Azhar Hashim
Assalamualaikum warahmatullah,

Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH , Tuhan yang menghidupkan dan mematikan, Yang Tidak Mengantuk Yang tidak pernah Tidur..

Pada satu minggu nan lalu, kami berkesempatan ke Cameron Highland. TAnah Tinggi tuu.. Dah lama tak ke sana, kalau ada pun dulu (tahun lepas) hanya setakat beli peralatan pertanian, baja. racun dan lain-lain. Iaitu semasa aku usahakan tanaman cili dulu. Tak le ke atas betoi, setakat Kuala Terla. Naik dari Simpang Pulai.

Hari tu ada naik ke atas, jalan jalan bawak budak budak tu. Maka terlihatlah ramainya manusia di situ. Rata rata adalah pelancong lah. Tiada lain melainkan untuk bercuti atau membeli belah. Cuaca pun tak begitu sejuk macam dulu, banyak bukit dah ditarah. Merah kelihatan di sana sini bukit bukit yang dah mula botak. Tanah runtuh pun ada kelihatan kesan kesannya di tepi tepi jalan. Banyak juga kerosakan mukabumi ini di sana sini di situ.  Seolahnya mereka menggali kubur kemusnahan mereka sendiri. Saya tak tahu berapa lama Cameron Highland dapat bertahan. Ini baru faktor kecil... ada faktor yang lebih besarr!!

Kehidupan masyarakat setempat (pd pendapat aku yg sengkek) agak jauh dari Islam. Muda mudinya pakaiannya tak nampak macam Islam. Pekerja pekerja Indon kebanyakannya di kedai kedai, sensitiviti agama kurang. Ada satu kedai jual strawberry, di dindingnya ada quote ayat dari Bible, saya lihat pekerja pakai skaf, saya tanya, kamu muslimah kah? Dia mengaku. Saya tanya dia, kamu tahu kah apa yang tertulis di belakang kamu itu? Itu dari Bible, kemudian ada salib. Katanya itu tuan dia yang letak. Saya kata, mintalah pada tuan kamu alihkan sebab kamu muslimah. Dia keberatan. Antara wang dan agama. Ntahlah.. pada aku, agama itu penting. Mungkin ada yang backing kata dia datang nak cari makan, bla bla bla..  Itu semua alasan belaka bagi ku. Baik kebulur dari tergadai agama... wallahu'alam.

Maka singgah solat di satu Masjid.  Astaghfirullah..azannya pun tak betoi. TApi takkan nak tegur terus.. lagi pun, itu lah antara orang yang mahu ke Masjid di situ. Aku tak yah cakap lah Masjid apa. Kendian kami tunggu lah pak Imam... akhiranya, kalangan kami lah yang jadi imam! Imam pun tak ada!

Cameron Highland, InsyaALLAH..kami akan kembali.. wahai org tempatan..bantu lah kami untuk membantu diri kalian sendiri..Kita satu umat.

Cukuplah setakat itu,
Sebenarnya aku dah nak publish ni beberapa waktu yang dulu..tapi macam tak berapa nak jadi publish. Memandangkan dah tulis, aku publish je lahh..

p/s: Semasa perjalanan turun, ALLAH uji. Brake Pad boleh gugur macam tu jer, sekali dgn housing dia (dah masuk bengkel baru tahu - padanlah perasan spt ada benda jatuh). Tak pernah dibuat dek orang. Masa turun bukit pulak tu. Alhamdulillah ALLAH lindung. Berkat doa naik kenderaan anak anak. Apa lagi..towing la sampai balik Ipoh. Teguran kerna meninggalkan umat di atas tu barangkali.
0 Responses

Post a Comment