Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah...

Dua hari lepas aku membawa tetamu tetamu Sarawak dan anak anak mereka ke Gunung Lang ..

Rilek rilek...

Bukan bawak panjat gunung... tapi Gunung Lang ni tempat rekreasi daaa..

Per pun, bukan nak cerita keindahan Gunung Lang tu.. tapi nak cerita pasal Berok ... (Kera sebenarnya..tapi perkataan 'berok' lebih komersial... ehehehe)

Kat situ almaklumlah hutan, ada la grup grup berok kat situ.. Si Freddy ni dia pi beli maruku la..kacang la..itu laa..ini laa.. buat jajan budak budak tu.. errr...aku pun tumpang maa.. jan marah ek..

Kami pun lepak kat belah tasek yg tak ada ramai org..

Kat tempat lepak yg utama (main) tu ada banyak la pulak 'ikan duyung' naik ke darat.. naya je budak budak tahfiz ni hilang hafazan deme... So kami berangkat ke sebelah Tasik balik bukit batu kapur tu yg ada air terjun buatan tu..

Lepak kat situ maka ternampaklah sekumpulan beruk kera yg memerhatikan kami, ada seekor yang dominan dok paling dekat dan dahan yg paling rendah..memerhati kami. Sekali sekali dia menyeringai menunjukkan taringnya yg boleh tahan tajamnya!

Si Farid ni memang tak reti takut (memang kami mahukan anak anak pemberani bakal pemuda pemberani masa depan!) dia pi acah acah beruk tu. Yg si Murni ni pulak (ni lelaki yer..ehehe) pi dakwah beruk tu.. katanya.. "Ucaplah Laailaha illallahh.."  Tak tau la aku nak kata apa apa kat dia tu.. ehehehe.. Beruk tu menyerongin je ..agaknya dia faham kalimah tauhid tu!

Diperhatikan bahwa dia lah satu satunya beruk jantan kat situ.. banyak betul bini dia..mahu belas belas ekor.. yg kecik kecik junior tu ada la yg jantan. Cemana aku tau jantan betina? Ahhh... payah nak citer...tak yah tau lah ye.

Budak budak ni perhatian dah ke berok berok tu..ikan ikan yg bermain di gigi air tak menarik perhatian mereka lagi.. Farid, Usop, Rasyid tak sudah sudah cuba membaling maruku pada Ketua Berok tu, dia nak sambut tak manjang tak dapat.. akhirnya dia turun ke bawah tapi dgn hati hati...
satu satu dikutipnya..kiri kanan disuapkan ke mulutnya.. bila dia mula makan, maka turunlah bini bini dia pulak.. yg junior junior tinggal di atas...

Kami bergerak ke belakang sikit, ada bukit kecil dalam 2 kaki tinggi umpama busut.. kami letak maruku dan segala mak nenek di situ.. nak turun ketua beruk dan bini dia (bini tua kot) ehehe.. yg lain memerhati...

Nah! Lihat lah betapa besarnya kasih sayang ALLAH dan betapa luasnya rezeki ALLAH. Walau pada zahirnya kami yg memberi makan, tapi ALLAH lah yg telah menakdirkan pada hari tu, kamu berok..makan Maruku, kacang dll.!

Berok tak tahu memasak.. berok tak tau pelekat api (korang faham ke maksud pelekat tu?) .. malah nak buat percikan api pun berok tau tau. Jangan tanya la berok tau tak nak tanam gandum, semai gandum, meracun, menuai.. menggiling gandum jadikan tepung, dari tepung buat pulak macam macam..contohnya maruku ka...ada pa.. Tau ke berok tanam kacang?  Macam mana la berok nak cari akal utk buat resepi masak maruku nih? Acuannya? Kualinya? ah ah...macam macam lagiii..

Berok tau ker?

Tau?

Takkkkk!!! Berok tak tauuuu...

Abih cam ner pulak ALLAH takdirkan hari tu waktu tu Berok ni Dia rezkikan dgn Maruku? (dah berlaku baru kita tau taqdir ALLAH itu)

Itulah TANDA kekuasaan ALLAH. Dia Maha Berkuasa dan Dia menentukan segalanya walau pun mustahil pada akal kita.

