Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarakaatuh,

Alhamdulillah, segala puji hanyalah layak bagi Mu Ya ALLAH, Tuhan Pentadbir dan Pemilik sekelian alam samada zahir ataupun yang terhijab dari pandangan mata makhluk lain. Selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait, para sahabat r.anhum dan para muslimin sekelian di serata alam.

Romadhon 1

Hari ini bermula lah Tarawikh. 1 Romadhon bersamaan dgn terbenamnya Matahari pada 10 Ogos 2010. Surau di kawasan perumahan Mak Mertua ku telah dirobohkan utk dibina Surau yang baru. Mungkinkah mereka terlepas pandang akan Romadhon yang bakal menjelma. Org Melyu Islam begitu ambil berat akan solat Sunnah Tarawikh dan Moreh. Nah! Surau mereka robohkan kurang seminggu dari Bulan Romadhon, terlepas pandang?  Masjid memang ada, namun agak jauh dan pada kebiasaannya, masjid pun penuh.

Retro

Satu perkara yang pasti akan hikmahnya dirobohkan surau di situ, iaitu peluang menghidupkan malam di rumah Mertua ku. Mertua ku tinggal seorang diri, bukanlah kurang amal hanya aku nampak peluang disitu utk hidupkan amal qiyam dgn solat Isya' dan tarawikh berjemaah. Di samping itu juga, peluang untuk Mu'az di ketengahkan kepada Masyarakat.. Rasanya tak beban lah kalau jadi imam solat Isya' dan Tarawikh di rumah neneknya. Org pun tak ramai sperti di Surau atau Masjid. Satu pendedahan yg baik padanya untuk terjun di bidang dakwah yang luas itu kelak.

Aku pun pada minggu sebelumnya telah mengsyorkan pada Mak supaya menanyakan pada kawan kawan, jiran jiran yang mahu berjemaah tarawikh, tapi tak mampu untuk ke Masjid. "Boleh sahaja solat di rumah Mak, porch mak ni agak luas jugak, lepaslah 20-30 orang jemaah." kata ku. 

"Mak ajak muslimat sahaja, lelaki sila lah ke Masjid, imamnya...nin diaaaa...cucu mak.. Mu'az"  Terangkat kening Mu'az dgn kata kata aku tu. Bukan apa, anak anak aku nih, diperingkat kecil ni aku layan macam askar skit, means 'What I say, goes!" tapi tak la sekeras tu sampai tak leh bagi pendapat. Pada aku, pada umur belum baligh ni, dia kena ikut cakap aku, bila dah baligh tu, len skit. Ehehehe... ganas tak? Apa pun, ini cara aku lah, mungkin agak keras tapi insyaALLAH berkesan. Kalau dibiarkan mereka meliar fikir, nanti macam macam fikir masuk dan mereka konpius tak tau mana satu nak diguna pakai. Semuanya nampak betul. Justeru aku masukkan fikir aku dulu sebelum mereka kembangkan dgn ilmu ilmu lainnya. Maksud fikir aku ni fikir agama lah, kalau takat fikir aku ni..memang tak de maknanya lah. Ok selesai.

"Nantilah Mak tanyakan makcik Jah..mak cik..(bla..bla..bla....)" Mak setuju la tu. Then aku slow talk dgn Mu'az, "Mu'az, ni peluang nak tarik rahmat ALLAH, juga untuk mengumpulkan manusia untuk buat taat pada ALLAH, kerja ini kerja Rosul, kerja mulia, menarik orang kepada ALLAH, kerja ini boleh menyukakan ALLAH pada kita...bla bla bla.. Mu'az jgn bimbang, tak ramai makmum, semuanya ni kawan kawan uwan kamu. Mereka tak larat nak jalan jauh jauh, tapi mereka nak beramal ibadah di bulan mulia..kasihan pada mereka, lagi pun kan Abah dah cakap, Bulan Romadhon ni Bulan Hafiz..Bulan para Hafiz menajamkan hafazan mereka! " Angguk angguk..aksi si Mu'az... haaa..kan senang, "Jadi?" ... "InsyaALLAH Abah, Mu'az sedia!"  Alhamdulillah.... sengeh.


