Capt MUHAMMAD Azhar
Assalamualaikum warahmatullah..


Ntah mengapa hari ni aku asyik teringatkan arwah abg Zul yg telah pergi buat selamanya sebulan nan lalu??..

Ntah kapan pula aku akan menyusulnya pergi sepertimana ribuan juta umat ini yg terdahulu berpindah ke alam nyata! Alam yang sebenarnya.


Kepergian Abg Zul amat amat amat aku cemburui .. kalau selama ini didengari dalam kisah kisah para muqorrobin, dalam kitab kitab, dalam ceramah ceramah.. Nah..kali ini, berlaku pada sahabat sejemaah ..
Perginya dalam hening malam, tatkala sujud pasrah pada Yang Esa dalam rumahNya yg penuh barokah!

Ya! Abg Zul pergi dalam sujud tahajjudnya dalam rumah kekasihnya Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang! Malam itu dilihat panjang benar sujudnya.. dibiarkan sahaja sang perindu terus meratap hiba apatah lagi seseorang hamba itu paling dekat dgn Robbnya ketika dalam sujud .. Dalam kelam dinihari kelihatan sesusuk tubuh di suatu sudut Masjid sedang asyik sujud.. diiringi suara rintihan halus sang pencinta ntah dari penjuru mana Masjid .... Gelap .. hening..tenang..

Ah..Subuh hampir menjelang, Abg Zul masih bersujud! Subhanallah! Besar sungguh kurnia Mu padanya Tuhan ku ... aku cemburu!

5.30 pagi, masih lagi bersujud.. tak berapa lama lagi lampu akan dipasang oleh siak sebagai persediaan Subuh.. telah menjadi rutin lampu dinyalakan 30 minit sebelum masuk waktu .. Abg Zul masih bersujud..ntah adakah itu sujud rakaat terakhirnya atau pun tidak..tidaklah diketahui.. Hanya yang pasti, itulah sujud yg terakhir dalam hidupnya..

Lampu-lampu dipasang, terang benderang rumah ALLAH.. sang pencinta sibuk menyiapkan diri untuk mengadap Yg Esa, mengemaskan diri, memperbaharui wudhuk.. Mmm.. kenapa sujud Abg Zul seperti senget? Terlena kah dia?

Teringat aku akan Adam, putera 3 ku ketika berusia 4 tahun, di Masjid Jamek Padang Benggali Penang. Rakaat kedua Isyak, sujudnya berpanjangan.. hingga selesai isya' , selesai Wirid dan doa... Risau pulak aku tika itu.. lalu aku tuju ke arahnya dan mengoyang goyangkan badannya, tak ada respon... aku jeling dari sisinya.. Ah! Dia tidur dalam sujud solat rupanya!

Kecoh satu Masjid memperkatakan tentang kisah lucu si Adam.. jadi selebriti pulak dia. Si Abang pulak buat halnya sendiri.. Adam, sedari kecil lagi sudah menyendiri .. moga menjadi mujahidNya walau tika semua menghindari!

Abg Zul! Abg Zul! digerakkan perlahan lahan.. sejuk..kaku..perlahan lahan dia seakan rebah.. dipangku tubuhnya.. EH! Abg Zul dah tak ada!!! Innalillahi wa inna ilaihirojiunn .. (istirja' ini bukan utk kematian sahaja, apa sahaja musibah melanda) ...

Perginya tak kembali..dalam hening malam tika sujud pada Yang Maha Esa, dalam rumahNya ia beriktikaf. Siapa tak kenal Abg Zul? Dia mewakafkan dirinya di jalan ALLAH sepanjang masa. Kalau umat sibuk meminta cuti utk membuat kerja kerja agama, menyeru Ummat ke jalan yang ALLAH redhoi , tapi Abg Zul membuat kerja dakwah sepenuh masa dan hanya minta cuti (dari kerja dakwah) untuk urusan keluarga dan lainnya! Anaknya pun diwakafkan utk agama! Dia menduda setelah kematian isteri dan tak pernah berkahwin lagi lantaran sibuk dgn urusan dakwah! MasyaALLAH..Dakwah itu kerjanya..dan dunia ini sampingannya!  Terbalik pula dari diri ku ini!! Astaghfirullah!!


ALLAH! Pilihlah aku hamba Mu yg lemah ini menjadi Syuhada mu!! Biarlah aku mati di jalan Mu! Mati kerana agama Mu!! Bantulah aku Ya ALLAH!!! Aku lemah.. aku lagho..

Abg Zul ... aku cemburukan kamu! Al-Fatihah buat mu wahai Mujahid terpilih!


Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment