Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarokaatuh..

Alhamdulillah, dipanjatkan syukur kepada ALLAH SWT, pemilik mutlaq alam ini, Dia lah yang Awwal dan Dia lah yang Akhir. Tiada sekutu bagiNya dan Dia lah Tuhan Yang Maha Agung dan Suci, tiada duanya  melainkan hanya Dia Yang Maha  Esa. Selawat serta salam ke atas Penghulu sekelian Nabi, utusan ALLAH yang terakhir, Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait serta para sahabat r.anhum dan umat Islam seluruh pelusuk alam.

Semalam di Masjid, kurang sekali jemaah yang hadir sehinggakan ketika aku keluar utk memperbaharui wudhu' , aku lalu di belakang sof Muslimat, pintunya terbuka ditiup angin barangkali, maka aku tutupkan, kelihatan ada 6 org sahaja makmumnya! Padahal sebelumnya melimpah sampai imam terpaksa umum kpd jemaah muslimat jgn sampai melebihi imam - (mereka solat di sebelah tepi kiri bersebelahan jemaah muslimin dan bukan belakang, ada dinding pemisah antara jemaah. Aku tak mo komen lah pasal kedudukan jemaah tu pasal aku tak tau apa tentang Masjid tu. Masjid tu asal rumah org kot, diwakafkan dan diperbesarkan, maka tak la dirangka dgn baik sebagaimana selayaknya sebuah Masjid.)

Jemaah Lelaki pula tak melimpah ke ruang 'annex' Masjid tapi cukup di ruang solat utama dan tak penuh pun, aku tak kira berapa sof tapi memang sikit lah, Aku sampai lambat malam tadi pasal rumah 'blackout' sejurus nak berbuka puasa (dah tiga kali jadi macam tu, mcm sengaja je). Kami sampai pun lewat. Mu'az tak pa la pasai dia Imam, yg aku ni masbuk Isya' dgn Tarawikh!  Selepas 8 roka'at, hanya tinggal 2 suku sof sahaja, standard solat Isya' pada hari hari biasa. Adakah ini bermakna tinggal jemaah biasa Masjid sahaja? Apa yg aku nak tekankan, Jemaah dah semakin kurang seawal peringkat pertama Romadhon lagi.. belum lagi genap 10 hari berpuasa! Beruntunglah sesiapa yg ALLAH pilih utk hadir berjemaah di rumah rumahNya.. semoga ALLAH pilih aku jua... please O ALLAH! Pilihlah aku!!

Retro - Romadhon 2

Pada hari pertama puasa iaitu pada malam ke 2 Romadhon, selepas solat Tarawikh, aku bergegas balik ke Manjoi sebab ada jemputan tahlil arwah, Imam Surau Tengku Hussein Hujung yg juga bapa mertua guru muda aku telah kembali ke rahmatullah pada petang itu. Aku dapat mesej ketika bersiap utk berbuka. Malam tu aku buat 8 roka'at je di Masjid dan kemudia terus amik Mu'az dan beredar dari situ. Aku pinjam pakai motor adik ipar aku yg tak digunakan sebab tuannya ada di Kl. Dapat panaskan enjin dan motor tu pun laju la dari motor antik aku tu. Kami mengejar masa sehingga terlupa bahawa masa itu makhlukNya jua. Astaghfirullah..Moga ALLAH mengampuni ku...

Sehari sebelum itu, iaitu pada malam Selasa, kami telah pun bersama sama membaca yassin di sisi arwah bersama jemaah surau beliau. ALLAH menyayanginya dan ternyata beliau dapat masuk ke bulan Romadhon dan meninggal pada hari pertama Romadhon! Semoga ruhnya ditempatkan bersama ruh ruh orang orang yang soleh.  Dikebumikan pada hari puasa yang ke dua di Tanah Perkuburan Meru Raya. Aku dapati mudah je urusannya dan ramai pula yang hadir. Aku dapati yang hadir pula tak bercakap cakap perkara lagho sepertimana yang biasa aku hadapi. Memang tension mendengarkan mereka yang hadir ke pengkebumian atau ketika mengziarahi jenazah di rumah boleh bergelak ketawa dan bercakap cakap hal dunia yang melaghokan!

Aku pernah singgah di sebuah Masjid utk solat yang mana ada jenazah bakal disolati selepas itu, menunggu jenazah sampai pun agak lewat sampai aku hampir sahaja nak pergi meneruskan perjalanan aku. Jenazah yang sampai rupanya org dagang yang sebatang kara tiada saudara mara. Para pengurus pengkebumian amat amat tidak beradab dgn jenazah. Boleh dibuat lawak ketika menguburkan jenazah dan boleh pula buat lawak menuding jari pada jenazah sambil menyuruh rakannya kalau tak percaya akan cerita yg diceritakannya (cerita lawak) sila lah tanyakan pada jenazah tu. Disambut dgn gelak ketawa pulak! Aku tak faham! Ini yg paling teruk pernah aku hadir dalam hidup aku sehingga hari ini! Aku blah terus lepas tu... tak sanggup aku mendengarkannya lagi..kasihan  pada si mati! Hanya doa dapat aku panjatkan pada si polan.

Pengebumian arwah imam ni lain, masing masing keliatan bertafakur dan diam. Anak anak kecil (mungkin cucu cucunya) pun tak membuat bising hinggalah selesai semua urusan. Mu'az dan Adam ada bersama dan mereka dapat berdiri di pinggir liang untuk melihat cara-cara pengkebumian dilaksanakan. Aku suruh mereka perhati dan belajar praktikal. Aku bisikkan pada Mu'az ketika kubur mula ditimbus...

"Mu'az, nanti jenazah abah dikebumikan, Mu'az jgn pijak pijak atas Abah macam tu tau! Dan jgn bagi org pijak pijak atas kepala Abah macam tu!"  Dia angguk... ALLAHU ROBBI!  Perkara itu mungkin biasa ketika menguburkan untuk memijak mijak tanah kubur dgn berdiri di atas Jenazah (tertimbus) itu.

Bagi aku, ini upacara pengebumian yang syahdu tanpa gelak ketawa dan lawak serta bersembang hal dunia sepertimana lazim aku temui selama ini. Setakat ini, baru dua, iaitu pengebumian arwah ayah aku dan kini pengebumian arwah imam Surau tengku hussein hujung! Semoga ALLAH mengampuni semua arwah yg telah mendahului kami ... ALLAHUMMA firlahum warhamhum wa 'afihi wa'fuanhum..


Ribut

Pada minggu lepas berlaku ribut di Jasin Melaka.. Berlaku di Bazaar Romadhon dan 3 orang terbunuh! Salah seorang adalah pengunjung dan 2 orang lagi adalah peniaga di Bazaar berkenaan. Aku cuak jugak lah pasal ada org penting dalam hidup aku ada kat sana... Hanya pada ALLAH aku berserah pasal sms dan panggilan tak bersambut.. ALLAH je tahu macam mana aku rasa. Tapi lewat petang tu aku dapat balasan yg mengatakan semua ok dan dia serta keluarga tak terbabit. Alhamdulillah..

Terfikir aku apa yg Rasulullah s.a.w. lakukan tatkala berlakunya Ribut? Aku semak dalam Kitab Fadhail 'Amal dan aku menjumpainya pada kitab  Kisah-Kisah Para Sahabat iaitu pada bab 2: Takut Kepada ALLAH.

Amalan Nabi s.a.w. ketika Ribut.

Hazrat Aisyah r.anha meriwayatkan bahawa apabila berlaku ribut dan taufan, akan terzahir pada wajah Nabi s.a.w. yang mulia. Wajah Baginda s.a.w. akan menjadi pucat! Baginda s.a.w. akan berjalan keluar masuk dalam keadaan resah sambil membaca do'a ini: (mafhum)

"Ya ALLAH, aku memohon daripada Mu kebaikan angin ini dan kebaikan yang ada didalamnya dan kebaikan yang Engkau kirim dengannya dan aku berlindung kepada Mu daripada keburukan angin ini dan keburukan yang ada didalamnya dan keburukan yang Engkau kirim denganNya"

Apabila hujan mulai turun, kegembiraan mula kelihatan pada wajah Nabi s.a.w. Saya bertanya: "Wahai Rasulullah, apabila melihat awan, semua orang akan bergembira kerana awan tanda akan turun hujan, sebaliknya tuan kelihatan gelisah!"

Baginda s.a.w. bersabda: " Wahai Aisyah, adakah aku boleh berasa yakin bahawa tidak ada azab bersama-sama angin itu? Kaum 'Aad telah diazab dgn perantaraan angin. Apabila mereka melihat awan, mereka bergembira lalu berkata: "Awan itu akan membawa hujan untuk kami." Sedangkan dalam angin itu ada azab"

Firmanullah: (terjemahan)

"Maka apabila mereka melihat azab itu sebagai awan yang menghala ke lembah-lembah mereka, mereka berkata: "Ini ialah awan yang membawa hujan kepada kita." (mendengarkan kata2 yang demikian Nabi Hud a.s bersabda) "Tidak! Bahkan itulah (azab) yang kamu minta disegerakan iaitu azab yang tak terperi sakitnya. Yang menghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya." (Setelah azab itu menimpa mereka) maka mereka menjadi (punah ranah) tidak ada kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikian Kami membalas kaum yang berdosa."  (Al-Ahqaf: 24-25)

Keterangan

Inilah sifat takut kpd ALLAH SWT yang ada pada diri Rasulullah s.a.w. Walaupun dpd sabdaan Baginda s.a.w. sendiri menunjukkan bahawa Baginda s.a.w ialah Sayyidul-Awwalin-wal-Akhirin' (yg bermaksud penghulu semua orang terdahulu dan terkemudian). Dalam kitab suci Al-Qur'an pun ada ayat yang mengatakan bahawa ALLAH SWT tidak akan mengazab umat ini selagi Nabi Muhammad s.a.w. ada bersama mereka. Sungguhpun ALLAH SWT telah berjanji demikian, namun baginda s.a.w. melihat awan hitam dan ribut, Baginda s.a.w. masih terkenangkan azab yang menimpa kaum yang terdahulu kerana ketakutan yang mendalam terhadap ALLAH SWT.

Berdasarkan kisah ini, marilah kita melihat keadaan diri kita sendiri. Meski pun hampir setiap masa kita terlibat dengan dosa, namun selepas melihat gempa bumi dan pelbagai azab yang lain, kita tidak pun terkesan dengan azab-azab itu. Kita juga tidak menyibukkan diri dengan taubat, istighfar dan solah tetapi sebaliknya kita menyibukkan diri dengan pelbagai kajian yang sia sia.

Wallahu'alam

p/s: Semoga ALLAH mengampuni dosa mereka yang terbunuh dalam ribut di Jasin tempohari dan memberikan kekuatan iman dan kesabaran kepada keluarga mereka yang tinggal.
0 Responses

Post a Comment