Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Segala puji pujian tertentu hanya bagi Mu Ya ALLAH, Pencipta dan Pentadbir Alam Semesta serta segala isinya. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait dan para sahabat r.anhum.

Hampir 2 minggu lebih modem meragam. Sampai juruteknik TMnet datang ke rumah untuk membantu. dan akhirnya keputusan yang diberi, "Modem dah rosak nih!" ....

Memang betul pun warranty dah habis, kena beli baru le nih... errr..ada ke modem yang pakai usb lagi jaman nih? Pasal laptop antik aku ni tak dak internet cable yang besor tu, pakai usb je ...

Nak ke cc segan pulak.. cc sekarang ni jadi tempat main game jer... tetiba pak lebai ni masuk cc pulak..adeh... fitnah fitnah...

TApi hidup dan mati kita di tangan ALLAH termasuklah 'hidup dan mati' modem aku tu...

Pada tarikh keramat 26 Oktober 2010 bersamaan 18 Zulkaedah 1431H, dengan izinNya tetiba lampu adsl,ppp dan lainnya menyala!  Aik! Modem aku hidup balik!?  Ia kembali aktif pada hari yang banyak berlaku peristiwa penting dalam hidup aku ni! Hari yang telah membuatkan aku menangis pada siangnya, hari yang membuatkan aku tersenyum pada petangnya...juga hari yang mempertemukan aku dengan seseorang insan yang pada aku hebat pada malamnya!  Modem aku tiba tiba jadi ok tatkala seseorang yang aku rindu minta aku add dia di FB ...mmmm..FB lagi.. udah berjaman aku tak ke situ ... "Aiseh..modem rosak lah.. tak ble online" sambil aku jeling kat modem, tetiba lampu blinking saat itu juga! dan Modem aku kembali hidup dengan izinNya!!! Subhanallah!!!

Aku tak mo cerita apa yang menyebabkan aku menangis, apa yang menyebabkan aku tersenyum, tapi aku dipertemukan ALLAH dengan seseorang yang mana aku rasa selesa pada dia dan dia pulak suka kat aku katanya... Malam itu aku jumpa dia di homestay di kampung aku nih... Lama jugak aku lepak lepak dari asal mula tujuan untuk bisnes, akhirnya jadi sessi muzakarah dan ta'aruf antara kami!! Namanya Dr. Azizan (sorry doc, sebut nama plak) ... ehehe... Seorang bekas Jutawan, terpelajar dan ada phd dalam mathematik! Bila lingkup ... isteri pun lari... kawan usah cerita lah... tapi ALLAH bagi sesuatu yang lebih mahal lagi dari dunia dan isinya... AGAMA!

Kini dia hidup amat sederhana dan tak lagi mengejar duniawi yang penuh dengan dugaan dan tipuan semata ini.. Tidur di tepi highway, di masjid masjid di mana sahaja kaki melangkah.. 'Dr Al-Faqir, Musafir At Large'  perkataan tu aku ada nampak pada salah satu kertas kerja dia.... kereta Iswara itulah rumah bergeraknya meneruskan sisa sisa kehidupan di dunia fana ...

Sekarang dia membuat sales software tulisannya sendiri ke Ma'had2 dan pondok2. Sofwer untuk database murid, guru dan kewangan. Harga sofwer?  Terpulang pada pembeli!!! Ada yang bayar seribu, dua ribu, atau ratus ratus..ada jugak yang tergamak bayar RM14 (ayat tergamak tu aku yg letak, Dr tak cakap macam tu ar!)  Ingat senang ke nak buat program komprehensif macam tu? Ko bayor patblas hengget jer?? Ko ingat tu budak lepasan universiti ker? Tu tahap Prof laa.. ada Phd In Math dari US. Nak buat parttime lecturer kat kolej kolej samada IPTA atau IPTS senang je bagi dia..berebut org nakkan dia.. 

Pada zaman dia amik phd tu, berapa kerat je anak melayu sampai ke tahap dia sampai tuu??  Tapi... itulah dianya Dr Azizan .... aku syukur pada ALLAH menghantar dia datang pada aku... senang sekali aku sembang dgn dia, lupa akan kesakitan dan kesedihan yang menghiris hiris hati aku pada hari tu.. ALLAH hiburkan aku dgn berjumpa insan yang sekepala dengan aku! Cukuplah aku tulis takat tu dulu..nak nanges pulak.. chech ...

Buat abg azizan.. Bumi ALLAH ini luas.. di mana sahaja kita berada, pasti itu bumi milik ALLAH jua, perbendaharaan ALLAH tak akan pernah habis mahupun berkurangan ... Apa yang ada di sisi ALLAH itulah yg lebih kita yakini dari apa yang ada dalam poket hatta di tangan kita sekali pun.. DIA Wajibal Wujud... Kita..mumkinal wujud .... Sungguh kita sedang bermimpi dengan mimpi yang panjang dan akan terkejut jaga tatkala disapa Munkar dan nankir kelak di alam sana.. di situlah kehidupan sebenar kita akan bermula ...itu lah dia MASA DEPAN kita... Laailaha Ilallah Muhammadurrosulullah ...


***************

Pada mana mana pentadbir Ma'had atau Pondok, sang ustaz yang ada keperluan untuk menggunakan sofwer untuk database murid, guru, pentadbir kewangan dan lain lain, buleh hubungi aku ni utk aku uruskan dengan my Brother ...Dr Azizan ... Price is not a matter .... tu katanya...

Tapi kata ku hamba dunia ni pulak... korang agak agak laa..bayor la..tu org hebat... kalau kat luar puluh ribu kena bayor kat dia weh.... Dia Full time musafir.. kena la korang ada kat Johor, nak beli sofwer dia, dia lak masa tu ada kat Kelantan... naya je drive ratus batu korang beli sofwer dia patblas hengget! Ada akai ka? Walau dia senyum dan amik..tapi takkan lah korang gamak amik kesempatan kot? Ni marah nih! hinsh hinsh! Tapiii...kalau korang memang tak ada..nak buat macam mana kan? Beli le singgit pun (last option), yg paling penting, korang pakai sofwer dia tu utk kerja agama... itulah perniagaan dia yang paling besar..berniaga dgn ALLAH!

Sekian, wassalamu'alaykum warahmatullah...
Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Alhamdulillahi Robbil 'Alameen.. Ku panjat syukur dan puji pujian bagi Mu Ya ALLAH, yang telah menjadikan aku dan menghidupkan aku di alam maya ini melalui perantaraan ayah dan ibu ku. Dengan kasih sayang Mu aku melihat dunia ini, berkasih sayang sesama makhluk Mu lainnya dan berperang dengan musuh Mu laknatullah juga berperang dgn nafsu haiwani dalam diri ku sendiri. Bantu lah aku Ya ALLAH dalam perjalanan ku menuju Mu dengan membawa harapan dan impian selaku insan yang serba lemah dan serba kekurangan.

Bergantung segala sesuatu itu kepada Mu sedangkan Engkau megah berdiri dengan sendirinya tanpa memerlukan sesuatu apa pun dari makhluk Mu sedangkan segala makhluk Mu amat amat memerlukan Engkau Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang Maha Lemah Lembut ..

ALLAH, Sampaikanlah selawat serta salam penuh kerinduan ke atas kekasih Mu baginda Rosulullah s.a.w. serta ahlil bait baginda dan para sahabat ridwanullahu 'alaihim ajmain... Berilah kami kekuatan untuk mengamalkan sunnahnya sebagai tanda kasih dan sayang kami kepada baginda s.a.w.

Marilah kita mengucapkan sebesar sebesar kesyukuran kita kepada ALLAH SWT atas segala nikmat yang tak terhitungkan kepada kita siang malam pagi petang sedar jaga malah pada tiap saat, detik dan ketika. Maha Suci Tuhan y ang menciptakan alam ini dengan segala keindahan... Subhanallah...


Pengabdian Diri Kepada ALLAH Adalah Jalan Kebebasan!

Dalam kehidupan ini, kita dibekalkan dengan nafsu keinginan kepada keindahan dan kemewahan duniawi. Setiap sesuatu itu adalah ujian pula kepada kita, perkara yang sama boleh menjadi fitnah kepada seseorang tapi sebaliknya menjadi satu rahmat kepada orang lain. Yang menentukan samada berjaya atau tidak adalah dengan apabila kita menundukkan nafsu untuk menurut syarak, buat apa yang ALLAH perintah dan tinggalkan apa yang ALLAH larang dan tegah melalui amalan yang telah diajarkan melalui sunnah Rosulullah s.a.w..

Mahu harta kekayaan?
Bolehhh...
..... ukur kemampuan diri mu sendiri tentang bila berhadapan dengan dunia yang penuh pancaroba ini. Adakah aku mampu mengikut jejak jejak Abdul Rahman Bin Auf r.a. atau aku akan mengikut jejak langkahnya Qorun ? Kalau ko tak mampu, maka hiduplah sekadar cukup keperluan mu dan anak anak serta isteri isteri mu dan bersabarlah dengan dunia yang sementara ini. Infaqkan lebihan rezki mu walaupun hanya sebelah atau sehiris tamar!  Ingatlah, dunia yang tiada berkesudahan itu adalah lebih baik dan kekal berbanding dunia yang sementara ini.

Mahu jadi penguasa?
Silakan..
...ukur kemampuan diri sendiri dalam melaksanakan hak hak mereka yang di bawah penguasaan atau pemerintahan mu.. adakah kau mampu membawa mereka kpd Redho ALLAH sepertimana Raja Nabi Sulaiman a.s.? Atau engkau hanya akan menjahanamkan diri mu sendiri dan mereka yang dibawah penguasaan mu sepertimana Firaun laknatullah?

Mahu beristeri/tambah isteri?
Boleh sahaja...
..ikutlah syarak, tundukkan rasa cinta mu itu menurut syarak. Rasa cinta itu ko tak akan mampu membendungnya, ianya adalah anugerah ALLAH jua, namun jangan dituruti sepenuhnya selagi belum di'islam'kan cinta kalian dengan ijab dan qobul. Berusahalah ke arahnya, ianya adalah jihad dan berpahala pula. Niat yang betul ALLAH tahu dan manusia lainnya tak tahu... ukur lah diri mu sendiri... perbetulkan niat.. Ingatlah, isteri isteri mu di dunia adalah isteri isteri mu di Syurga jua insyaALLAH.

Perkara yang sama, tapi memberikan natijah yang berbeza kepada dua pihak yang berlainan niat, maksud dan amalan.

Tsunami yang melanda Acheh, semua disapu bersih dalam perjalanannya (kecuali yg ALLAH kecualikan), mangsanya sama sama meninggal, dalam kejadian yang sama namun ianya adalah BALA bagi sebahagian dan MUSIBAH bagi sebahagian yang lainnya. Mereka yang bermaksiat ditimpakan bala atas mereka dan mereka yang beriman ditimpakan musibah pada satu kejadian yang sama..!!

Maka tiap apa yang kita lakukan, sentiasalah ingat pada Nya, YAKIN pada janji janjiNya, jangan berputus asa selagi masih bernyawa atau belum nyata akan apa sebenarnya yg ditaqdirkan ke atas mu samada dari segi rezeki mu, jodoh mu, kekayaan  mu dan sebagainya. Untuk mencapai kejayaan yang hakiki, maka ikutlah mereka yang telah berjaya iaitu para Sahabat r.anhum dan para salafussoleh

PEngabdian kepada ALLAH itu sebenar benar kebebasan dan kemerdekaan pada hakikatnya. Ianya dapat mebebaskan hati dari perhambaan pada selain dari ALLAH yang bersifat serba kekurangan dan lemah. Masih ramai lagi penyembah penyembah berhala dan ism ism di dunia ini. Tidak kurang juga yang memperhambakan diri pada harta kekayaan,  wanita dan kekuasaan (melalui jalan yang bathil). Mutaakhirin meyaksikan munculnya penyembah penyembah akal, penyembah teknoloji, penyembah ideologi dan segala macam toghut lagi na'uzubillah.

Tiada daya dan upaya untuk membawa kebahagiaan dan ketenangan hati melainkan mengarahkan seluruhnya kepada ALLAH SWT dengan penuh khudhu' dan cinta kasih sehingga hatinya tak dirisaukan lagi dengan aneka ism ism dan sesembahan sesembahan mahu pun tuhan tuhan modern yg dinyatakan di atas yg macam macam itu!


Ibadah itu Makanan Rohaniyah
Manusia ini bukan sahaja ada jasad kasar tetapi juga ada jasad halus iaitu Ruh. Tubuh dan jasad kasar ini sama sahaja sepert pakaian yang kita pakai tu. Cuba tengok pakaian yang tergantung di dinding atau almari pakaian mu, lemah tak bermaya. Sehinggakan kedai kedai kain atau yang menjual pakaian tu terpaksa 'mencipta' 'jasad' (mannequine) untuk dikenakan pakaian itu tadi untuk tatapan ramai. Kerna apa? kerna ia hanyalah pakaian dan hanya berguna kalau dipakai di tubuh kita! Kalau hanya dalam keadaan tergantung atau terlipat, maka dari segi 'persembahan'nya agak kurang menarik perhatian pembeli atau pelanggan. Maka begitulah perumpamaannya antara jasad kasar dan jasad halus kita, saling memerlukan namun jasad halus itulah yang wajib kita lebihkan perhatian padanya.

Keduanya memerlukan makanan dan minuman untuk terus 'hidup'. Ruh ini perlu diisikan dengan santapan ketenangan atau sakinah dan kemantapan jiwa. Dengan itu baru dapat fokus dan mengenal dirinya.  Air yg tenang mampu mencerminkan wajah kita tatkala kita merenung ke air itu, tetapi sekiranya air tu tak tenang dan berkocak, kita tak mampu menatap wajah tampan kita tu dengan baik dan jelas.

Begitulah hati ini, sekiranya hati tak tenang, maka tak mampu untuk melihat ke dalam dirinya sendiri untuk mengenali dirinya sendiri. Eh! Betul ke hidung aku senget nih? Mata aku cemey ker? Mulut nampak macam terjuih ka? Telinga aku ni capang sebelah ker? Namun itulah natijahnya yg ternampak pd bayangan wajahnya di air yang berkocak. Ini membawa maksud hati yang tak tenang tak akan mampu mencerminkan akan dirinya sendiri yang sebenar.

Yang haq dilihatnya sebagai bathil, yang bathil dilihatnya sebagai haq. Betapa umat ini kita jauh dari amalan sunnah Nabinya malah tidak kurang pula mereka yang mencemuh mereka yang mengamalnya. Bukan setakat mereka yang mengamalkan sunnah sahaja mereka cemuh, yang bercita cita untuk mengamalkannya pun mereka perolok olokkan. Sudah lah mereka sesat, mereka mahu menyesatkan pula. Itulah cerminan kepada hatinya yang tidak tenang dan berkocakan sehingga menampakkan bayangan wajahnya hodoh sekali, padahal dialah (al insan) sebagai makhluk yang sempurna kejadiannya diantara sekian banyak makhluk ALLAH.