Berok yg tak tau serba serbi pun dapat makan Maruku, dapat makan Kacang yg siap digoreng. Berok yg tak pernah tanam kacang pun dapat makan Kacang dll. Inilah kebesaran dan kemurahan ALLAH!

Nah! Apa pula masalah kamu wahai manusia? Tak yakin kah kamu dgn janji janji ALLAH? Mengapa kamu takut kehilangan Dunia mu sampai sahaja kerja kerja pejabat, perniagaan, perkhidmatan kamu menghalang kamu dari mencari Redho ALLAH?  Bukankah Dia boleh memberimu apa sahaja tanpa kamu sangka sangkakan? Sama macam berok berok tu!?  Agak agak kamu? Yakin kamu dgn yakin beruk..mana yang lebih tinggi? Agak agak laa...  (kalau aku..memang yakin berok tu lagi tinggi dari aku yg lemah nih..aduhaii dirii..)

Sudah sudah lah itu..

bila tiba panggilan Azan.. tinggalkan ladang ladang mu..tinggalkan jabatan jabatan mu, tinggalkan anak isteri mu..(anak lelaki bawak sama!).. tinggalkan komputer.. tinggalkan kereta, tinggalkan permainan..malah tinggalkan SEGALA GALANYA.... lantaran dunia ini semuanya MILIK ALLAH, dan DIA boleh beri pada sapa sahaja yang Dia kehendaki... maka atas dasar apa kita mengejar ngejar Dunia sampai lupa akhirat??

Kalau beginilah sikap kita..kalau begini lah perangai kita.. kalau begini lah yakin kita... Agak agak lahh...

Agak agak..


Agak agak korang lah....


Bila bergema SEMBOYAN JIHAD! "AIYUHAL MUSLIMUNNNN!!!

HAYYAA BIL JIHADDDD!!!

ALLAHU AKBAR!!!!

ALLAAHHHHHU AKBAR!!!!



Agak agak.......


Mampu tak sahut?


Agak agak la..

Atau..

Lari ke gunung gunung?

Lari menyelamatkan harta?

Lari menyelamatkan anak isteri?

Lari ke negara lain?

Menyuruk ke tempat tempat yg 'selamat'?


Dan yg paling teruk.. Lari dan jadi TALIBARUT TALIBARUT MUSUH ALLAH!!!!

Agak agak korang lah..

sanggup tak korang korban? Ikhlas lah jawab dalam diri korang.. (terutama aku lah nih...)

Kalau sudah MASA korang tak sudi beri dan korban untuk agama...  kuliah tak mo pergi, solat tak mo pergi.. nasihat tak de masa nak dengar.. Keluar ke jalan ALLAH korang tak sanggup..

Kalau sudah harta tak sudi nak korban fi sabilillah... Takut kurang..takut miskin..takut kebulurr..

Kalau sudah anak anak korang kepung bawah ketiak..tak sanggup korban perasaan berpisah utk hantar belajar agama....kononnya sayang sangat..biar besar depan mata..tak tau ngaji tak per..tak tau solat tak kisahh..

Kalau diri korang cintakan melebihi saudara saudara seaqidah korang.. apa nak jadi kat korang tu korang punya pasal..janji aku perut kenyang..burp!

Kalau korang tak mahu berziarah saudara seaqidah korang Seantero Dunia dgn kasih sayang sebagaimana ajaran Nabi kita s.a.w. ..

Kalau semua itu korang TAK SANGGUP utk KORBANkan..

Sedangkan SEMUANYA itu..BUKAN HAK MILIK MUTLAK KITA!!!

Agak agak lah...

Agak agak...

Korang sanggup ke KORBAN NYAWA utk ALLAH???  Kalau semua KORBAN KORBAN yg juzuk juzuk kecil tu korang tak sanggup.. mampukah korang (aku sekali nih) sanggup buat PENGORBANAN TERTINGGI ini iaitu KORBAN NYAWA bila masanya tiba?? 

Korang rasa..korang akan termasuk golongan yang menyahut panggilan tentera Mahdi nanti?? ALLAHU ROBBI!!!

Pilihlah aku menjadi tentera Mu... Berilah aku untuk Mati Syahid di jalan MU!!! La haula wala quwwata illa billahil 'aliyyil adzhim!!!

0 Responses

Post a Comment