Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Alhamdulillah..Ku panjatkan kesyukuran pada Mu Ya ALLAH, Tuhan Penguasa seluruh Alam, Yang Maha Hidup, Yang Kekal, Maha Pengasih Engkau Ya Rahman yang menguasai timur dan barat. Tiada Tuhan melainkan Engkau Ya ALLAH yang layak untuk kami sembah dan mengabdikan diri. Selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait dan para sahabat r.anhum serta muslimin sekelian di seluruh pelusuk alam.

Masa.. begitu cepat masa telah berlari meninggalan kita. Separuh Romadhon telah pun berlalu..apakah yang telah kita perbuat selama Romadhon datang bertandang? Moga moga ALLAH memberikan kekuatan kpd ku untuk mengimarahkan bulan yang penuh barokah ini untuk ku bawakan keberkatannya ke bulan bulan yang lain sepanjang tahun ini... ampunilah aku Ya ALLAH..





Dalam satu hadith yang panjang, Nabi s.a.w. telah bersabda yang mafhumnya:

Hazrat Salman r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda kpd kami pada hari terakhir bulan Sya'aban:  " Wahai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi diberkati. Satu bulan yang dalam bulan itu terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Satu bulan yang ALLAH SWT telah menjadikan puasa pada siang hari sebagai satu amalan Fardhu dan berdiri pada malam hari (tarawikh) sebagai satu amalan sunat. Sesiapa yang cuba menghampiri ALLAH pada bulan itu dengan mana-mana amalan sunat maka seumpama seorang yang telah menunaikan satu Fardhu pada bulan-bulan yang lain dan sesiapa yang menunaikan satu fardhu pada bulan itu adalah seumpama seseorang yang menunaikan 70 Fardhu pada bulan-bulan lain.

Bulan itu adalah bulan kesabaran dan ganjaran kesabaran adalah Syurga. Bulan itu adalah bulan simpati, bulan yang ditambahkan rezeki kpd orang-orang beriman. Sesiapa yang memberi seseorang yang berpuasa untuk berbuka, maka pemberiannya itu merupakan pengampunan untuk dosa-dosanya dan kelepasan dirinya dari Neraka dan dia mendapat ganjaran puasa orang tersebut tanpa mengurangkan sedikit pun daripada ganjarannnya.

Para Sahabat r.anhum berkata: "Bukanlah setiap dari kami mempunyai sesuatu untuk diberi kepada orang-orang yang berpuasa untuk berbuka puasa."  Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: "ALLAH SWT memberikan pahala itu kepada sesiapa saja yang memberikan walaupun sebiji Tamar atau seteguk air ataupun sesisip susu kepada orang yang berpuasa untuk berbuka." (Riwayat Ibnu Khuzaimah, al-Baihaqqi) *Hadith 1 dalam Bab Pertama Kitab Fadhilat Romadhon.

Sepanjang Roamadhon ini, aku mengajak diri ku dan sahabt sekelian supaya jangan ditinggalkan 4 perkara yg mana menurut pengarang kitab ini, 2 perkara dapat meredhokan Tuhan kamu dan dua perkara lagi yang tidak boleh tidak kamu perlukan iaitu

*Dua Perkara yang dapat meredhokan Tuhan Mu dengannya adalah penyaksian bahawa tiada Tuhan selain dari ALLAH SWT (perbanyakkan Tahlil) dan kamu memohon Istighfar dariNya.

*Manakala dua perkara tidak boleh tidak kamu perlukan ialah memohon Syurga kepada ALLAH SWT dan meminta perlindungan (kepada ALLAH) dari Api Neraka.


Nikmat Romadhon...aku rasa, mata aku sudah pulih sediakala..alhamdulillah. Sebelum ini, 2 muka ayat maka selepas itu kalau aku memandang ke tempat lain mata aku akan jadi kabur.. Abg aku suruh aku pakai cermin mata begitu juga kawan aku Azhari. Namun berkat Romadhon, mata aku tak kabur lagi kini setelah membaca Qur'an.. Ye, aku jadi kabur begitu hanya selepas baca Qur'an, tidak pada buku atau kitab2 lain. Ini semua anugerah dan rahmat dariNya jua dan kepadaNya lah nanti kita semua akan dikembalikan...


p/s: Sesiapa yang memberi minum kpd mana-mana orang yang berpuasa maka ALLAH SWT akan memberinya minum dari telaga Nabi saw (pd hari kiamat) dan dia tidak akan dahaga lagi sehingga dia masuk ke dalam Syurga.
0 Responses

Post a Comment