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Terjemahannya:

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia." (Ar-Raad:28)

Maka tenangkanlah hati kita ini dengan memperbanyakkan zikir yang boleh menyucikan hati dan menenangkan jiwa. Bila jiwa tenang, tiadalah kita berkocakan dan berserabut dengan hal hal dunia yang remeh temeh ini lagi insyaALLAH..

Hati nurani manusia ini sentiasa berhajat untuk bermunajat kepada penciptanya. Komunikasi dgn Sang Pencipta oleh hati ini hanya boleh dicapai melalui 2 cara (al-Ghazali):

1. Melalui amal Ibadah

2. Melalui isti'anah dan tawakkal

Dengan melakukan 'amal ibadah serta isti'anah dan bertawakkal, ruhani manusia laksana mendapat habuan makan yang membuatnya segar dan bertenaga.

Segala macam kelazatan lahiriah ni tak mampu menolong sedikitpun untuk menciptakan suatu pengabdian dan kebaktian kepada ALLAH SWT melainkan dipandu oleh Ruh yang sihat. Pakaian yang kita pakai ini, pakaian yang sama boleh saja di bawa ke tempat maksiat dan pakaian yang sama boleh juga dibawa ke Masjid! Bergantung kepada si pemakainya! (umum).


Hidup Adalah Ujian

Hidup kita ini, panjang atau pendek bukan tujuan atau maksud, hidup kita ini bukanlah Pangkalan yang terakhir!!  Hidup kita ini tidak lain melainkan pangkalan untuk kita berpindah ke hidup yang lain dan ke kampung yang lain, itulah hidup nan abadi kekal selamanya tiadalah ia akan rusak binasa lagi selama lamanya abadan abada...

وَمَا هَـٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ.

Terjemahnnya:
"Dan (ingatlah bahawa) kehidupanan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat). (Al-Ankabut:64)

Kita idup di sini hanyalah untuk mempersiapkan diri buat kehidupan di kampung yang kekal abadi. Kita kumpulkan bekalan di sini untuk perjalanan yang jauh. Kita bukan sahaja akan bawak bekal amal sendiri, kita akan bawak anak isteri dan keluarga kita bersama kita.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Terjemahannya:
"Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan" (At-Tahrim:6)


Peperangan Dalam Jiwa

Aduhai diri ku, apakah kau kira dalam kehidupan yang sesingkat ini di dunia ini, kau harus bersenang lenang sahaja?Apakah engkau menyangka kenikmatan menatap wajah ALLAH di SyurgaNya itu ko akan dapat tanpa melalui jalan susah payah dan ujian serta cubaan???

Sungguh kalau begitulah yang engkau fikirkan duhai diri ku, apa bezanya antara orang yang tinggal duduk senang lenang di rumah dengan orang yang berjihad di medan jihad?? Sama sahajalah antara orang malas dengan orang yang rajin, si jahil sama je dengan si 'alim, si Fasiq tak ada bezanya dengan si Soleh!!! Adakah kau kira neraca timbangan ALLAH seperti itu???

Justeru Syurga itu dikelilingi dengan segala sesuatu yang menjadi kebencian nafsu sementara Neraka dikelilingi dengan segala macam kesukaan nafsu!! Duhai Nafsu dalam diri ku..jangan kau ceburkan aku ke tempat yang engkau suka itu!!!! Sedangkan engkau akan puas sepuas puasnya di dalam SyurgaNya kelak dan KITA akan menderita sederita derita seazab azab sepedih pedihnya didalam Neraka itu!! Na'uzubillah... ALLAHUMMA Ajirni minannaarrr..!!!!

Bersabarlah duhai diri dengan ujian duniawi ini, sabarlah duhai nafsu ku, akan ku penuhi kehendak mu dengan syarat engkau tunduk mengikut apa yang diperintahkan Nya... mahu minum? Minum yang halal..ada banyakkk.... mau arak? Sabar lah..tunggu nanti di sana... nanti kita togoklah arak di sungai arak! Kita berenanglah dalamnya...tak akan buncit kekenyangan malahan dalam kenikmatan! Mahu wanita? Ikutlah jalan yang ALLAH gariskan... nikah! 2 3 4 kalau ko mahu dan kekal hidup bersama sampai ke syurgaNya kelak! Ukurlah kemampuan ku berapa yang aku sanggup!  Ikut cara yang Dia redho..Mahu harta? Ambikkk...  Ah Nafsu... tak akan habis ku tulis kemahuan mu di sini ... segalanya tersedia di sana! Faham!? ....Peperangan dalam diri meletus lagi entah kali yang keberapa ntah... La hau la wala quwwata illa billah..

Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Alhamdulillah, hanya pada Mu tertuju segala puji pujian dengan segala sifat kesempurnaan terhimpun pada Mu. Tuhan yang menjadikan jagat raya ini serta sekelian alam dan isinya. Tuhan Yang Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Penyayang. Tiadalah aku tanpa Mu Ya Robb .. Tiada Ilah melainkan Engkau dan Muhammad itu pesuruh Mu. Selawat serta salam ke atas Nabi Mu , Muhammad s.a.w. ahlil bait serta para sahabatnya r.anhum

Masa... Masa itu ibarat pedang yang tajam, kalau engkau tak memotong, engkau yang akan terpotong!

Rasulullah SAW bersabda: “Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama, masa sihat sebelum sakit. Kedua, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga, masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat, masa muda sebelum datang masa tua, dan kelima, masa hidup sebelum tiba masa mati.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
Sungguh jangan kita berlengah diri dalam sesuatu pekerjaan apatahlagi dalam soal ibadah. Masa yang berlalu akan terus berlalu, menjadi kisah dalam lipatan sejarah silam, untuk ibrah dan pengajaran masa depan. Masa depan pula dalam genggaman ALLAH, tak siapa pun yang tahu akan keadaannya, masa sekarang, adalah masa untuk kita bekerja dan bertindak!

Aku pernah mengalami sedikit ujian yang mana ALLAH telah mengambil keupayaan kaki ku buat sementara gara gara asbab dari kemalangan udara di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu sekitar tahun 1995. Angin yang kuat telah hampir meruyupkan payung terjun aku dan akibatnya aku tersasar dan pendaratan yang tak sempurna..PRAKKK!!!! Sah...patah dah kata aku dalam hati!

Pada saat aku direhatkan tu, baru aku tahu betapa mahalnya kaki aku tu. Baru aku tau selama ini nikmat yang berkaitan kaki ini,  berjalan, menendang, berlari, berdiri dan apa sahaja yang berkaitan dengan dengan kaki ini hatta menggaru kurap di kaki ku (aku tak de kurap arr..saja je penyedap cerita..ehehe) tak ku rasakan sebagai suatu nikmat sehinggalah ALLAH menahan sementara nikmat menggunakan kaki ini, baru aku tersedar dari lamunan dan mimpi yang panjang betapa aku selama ini adalah hamba yang tak tahu bersyukur!

Segala perkara aku memerlukan bantuan orang lain..kononya aku antara yang fit semasa latihan, nah kini nak ke bilik kecik tu pun aku perlukan bantuan!! Rupa rupanya aku ni lemah! Begitulah manusia ini, nikmat yang dikecap baru nak terasa bila hilang dari genggaman (Nasyid Saujana nih).

Hadith yang di atas tu amat relevan dan merupakan satu nasihat yang sangat baik untuk menyedarkan kita tentang perkara-perkara yang kita selalu tak perhatikan kepentingannya sehinggalah masa itu berlalu meninggalkan kita...

Semasa muda lah kita boleh solat berpuluh malah mungkin beratus rokaat, tapi kita nak tunggu pencen baru nak buat amal ibadah, .saat tu dah tak larat, makan pun roti dgn air sejuk , masa tu 2 rokaat pun tak larat udah usah cerita solat malam berbelas berpuluh rokaat...

Aku ada seorang sahabat (no name mention ar) yg dulu kawan rapat juga dgn aku. Masa dulu cita cita nak buat baik sedekah dsbnya..heran kenapa org tu kedekut lah, org tu itu lah, org ini lah... Sekarang dia seorang yang kaya raya, time aku minta bantuan dulu (bukan utk aku, tapi utk umat arrr) macam macam alasan diberi sedangkan sebelumnya baru je menceritakan kekayaan yang dia ada sekarang ini pada aku. Memang makan tak abih lah.. sehari pun puluh ribu ke ratus ribu masyukk... Jutawan tak terkirakan.... tapi tang ini...ada masalah skit (yg lain dia bagus).

Pengajarannya pada aku, AMAL perlu dijadikan AMALAN semasa muda. Dah tua adalah untuk melaksanakan kelaziman semasa muda/kaya/lapang dsbnya. Kalau masa miskin/sederhana kita dah biasa (amal?) bertangguh nak bersedekah, time duit dah berkepuk kepuk pun liat nak bersedekah juga...kalau ada bersedekah pun bersyarat pulak (melainkan mereka yang ALLAH pilih)..

Kalau muda muda maleh ke Masjid, usah haraplah dah pencen nanti nak jadi kaki Masjid.. kalau pegi pun buat orag lain gusar je pasal solat pun tak sempurna..nak ditegur bimbang melenting pulak, almaklumlah pangkat besor..ditegur kang melenting, udah le solat ikut dan dia ... (kecuali yang ALLAH kehendaki sebaliknya) .. Apa yg diamal dan jadi amalan itulah yang dipermudahkan ALLAH sampai masa utk kita dijemput pulang ke rahmatullah kelak... Begitulah kalimah Syahadah yang mudah disebut, kalau semasa hidup dari muda ke tua tak diamalkan dan ditunaikan tuntutannya, memang payah le nak mendapat akhirul kalam di dunia ini kalimah Toyyibah itu

Aku mengalami mimpi yang tak berapa ok beberapa malam yang lalu.. apa pun sementara aku masih bernyawa ini, ingin aku memohon ampun dan maaf kepada semua manusia yang pernah mengenali aku ataupun tidak terutama yang aku sayang dan yang rapat dgn aku..pasti aku ada melakukan kesalahan dan kesilapan pada kalian samada yang aku sedar ataupun tidak, sengaja ataupun tidak. Selaku insan yang lalai lagi lagho..pelupa dsbnya..maafkanlah aku.. halalkan makan minum harta pakaian yang aku guna. Dan aku, Aku dengan ini memaafkan kalian semua dan menghalalkan segalanya. Kalau ada hutang dgn aku yang kalian tak mampu bayar, aku halalkan..kalau nak bayar tu..alhamdulillah..aku pun dah jadi al ghorimin dah sekarang nih...ehehe

Pada insan yang aku ingati selalu tanpa pernah aku lupai walaupun sehari, walau aku tau dia tak masuk pun blog kuburanku nih, hanya aku nak nyatakan aku ikhlas pada kamu, aku tak ada niat nak perangkap kamu ke atau nak amik kesempatan ke pada kamu, apa yang aku bagi pun tak pernah aku ungkit pun seingat aku nih, tapi  kamu asyik mengatakan yang aku mahu menagih janji dsbnya , mengapa kau asyik sebut nak beri balik apa yang aku pernah bagi kamu dulu?? Janganlah bimbang jgnlah berhati walang, aku ini ikhlas pada mu, tak ada aku simpan walau sehelai janggut udang di sebalik mee atas apa yang aku perbuatkan. Itu wang zakat untuk kamu dari umat, bukan duit aku pun..malu lah aku nak mengambilnya semula. Ketahuilah oleh mu, wang zakat tu memang milik kamu, dan wang itu bukanlah wang aku sendiri, ianya amanah yang diberikan pada abang untuk abang sampaikan pada mereka yang berhak, dan KAMU antara yang berhak!

InsyaALLAH, kalau ada lagi rezki kamu, aku masukkan terus saja ke akaun kamu nanti, dengan itu, kamu tak tahu ianya dari  zakat mana dan dari sapa. Moga moga kamu selamat belajar dan pulang membawa kejayaan ke tempat asal mu nun di negeri bawah bayu... aku masih lagi seperti dahulunya yang sepertimana yang kamu kenali dan apa yang aku perbuat dan ucapkan adalah dari kehendak hati ku sendiri biiznillah..tiadalah aku mengikat akan diri mu... Tapi aku tak pernah lagi lupakan kamu.. selesai.

Ni bukanlah komplen... hanyalah untuk menasihatkan diri aku sendiri jer.. sendiri baca, sendiri fikir..tak tau la kot jadi pusaka pulak ke blog aku ni utk anak cucu aku kelak..wallahu'alam..






p/s: Hari ni aku sedikit capek dong ah... ada tulisan di atas aku nak padam..tapi... biarlah dulu kot..penat aku tulis tu.. buang tebiat ke aku nih? entah lah.... I had my day today.. ALLAHU Robbi...
Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah,

Alhamdulillahi robbil 'alameen. Hanya pada Mu Ya ALLAH terhimpun segala pujian pujian yang hanya layak bagi Mu, Tuhan Penguasa dan Pentadbir alam ini, yang telah menjadikan tujuh petala langit dan bumi dalam enam masa. Maha Suci Engkau dari segala sifat sifat makhluk yang lemah dan binasa. Engkaulah Yang Awal dan Engkaulah Yang Akhir. Selawat dan salam ke atas Nabi pilihan Mu, Muhammad s.a.w. ahlil bait dan para sahabat r.anhum.

Semalam aku terpana dengan komentar seorang blogger yang amat aku hormati tentang tindakannya dalam menjaga agama yang ada padanya dengan mengkesampingkan perkara yang menjadikannya  terleka dgn dunia dan menghalang akan cinta dan ketaatannya kepada Ilahi.  Sungguh apabila ALLAH berkehendakkan, maka diperkuatkan iman seseorang itu dan dipermudahkan baginya untuk meninggalkan apa apa sahaja yang menjadi penghalang antaranya dgn ALLAH SWT hatta perkara itu sekadar menjadi penghalang atau sekadar membuatnya lagho dari mengingati ALLAH. Sungguh beruntunglah dia dengan kurniaan itu dan aku tumpang tumpang sama moga moga ada percikan hidayahNya terpercik pada ku jua..

Bila hidayah sudah tiba, maka kerajaan yang hebat, mahkota bergermerlapan pun telah ditinggalkan oleh Ibrahim Adham untuk menjalani hidup sebagai hamba Tuhan yang hakiki, Harta melimpah ruah habis diinfaqkan pada jalanNya tatkala hidayah sudah membekas di hati Abu Bakar as siddiq, Khadijah bt Khuwailid r.a. dan ramai lagi.

Aku ada menonton di tv seminggu dua yang lalu tentang restoran Cina Muslim, pemiliknya seorang reverted muslim berasal dari agama kristian khatolic. Setelah beliau mendapat Islam, dgn jalan mujahadah beliau mengislahkan dirinya, berubah dari cara hidup kafir kpd cara hidup Islami, namun bagitu, ada satu tabiat yg begitu mengcengkamnya iaitu.minum arak. Di kaca tv sendiri dgn wajah bersinar dan tampak ketenangan beliau menyingkap dan berkongsi akan rahmat ALLAH ke atas beliau. Menurutnya, setelah sembilan tahun memeluk Islam, beliau masih lagi meminum arak! Yang satu ini beliau tak mampu nak lawan! Namun apabila ALLAH berkehendak, asbab dari usaha dan ikhtiar yg tak putus putus untuk meninggalkan tabiat buruk ini, maka beliau telah diberi kesempatan oleh ALLAH untuk mengerjakan Umrah, di hadapan Ka'abah yang mulia beliau merintih memanjatkan do'a serta rayuan pada Yang Maha Esa agar dibeikan kekuatan utk beliau meninggalkan arak dari hidupnya. Maka ALLAH telah memakbulkan do'anya itu, sejak dari itu, dia berjaya meninggalkan tabiat buruknya meminum arak. ALLAH telah membantunya dan mencampakkan rasa benci pada arak itu dalam dirinya. Kini telah lebih 30 tahun beliau tak lagi menyentuh arak, mudah mudahan hingga menutup mata sehinggalah sampai masa yang dikehendaki olehNya kelak untuk menikmati arak di SyurgaNya  insyaALLAH! Sungguh beruntunglah dia!


Romadhon lalu

Ada satu kisah yang berlaku pada romadhon yang lepas yang mana ALLAH telah menunjukkan kekuasaan dan kepemurahanNya pada insan insan yang Dia kehendaki. Kisahnya berlaku pada malam ke 27 Romadhon 1431H.

Malam itu masjid mengadakan majlis khatam Qur'an sebagai mengzahirkan kesyukuran sempena selesai mengkhatamkan 30 juzk al-Qur'an, alhamdulillah. Maka seusai solat Tarawikh dan tazkirah, majlis pun bermula yang mana kemudiannya diikuti dengan doa khatam Qur'an. Do'a dibaca melalui speaker masjid dan didengari kariah yang berdekatan sepertimana lazimnya. Namun dengan kehendakNya Yang Maha kuasa, suara itu didengari oleh orang tertentu pada jarak yang tak mungkin sampai pada hari kebiasaannya, iaitu berhampiran sebuah Pasaraya yang mana kaki limanya sibuk dengan aktiviti berjual beli dengan hiruk pikuk serta kenderaan lalu lalang. Dalam keadaan biasa, sememangnya suara azan tak kedengaran di situ, apatah lagi dalam keadaan sibuk nak menyambut raya begitu, memang tenggelam suara dari masjid itu.Namun ALLAH Maha Berkehendak dan Dia berkehendakkan yang sebaliknya untuk seorang insan, insan yang istimewa !!

Seorang insan sedang memilih pakaian utk hari raya.. "Bang! Abg dengar tak tuh? Doa tu.. suara tu!! Abg dengar tak??"

"Suara apa? Doa apa?"  ...balas sang suami..

"Eh! Dah lama tak dengar do'a macam nih.. dulu ada dengar di Mesir je bang!"

Dengar di Mesir je? Yer.. insan ini adalah merupakan lulusan al Azhar Mesir .. layak utk dipanggil ustazah!

Di Masjid doa dibacakan dgn irama syahdu, bertarannum dgn tarannum Nahawand ... sayu dan menitislah airmata dgn rahmatNya jua..

Selesai sudah majlis, sudah melampau jam 12 malam .. melangkah lah nak balik, di pintu luar Masjid, ada seorang wanita menanti di luar pintu Masjid, kelihatannya seperti mencari seseorang..

"Mmm..Assalamu'alaykum..saya rasa..ustaz ni yang membaca Qur'an dan do'a tadi??" sapa nya..

"Err..Wa'alaykumussalam warahmatullah.. ye banar.. saya tadinya yang membacanya... err..kenapa puan tanya? "

Dengan mata yang berkaca kaca, wanita yang ber tshirt paras lengan, hugging type dan seluar sendat mula berceritakan betapa dia merindukan bacaan yang syahdu begitu.. yang dia dahulunya belajar di al-azhar biasa mendengar bacaan seperti itu.. ketika mengikuti bait bait do'a yang dibacakan amat menyentuh hatinya. Dia seakan tersedar dari lamunan yang panjang betapa dia jauh dari ALLAH kini. Keinginannya tadi untuk membeli belah sudah tumpul dan tiada lagi setelah mendengarkan bacaan Al-Qur'an dan doa yg didoakan. Lantas dia meminta suaminya untuk fokus dan mendengarnya tapi seolahnya dia memang tak dapat mendengarnya, seakan ada sumbatan barangkali. Dilihatkan orang ramai juga tak ada yang mengambil kisah atau kah mungkin mereka juga tak mendengarnya..mungkin hanya dia seorang sahaja yang mendengarnya!

"Ustaz, saya dulu hafizah..30 juzk saya hafal, tapi kini...." untaian dan juraian airmata tak terbendungkan lagi terus mengalir deras membasahi pipi pada malam 27 Romadhon ..malam yang penuh Barokah...

"Habis..kenapa jadi macam nih? Apa yg telah berlaku?"

"Saya jadi macam ni setelah saya berkahwin ustaz... ini semua salah suami saya...dia tak pernah menggalakkan malah dia menyesatkan saya seperti ini pula... saya tenggelam dalam kemewahan ustaz"

Dijeling pada kereta yang tinggal di perkarangan Masjid, hanya ada sebuah kereta Mercedez Sports dua pintu..mmm tu keretanya barangkali... ntah ada atau tidak suaminya dalam kereta itu.. Mmm..memang bergaya, rambut ada kaler kaler..pakaiannya pun buleh tahan, beg tangan nampak jenis mahal ... Namun, tatkala hidayah ALLAH terpanah ke dalam hatinya, tiada yang dia nampak melainkan ALLAH ALLAH ALLAH ... tidak dipedulikan mata yang melirik lirik padanya, seorang wanita anggun berdiri di pintu Masjid tanpa menutup aurat sempurna, matanya meliar mencari cari sesuatu atau seseorang, taqdirnya pula tiada yang menghalang mahupun menegur, masing masing melintasinya untuk pulang segera ke rumah atau ke tempat lain.

"Usah disalahkan suami atas perkara yang sebegini, memang suami salah, tapi untuk diri puan sendiri, puan diberi PILIHAN oleh ALLAH untuk memilih, tiada paksaan dalam hal ini, dan puan telahpun membuat pilihan puan ketika berkahwin dengannya dan mengikut perintahnya selama ini.." ...

Diam ...

"Puan masih boleh berbahasa Arab?"

"InsyaALLAH saya masih memahaminya... Kitab kitab saya dulu saya letak dalam sebuah peti dan masih dalam keadaan baik dalam simpanan saya. Saya ada melanggan majalah majalah dari timur tengah serta buletin al azhar dsbnya..."

"Sekarang puan, pilihan di tangan puan, puan bukan org jahil dan ALLAH telah memilih puan malam ini untuk menerima hidayahNya, inilah hadiah Romadhon bagi puan, malam inilah Malam Al-Qadr bagi puan! Segeralah beramal dgn apa yang puan tahu....pintu taubat sentiasa terbuka luas untuk puan dan kita semua selagi masih bernafas dan selagi Sang Mentari tidak terbit dari barat"

Begitulah selingkar kisah yang ALLAH tunjukkan pada malam itu untuk beberapa insan yang Dia pilih. Wanita itu menceritakan dia berdiri di luar sahaja lantara menghormati Masjid atas pakaiannya yang tidak sesuai sambil mengharapkan ustaz berkenaan keluar melalui pintu itu. Masjid ada pintu di ke empat empat penjurunya, boleh sahaja ustaz keluar ikut pintu yang lain sementelah pula pintu yang dipilihnya adalah pintu yg mana menuju ke ruang parking kenderaan paling kecil. Kalau diikutkan maka pintu yg menghala ke tempat parking yang luar itulah lebih ramai orang guna apatah lagi di situ juga terdapat tempat parking khusus untuk tuan guru atau penceramah jemputan. Namun ALLAH telah menggerakkannya untuk menanti di pintu yang bakal dilalui oleh orang yang dia cari.

Taqdir ALLAH juga mengetarkan dirinya tatkala ternampak ustaz yang dicari carinya, si pembaca Qur'an dan do'a yang didengarinya tadi. Padahal ramai telah lalu lalang di hadapannya, dan taqdirNya pula si ustaz keluar lambat, namun tekaan kali pertamanya terus mengena tepat ke sasaran. Itu semua kerja ALLAH belaka, bila Dia berkehendak, maka tak ada satu kuasa pun yang dapat menghalangkan, bila ALLAH telah memutuskan sesuatu, maka tak ada mana mana kuasa pun (memang tiada kuasa selain dariNya) yang dapat mencegah!

Begitulah dunia ini dapat memesongkan hati insan yang terpelajar sekalipun. Tiada jaminan sekiranya kita baik pada hari ini maka akan baik selamanya... marilah kita berlindung pada Yang Maha Esa memohon agar ditetapkan iman, dijauhkan dari fitnah Dajjal dan Fitnah akhir zaman, ditetapkan kaki kaki kita di atas jalanNya yang lurus...

Laa haula wala quwwata illah billahil 'aliyyil adzhim...


p/s: Dua tiga hari lepas.... pertemuan kedua berlangsung lagi dalam suasana yang berbeza... moga ALLAH beri kekuatan untuk ku menulis lagi insyaALLAH ... Engkau lah Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Engkau jua menerima taubat hamba hamba Mu yang berdosa... Subhanallah...