Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah..

Abu: "Assalamualaikum Latip!"

Latip: "Waalaikumussalam warahmatullah" ....

Abu: "Eh! Lawa ni, nak ke mana ko?"

Latip: "Aku nak ke kuliah ler.. deme buat kat Masjid Negeri tu..kena la pakai lawa lawa skit..nak masuk rumah ALLAH!"

Abu: "Ohh... ye betoi betoi betoi! Eh..Tapi kuliah tu start pukul 9 kan? Ni baru pukul 7.30 pagi.. awal lagi nih, jom teman aku pegi sarapan nak?"

Latip terdiam... Hmmmm...aku pun lapar gak nih..tapi leceh la lepak dgn mamat nih... fikir Latip..

Latip: " Eh! Tak per lah..aku dah makan dah tadi!"

hoyeeeeeeyyy...hoyeeeeyyyyyyy!!! bersorak syaithon syaithon di keliling Latip..bagus bagus bagusss

Abu: "Laaaaa... ko dah makan dulu ker? Awal betol! Ko makan apa tadi ek?"

Latip: "Aaaaaaaa... Nasi Lemak!"

berguling guling Syaithon syaithon jantan betina keliling Latip!! Yippeeee!!!!  (namun begitu...1 point! Malaikat Roqib sebelah kiri sibuk mencatit)

Abu: " Eh! Nasi Lemak?  Best jugak tuuu.. ko makan kat kedai mana ek?"

Latip: "Alaaa.. Kedai Makcik Temah tu laa..yg kat bawah pokok ketapang tu.."

yark yark yey!!!! Bagus bagus bagus!! Syaithon syaithon terus berpesta!  (mmm 1 point lagi, Roqib sibuk mencatit)

Abu: " Ko makan Nasi Lemak biasa ke special?"

Latip: "Aisaymen.. tu pun ko nak tau ker? Aku makan Nasi Lemak special sambal sotong!"

Hahahahahaha!!! kita tak yah kata apa apa lagi dah..dia buat sendiri beb!!! Sorak syaithon syaithon kegirangan   (di satu tempat yg terhijab...1 point lagii.. Malaikat Roqib terus mencatit.. Malaikat Atid melihat je tanpa tindakan)

Abu: "Whoooaaa... best tu.. Berapa hengget ek?"

Latip: "RM3 jer"

Ehehehehe...kekekekeke.. mengekek lagi Si Laknatullah syaithonirrojimmm... ( sementara itu...tulis lagiiii Malaikat Roqib sibuk menjalankan tugasnya.. Malaikat Atid...jobless)

Abu: "Boleh tahan la mahal jugak.. Yg biasa je berapa ek?"

Latip: "Yang biasa jer? Ek ele.. kalau biasa je..ada la dalam RM1.20 jer"

ahahaha..bagusss bagusss... kawan kawannn..jom kita cari mangsa lain pulakk.. mamat Latip ni dah pro!!! ekekekekeke...mengekek ngekek Syaithon jantan betina ketawa riang...terlupa Neraka Jahannam menanti mereka dan kekal mereka didalamnya ..( Malaikat Roqib pula terus mencatat..sambil ada bonus pulak - Malaikat Atid..jobless...)

ehehe.. korang sambung la pulak imaginasi nih...

Tu la contoh contohnya bilamana seseorang bila menipu...dia akan terus menipu untuk menutup tipuan tipuannya sebelum ini sampailah tiba masanya bila dia dikantoikan oleh ALLAH samada di dunia (sempat taubat dan minta maaf) atau di akhirat (amatlah malang sekali...aduhaiii diri ku...)

hidup menjadi lebih sempoy..lebih mudah sekiranya kita bercakap benar. InsyaALLAH otak dan fikiran tak serabut dgn fikiran Negatif macam mana nak tipu dia nih..nak kata apa plak ye kalau aku cakap cam ni pasti nanti dia tanya cam tu. Bila aku jawab yang tu nanti, pasti dia tanya yang ni plak... maka berlegar legarlah kepala hotak berjambul tu macam mana nak tipu. Konon konon leh dapat title Professional (sapa bg title nih? Syaithon laa...peh tu kita syiok sendiri kata aku bagus sedang si syaithon laknatullah ketawa mengekek ngekek! )

Pernah buat?

Yea.. aku mengaku aku pernah buat ... tapi itu duluu..

Tul ker?

Yerrrr... aku tobat lahom dah!

Alhamdulillah! Ko dah jumpa semua org yang ko tipu tu ke untuk mintak maaf?

Alamak! Yang tuuu... aku pun tak ingat dah...banyak kali benor dah... dah jadi macam compulsive liar! 

Haaaa... macam mana tu tuan puan? Kesian tak kat mamat yg dah bertaubat kat atas nih? Kesian kan? Justeru itu..sebelum kita tidur tu.. kita doa mintak kat ALLAH.. (selain sunnah2 yg diajarkan Nabi s.a.w) Ya ALLAH, Engkau ampunkanlah aku atas dosa dosa yang aku lakukan sepanjang hari ni samada aku sedar atau tidak, sengaja atau tidak.. dan Ya ALLAH, sesungguhnya, aku maafkan semua saudara ku yang ada berbuat salah dgn ku samada mereka sedar atau tidak, sengaja atau tidak..oleh itu Ya ALLAH, ampunan Mu lah kami pohonkan!"   (ni amalan salah seorang sahabat Nabi s.a.w. yang mana Nabi bagitau sapa nak tengok ahli Syurga, tunggu sekejap lagi dia akan masuk ikut pintu sekian sekian...berlaku sampai 3 kali berturut turut sehingga seorang sahabat lain ikut dia balik utk lihat amalnya..seterusnya rujuk kitab la yer)

Ni contohlah..kalau korang tau dan sedar sapa yang menipu ke menganiaya ker..sebut la nama dia tu, bagi kat ALLAH..minta ALLAH ampunkan dia lantaran kita dah maafkan dia.. boleh buat?  Susah?

Aii.. kome tak mahu ke orang lain maafkan kome jugak? Tak mahu ke ALLAH ampunkan kome? Dosa sesama manusia ni ALLAH tak ampun melainkan org berkenaan maafkan dan kita bertaubat! Inilah hidup berkasih sayang.. tak ingin saudaranya tercampak ke NerakaNya seperti mana dia juga tak mahu dicampakkan ke dalam Neraka ALLAH!!!

pada mereka yang mengenali ku..aku mohon maaf atas kesilapan dan keterlanjuran ku dulu sepanjang masa kita bersahabat. InsyaALLAH, seingat aku, aku bukanlah seorang penipu yea.. tapi seingat ingat aku, aku ni manusia..insan lemah..banyak salah dan silap ..PASTI aku ada menyakiti hati kamu orang.. maafkanlah aku yea..aku tak bermaksud demikian wahai sahabat sahabat ku sekalian.. Aku sayang kamu semua sama seperti aku menyanyangi diri ku sendiri... (ALLAH..jgnlah Engkau uji aku dgn ujian yang berat beratttt!)

Astaghfirullahh.... ampunkan kami Ya ALLAH!!
0 Responses

Post a Comment