak selamat - ada yang dengan sengaja bercakap mengenai serangan baru pengganas dan menakut-nakutkan rakyat. Adakah itu perkhidmatan kepada rakyat Amerika?

Adakah mungkin untuk mengira kemusnahan yang dialami akibat dari ketakutan dan panik? Warga Amerika hidup dalam ketakutan akan berlakunya serangan baru yang mungkin akan berlaku pada bila-bila masa dan tempat. Mereka merasa tidak selamat dijalan-jalan, di tempat kerja dan di rumah masing-masing. Siapa yang akan bergembira dengan sitasi tersebut? Kenapa pihak media, membangkitkan rasa tidak selamat dan tidak berusaha untuk menjamin keselamatan dan ketenangan jiwa? Ada yang percaya bahawa peristiwa tersebut tiada kena mengena dengan serangan ke atas Afghanistan. Dan sekali lagi saya perlu merujuk kepada peranan media.

Dalam charter media, penyebaran maklumat yang betul dan laporan berita yang jujur merupakan satu prinsip. Saya menyampaikan kekecewaan mengenai penyelewengan prinsip yang ditunjukkan oleh media Barat. Preteks utama mengenai serangan ke atas Iraq ialah wujudnya senjata pemusnah. Dan ia diulangi berkali-kali - kepada umum, sehingga akhirnya mereka percaya dan usaha dilakukan untuk menyerang Iraq. Apakah kebenaran akan dapat dihilangkan dalam tipu helah dan pedaya? Sekali lagi , jika kebenaran dibenarkan hilang, bagaimana ia boleh diselaraskan dengan nilai yang disebut sebelum ini? Adakah kebenaran yang diketahui oleh yang Maha Berkuasa juga akan hilang?

Tuan Presiden,

Dalam negara di seluruh dunia, rakyat menyediakan perbelanjaan untuk kerajaan agar kerajaan mereka juga mampu memberi khidmat kepada mereka.Persoalan di sini ialah "apakah yang mampu dihasilkan kepada rakyat ratusan billion dollars yang dibelanjakan untuk kempen Iraq?"Sebagaimana yang tuan ketahui, di beberapa buah negeri dalam negara anda, ramai rakyat yang masih hidup dalam kemiskinan. Beribu-ribu lagi yang tidak mempunyai rumah dan penggangguran masih menjadi satu masalah yang besar. Sudah tentu masalah ini juga wujud di negara lain. Dengan masalah tersebut masih berkisar difikiran, bolehkah perbelanjaan yang besar untuk kempen tersebut - yang di bayar oleh perbendaharaan rakyat dijelaskan dan diselaraskan dengan prinsip yang disebut sebelum ini? Apa yang telah dikatakan, adalah ketidakpuasan hati rakyat di seluruh dunia, samada di rantau kami atau di negara anda. Tetapi perselisihan utama kami - yang saya harap anda akan bersetuju dengan sebahagian daripadanya ialah: Mereka yang berkuasa mempunyai masa tertentu di pejabat dan mereka tidak akan memerintah untuk selama-lamanya, tetapi nama mereka akan direkodkan dalam sejarah dan akan sentiasa dihakimi samada sekarang atau di masa akan datang.

Rakyat akan memerhati pemerintahan kita. Adakah kita mampu membawa keamanan, keselamatan dan kedamaian untuk rakyat atau mereka yang tidak mendapat perlindungan dan pengganggur? Adakah kita berusaha untuk mewujudkan keadlan, atau hanya menyokong kumpulan tertentu dan dengan cara memaksa orang ramai untuk hidup dalam kemiskinan dan kesusahan, menjadikan beberapa orang kaya raya dan berkuasa - sehingga mengadai kehendak rakyat dan yang Maha Berkuasa dengan mereka? Adakah kita mempertahankan hak mereka yang tidak mndapat keistimewaan atau mengabaikan mereka?Adakah kita mempertahankan hak rakyat seluruh dunia atau melancarkan perang ke atas mereka, mencampuri urusan mereka secara haram, mewujudkan penjara seumpama neraka dan memenjarakan mereka? Adakah kita membawa keamanan dunia dan keselamatan atau meningkatkan ugutan dan ancaman?

