Azhar Hashim
Assalamualaikum,

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.
(Ar-Raad:28)

Benarlah kalam ALLAH itu. Tatkala ini aku diuji dgn Jihad perasaan.. Jihad hati.. Subhanallah! Ternyata Ikhlas dalam sesuatu itulah ubat untuk segala cubaan dan dugaan. Andaikata segala yang dibuat itu ikhlas kerananya, maka tak ada keluh kesah lagi akan cercaan makhluk.. tak gundah gulana lagi akan sindiran makhluk. Kerna apa?

Kerana Makhluk itu serba kekurangan dan tidak tahu sedangkan Dia Maha Mengetahui. Maka setiap pekerjaan itu Pasti Dia tahu akan niatnya kita. Justeru itu, tiadalah keresahan tatkala kita dituduh serendah itu..dihina..dicaci.. kerna mereka semua itu tak tahu apa pun..tapi mereka merasakan mereka tahu!

Aduhai diri, dari itu, jgnlah mengeji..jgnlah memandang hina dan rendah pada orang lain.. jgn lah suka menuduh nuduh tanpa bukti! Betapa beratnya bebanan yang digalas.. Lidah ini perlu dijaga.. aduhai diri...

Org Belanda pun ada peribahasa mereka tentang ini.. "Waar't hart van vol is, vloeit demond van over" - Bila hati telah diliputi rasa, mulut/lidah akan mengucapkannya dengan seindah kata. Tapi..dibalik itu juga, lidah menuturkan kata kata yg tajam menghiris!

Zaman moden sekrang ni, kesan dari lidah ini dijelmakan dalam bentuk bentuk lain antaranya SMS. Huhuuh...SMS yg aku dapat tadi sungguh tajam menikam! Hanya pada ALLAH tempat ku berserah diri dan bermuhasabah diri... Oppoturnistkah aku ini? Tak ikhlas kah aku ini? Siapa kamu nak menilai dan menghukum akan kerja hati ini? Siapa kamu ini wahai Abd Latif? (bukan nama sebenar) Kamu menerjah entah dari mana menikam menusuk bertubi tubi dari segala arah... Kamu kenalkah aku ini? Bagaimana kamu boleh tahu hati dan niat aku ini?? Bagaimana kamu tahu keikhlasan hati aku ini? Adakah kamu ini Umat Khidir a.s. yang tertinggal ke zaman ini? AH! Biar kan biarkan.. maafkan sahaja.. kamu ada Tuhan Yang Maha Mengetahui!!

Lagi pula..bagus sangatkah diri kamu itu? Sempurnakah kamu? Tak ada kah secebis kebenaran dalam tuduhan tuduhan itu? Aduhhhh Kacau! Bagaimana kalau benar? Bagaimana kalau diri kamu sendiri yang tak nampak tapi org itu nampak lalu menempelak kamu?? Ah Sudah!!

Astaghfirullahal adzhim..... "Ya ALLAH! Ampunilah aku atas dosa dosa yang aku lakukan secara terang atau sembunyi.. secara sedar atau tak sedar.. secara sengaja atau tidak! Sesungguhnya, Maha Suci Engkau Ya ALLAH, sedangkan aku telah mengzalimi diri ku sendiri.."

Perjalanan amat jauh... bekalan amat ciputtt... dgn makhluk pun tak lepas..bagaimana dgn Mu nanti!!! Sesungguhnya.. Hisab itu adalah Azab!!!

aduhai dirii...!!!!
Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment