Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah,

Hari ni nak tulis tentang orang Masjid pulak. Kalau orang rumah meninggalkan post mereka (rumah) utk bekerja di luar, mengejar sesuatu yg murah dan meninggalkan sesuatu yang amat mahal (kecuali kerja2 tertentu yg khusus utk muslimah) .. maka apa pula kurangnya lelaki?  Rasanya ramai lagi yg tak mahu sandang Title Orang Masjid!  Tak caya? Cuba ko tanya kawan kome, tanya dia.. "Ko ni org Masjid ek?"  Haaaa.. macam macam kuntau dia akan keluarkan ... macam macam madah akan dinukilkan seolahnya begitu merendah diri... (rendah diri tu bagus..amat bagus tapi kena pada tempatnya lah)

Telah bersabda junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. yg Mafhumnya, Dari Jabir dan Abu Hurairah r.a. "Tiada solat bagi tetangga Masjid melainkan di Masjid!"  (Riwayat Daruqutni)


Tiada solat tu beb! Berat tuu... Cuba check tengok..agak agak azan tu dengar ke tidak? Kalau dengar tu, Sah! Tetangga Masjid!  Ehehehe..

Aku tak dengar beb! Oooo...ko tak dengar yea.. keter ada? Motor ada? Tenaga ada? Sapa bagi tu? Sendiri bikin ka? Sendiri la jawab baii....

Maksud Firmanullah ayat An-Nisa' 102:

"Dan apabila kamu (Muhammad) berada di tengah-tengah mereka (sahabat mu) lalu kamu hendak mendirikan solat (berjemaah) bersama mereka....."

Ayat ini memerintahkan solat Jema'ah pada ketika ketakutan dalam peperangan, maka sudah tentu dalam masa aman ni lebih lebih lagi la dituntut! Dengor tu wahai "Orang Masjid?"

Apa lagi sabdaan Nabi kita s.a.w.? Mafhum hadith:

"Solat jama'ah itu lebih afdhal dari solat seorang diri dengan dua puluh tujuh darjat"

Dan dalam riwayat lain pula: "Lebih daripada solat seorang diri dengan dua puluh lima darjat".

Telah berkata Imam Nawawi rah dalam Kitab Majmu' dalam memahami kedua hadith di atas itu, sebenarnya tidak ada pertentangan di antara dua riwayat hadith itu kerana yang sedikit (25) tidak menafikan yang banyak (27) atau pada mulanya Nabi s.a.w. mengkhabarkan yang sedikit kemudian diberitahu pula bahawa ALLAH S.W.T. menambahkan lagi dengan limpah kurniaNya atau perbezaan itu berlaku kerana berbeza keadaan orang-orang yang bersolat dari segi bilangan sedikit atau banyaknya".

Ahaa.. rupanya rupanya Isteri kita tu Orang Rumah.. maka kita ni rupanya Orang Masjid la yer! Oooo... kena la nanti deme pangge kita "Orang Masjid..oooo..Orang Masjid.. nak ke mana tuu? " ehehehe.. janggal!

Masih nak solat sorang sorang? Nak campak ke mana offer Baginda Rasul s.a.w. tu? Nak dikesampinkan? Nak dibuat pekakk jer?

Idak..kita kena junjung tu beb!

Abih? Naper banyak tiang dari jemaah di Masjid tu?  Duuhhhh... err....

Aduhai Orang Masjid!  Kalau Orang Masjid udah tak sior dgn Title Orang Masjidnya..Orang Rumah tak hingin dgn Title Orang Rumahnya.. apa nak jadi dgn kita nih?

eh... kome paham ke nih?

Lahaulawa la quwwatailla billahil 'aliyyil adzhim. Mudah mudahan ALLAH pilih kita untuk jadi benar benar Orang Masjid.. (tak selesai lagi beb..banyak kerja lain lagi..huhuhuhu) Marilah kita perbanyakkan doa..pohon padaNya...
0 Responses

Post a Comment