Adakah kita menyatakan kebenaran kepada negara kita dan lain-lain negara di seluruh dunia atau mengemukakan berita palsu kepada mereka?Adakah kita menyebelahi rakyat atau penjajah atau penindas? Adakah pihak pentadbir kita menetapkan untuk mempromosikan tingkah laku yang rasional, logik, beretika, aman, memmenuhi janji, keadilan, perkhidmatan kepada rakyat, kesejahteraan, progress dan mnghormati kemuliaan manusia atau paksaan dihujung senjata, ugutan, huru hara, tidak menghormati manusia, melengah-lengahkan progress dan kecemerlangan bangsa lain dan memijak hak manusia? Dan akhirnya, mereka akan menghakimi kita samda kita kekal jujur di atas sumpah jawatan kita - berkhidmat untuk rakyat, yang merupakan kerja utama kita, dan tradisi Nabi - atau tidak?

Tuan Presiden,

Berapa lama lagikah dunia ini boleh bertoleransi dengan situasi ini?Ke arah manakah trend ini akan membawa dunia ini? Berapa lamakah penduduk dunia ini terpaksa membayar akibat dari keputusan salah kita? Berapa lama lagikan keadaan huru hara akan berlaku - hasil dari penimbunan senjata pemusnah
Ibnu Hashim
Aku ada baca dalam Utusan yang Pak Lah rupanya marah dan sokong juga si Bahlul Nazri Aziz yang kata mereka yang demonstrasi di Penang menentang majlis IFC tu sebagai bodoh.

Aku tak tau nak kata apa la..cume teringatlah aku yang IFC ni tak dibatalkan oleh Pak Lah pun... ianya ditangguh.. Tangguh lepas Pilihanraya?

Aku mula ragui sapa Pak Lah nih.. Mudah mudahan aku yang salah...
Ibnu Hashim
Wahai Pak Lah..kuasa di tangan mu...Batalkan sahaja IFC itu..mengapa ditangguh? Mengapa? Masihkah engkau mencari akan Si Al-Ghazali? Masihkah engkau tercari cari akan AlShafie? Mudah saya wahai Pak Lah..bukalah kitab kitab mereka..pasti IFC sudah lama berkubur berpandukan kitab kitab tinggallan mereka itu.. Wahai Pak Lah, dengan kuasa yang Allah beri di tanganmu, gunakanlah di jalan Nya.. wahai cucu seorang Ulama'...
Ibnu Hashim
Teringat kembali kisah di Pasar Borong Selangor minggu lepas..Adakah masih relevan lagi Melayu disinonimkan dengan Islam (tidak merujuk peniaga Melayu itu sebagai bukan Islam).

Adakah ini yang dikatakan Melayu Glokal? Tambah pulak dengan kisah si penceramah di majlis IFC di Pulau Pinang itu sendiri...

Dalam sedar tak sedar, Tokey Judi di Malaysia adalah orang Melayu..Tokey Arak dan Maksiat di Melaka nun adalah orang Melayu (tokey disco), Juara hentam Undang Undang Islam Orang Melayu 'Kakak kakak dalam Islam'.. Kemana anak anak aku nanti? Ke mana pula cucu cucu zuriat keturuanan ku kelak? Ya Allah! Aku tidak rela seorang pun keturunanku lari dari Agama mu...Tiadalah daya dan upayaku melainkan Engkau jua Ya Allah...!!!

250 000 Murtad tetapi mereka kami kes terpencil!! Kalaulah Engkau masih ada Ya Rasulullah s.a.w.. kalaulah para sahabat mu masih ada... aku tak berdaya...Kuatkanlah aku Ya Allah!! Kuatkanlah iman dan iltizamku serta semua kaum Muslimin dan Muslimat!! Awas kamu wahai musuh musuh Allah!!! Awas kamu!!

Menangkan lah Pejuang Islam Ya Allah.. Kiamat sudah hampir!!
Ibnu Hashim
Rupa-rupanya dalam diam IFC ni masih berjalan..Mereka telah cuba menjalan satu majlis IFC di Pulau Pinang yang mana alhamdulillah, terdapat sebahagian daripada umat Islam telah berdemontrasi di hadapan Hotel Cititel yang mana majlis itu diadakan.

Puak puak tu sempat juga memberikan ucapan selama sejam yang disampaikan oleh mangkuk mangkuk hayun berikut: Honey Tan Lay Ban (racun) dari Executive Director Awam, Presiden Aliran, P.Ramakrishnan; Profesor Undang-undang Univesiti Institut Teknologi Malaysia (UiTM), Prof Shad Saleem Faruqi; Lawyer On Constitutional Matters, Malik Imtiaz dan Ahli Parlimen Kota Bahru, Zaid Ibrahim.

Apa dah jadi nih? Nampaknya mereka yang mengaku Islam yang ramai dalam Majlis ni...Tak heranlah kalau agama ini, umat ini dengan berani dan lantang sekali dikritik oleh bukan Islam...

Apa nak jadi dengan UMNO nih? Apa nak jadi??

sumber: http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2269&Itemid=28
Ibnu Hashim
Nampaknya sehingga kini laporan saya berkenaan Pasar Borong Selangor masih belum mendapat apa apa maklum balas. Ini menunjukan kemungkinan besar betapa banyaknya laporan laporan yang terpaksa pihak PPIM tangani... Email susulan akan saya buat insyaAllah..
Ibnu Hashim
Below is the email which I've sent to PPIM regarding of the incident that happened to me today at Pasar Borong Selangor...Til' now, my hand still shivering.. Biadap!!

Assalamualaikum w.b.t.

Ditakdirkan Allah, pagi ini buat pertama kalinya saya ke Pasar Borong Selangor (Biasanya saya ke sana waktu malam bukannya pagi) untuk membeli keperluan basah di rumah saya. Baru saya sedar di waktu pagi, ada peniaga peniaga kecil kecilan yang memasang payung di bahagian tepi kedai makan yang bertentangan dengan bangunan besar Pasar tersebut.

Di pendekkan cerita, saya terpandang seorang peniaga (nampak melayu-Islam kot?) yang menjual barang barang rencam yang kebanyakannya mainan kanak kanak. Disamping itu, dia juga ada menjual kalimah suci 'Lailahailallah', 'Allah' dan 'Muhammad' serta dua tiga buah frame gambar pemandangan.

Saya menegurnya dengan ikhlas perbuatannya meletakkan kalimah suci itu di bawah iaitu di atas 'tarmac' separas dengan kaki!! Bayangkanlah orang ramai lalu lalang di hadapannya kalimah suci yang separas dengan kaki mereka! Apatah lagi ada diantaranya yang bukan islam memakai seluar pendek lalu di hadapannya!!

Amat malang sekali kerana alat alat rencam yang lainnya di gantung dan diletakkan di atas meja...apalah salahnya dihormati akan nama Allah dan Nama Rasulullah s.a.w. dan diletakkan di tempat yang sepatutnya?? Tak bolehkah letak di atas meja itu sekurang kurangnya?

Dengan angkuh dia menjawab yang ini semua dia yang akan bertanggungjawab! Saya kurang arif adakah dia bermaksud ini hal antara dia dan Allah?! Alangkah sombongnya peniaga ini!! Saya mendukung anak kecil saya ketika itu hampir sahaja menghadiahkan penumbuk ke muka mamat biadab itu!!

Saya berlalu terus, silap silap nanti, saya pulak yang ke lokap polis. Saya berusaha menalipon ke 103 menanyakan nombor talipon PPIM tetapi mereka hanya ada koperasi PPIM yang saya cuba talipon tapi tiada jawapan (Hari minggu pun), FOMCA juga begitu dan akhirnya saya talipon ke Balai Polis Serdang. (sekarang baru saya simpan nombor hotline PPIM - silap saya juga)

Selepas itu, pihak Polis sampai, iaitu konstable Airul (tak berapa ingat namanya) dan Konstable Erwin. Saya bersama mereka ke gerai itu sekali lagi, Peniaga biadab ini masih lagi berkeras tidak mahu meletakkannya di tempat tinggi dan mencabar polis atas undang undang apa yang telah dia buat kesalahan tersebut.. Saya ada juga mencelah menyatakan awak itu muslim, undang undang Allah bagaimana? Tapi dia terus tak layan saya... Kemudian dia mencabar dan mengatakan pada saya "This is not Your Business"! Saya menjawab "HEY! I'm a Muslim, This is my Business!!!"

Kini, barulah saya paham apa maksudnya sebelum ini bila dia mengatakan "Saya akan bertanggungjawab" ..

Isk..panjang aduan saya...menggigil tangan saya ini..saya harap pihak PPIM dapat memantau perkara ini...saya tak tahu dia berniaga setiap hari atau tidak tetapi dalam perbualannya dengan Polis dia ada menyatakan dia dah lama berniaga dan mengaku dengan angkuhnya, ‘Dah ramai dah orang tegur akan hal ini!’ Astaghfirullah!!! Kerana tidak tahan, saya berlalu menunggu di kereta polis dalam 4 meter dari gerainya menenangkan diri saya..

Adakah hanya kerana dia telah pun lama berniaga semacam itu maka dia tidak boleh ditegur? Ibaratlah kalau saya ini telah lama berniaga Dadah, ketika saya ditangkap, bolehkah saya jawab saya dah lama berniaga dadah nih..kenapa sekarang baru nak tangkap?? Dia juga mendakwa ada peniaga lain juga berbuat begitu...Mungkin maksudnya pegi tangkap habis semua orang yang sejenis dengannya, baru kemudiannya datang tahan dia...!!!

Akhirnya, anggota Polis bernama Airul menyerah kalah dan datang ke kereta, saya menjelaskan padanya saya paham yang Polis tidak ada kuasa dalam hal ini, tetapi saya berharap mungkin dia menghormati Polis dan mengikut nasihat untuk meninggikan frame itu...Dia menang..dan nampak puas hati berjaya meletakkan nama Allah dan Muhammad s.a.w. itu terus separas kaki orang ramai di atas tarmac (Kalimah lailahaillallah digantung sejak awal -Alhamdulillah)

Banyak lagi pertikaman lidah saya dengannya yang rasanya tak perlu saya nukilkan di sini..buat sakit hati sahaja, cukuplah apa yang saya tulis itu menunjukkan betapa Sombongnya dan angkuhnya peniaga biadap ini..

Tidak lama dulu kita heboh semalaysia nak kan kerajaan buat undang undang supaya orang bukan islam tidak boleh menjual ayat-ayat dan kalimah suci Islam. Logika yang kita pakai hanya orang Islam yang menghormati dan tahu akan kesucian kalimat kalimah itu...Tapi pada hari ini, pendapat itu Hancur sehancur hancurnya... Luluh hati ini melihatkan umat islam sendiri begitu bangga Menghina nama Allah dan Muhammad s.a.w.

Mungkin juga PPIM boleh menyiasat status agamanya kalau ini tidak keterlaluan saya katakan...Mana Mungkin seorang Islam berbuat demikian?? Mana mungkin seorang Muslim tidak sedar kesalahannya setelah ditegur oleh ramai orang malahan berbangga pulak dengan menyatakan 'dah ramai dah orang tegur'..

Tuan boleh mendapatkan maklumat lelaki biadap ini di Balai Polis Serdang, Saya melihat Konstable Erwin mencatit butir butir kad pengenalannya dan saya sekali.

Tolonglah bertindak...tolong lah jadikan ini Kes Utama PPIM...

Nombor telepon Balai Polis Serdang 03-89482222.