Malam Romadhon

Malam pertama pun bermula. Selepas Maghrib kami terus bertolak ke rumah Mertua ku yg letaknya lebih kurang 30 minit perjalanan dari rumah mak aku. Sampai je, mak dah siapkan tirai dan tikar solat di porch rumahnya. Aku lepak dalam 5 minit dan terus ke  Masjid yg terletak 3 minit dari rumah.

Di Masjid, punyalah ramai umat! Subhanallah, fenomena biasa awal romadhon, tanda betapa barokahnya bulan mulia ini! AKu menapak masuk, aik!! Kat depan banyak lagi kosong! Kat luar tu di ambang pintu berlonggok jemaah seolahnya di dalam dah penuh sendat! Tipah tertipu.. eheheh...

Bermulalah solat di malam mulia di bulan mulia, walau imam agak laju tapi alhamdulillah, tak la laju sangat. Seusai Isya' masing masing mengerjakan solat Ba'da Isya', namun ramai juga yg hanya duduk sahaja atau bersembang di luar sementara menantikan tarawikh.

Kanak-kanak pun ramai juga, hiruk pikuk usah ceritalah. Aku solat di dalam, kurang skit, aku rasa sapa yang solat di luar tentu bingit. Teringat aku kecil kecil dulu pun macam tu lah, tapi bukan dalam musolla. Tatkala jemaah berdiri utk solat tarawikh, kami yg kecik kecik di belakang mula menyusup macam komando utk keluar main mercun, kejar kejar aci nyorok polis sentri dan lain lain. Lampu jalan bukannya ada pun masa tu, gelap glemat kata org kampung aku.. tapi kami selamber je berlari ke sana ke mari.. 'hantu tak ada, bulan posa hantu dah kena ikat!' Berpegang pada kata kata ini, pokok besar, semak samun semua kami redah, dah tak takut dah! ahahaha... tapii.. jemaah di dalam surau aman, tak dengar jerit pekik kami di luar, jauh dari surau sambil menyalah gunakan lesen tarawikh utk mendapat 'extra time' berkejar kejaran di waktu malam. Inilah satu satunya bulan yang mana kami boleh bermain pada waktu malam!! Inilah barangkali erti barokah Romadhon bagi sorang kanak kanak riang macam aku dulu...ehehehe..

Selesai

Selesai solat, aku gerak balik . Ternyata jemaah di rumah pun dah selesai. Di Masjid 20 rokaat di buat agak laju juga. Tak tahu apa yang dikejar. Mungkin nak meraikan jemaah yang ramai baru datang ke Masjid. Lagipun, Imam tentu lebih tahu hal keadaan jemaahnya berbanding org luar seperti aku.

"Macam mana mak?"  ..

"Alhamdulillah ok..."   *Sengeh "tapi dia buleh lupa pulak sabbi his (al-A'la)..cuba kamu semak balik" kata mak sambil tersengeh...  "Mu'az... kamu lupa?"   "teheehehehe...ntah lah bah..terlupa...ehehehe"  Ahahaha.. kiut imam muda nih!

Di rumah mak Mu'az imamkan Isya', 8 roka'at tarawikh dan 3 rokaat witir sahaja. Satu malam, dua mukasurat Al-Qur'an, bermula juzk 1. Jadi insyaALLAH, dia akan habis dulu lah solat tarawikh daripada Masjid. Alhamdulillah... Ya ALLAH...permudahkanlah Ya ALLAH .. Taqobbalallahu minna wa minkum.

*Nota: Dah tulis pada minggu lepas lagi..tapi ada musibah laptop ni kena air. Atap pondok kami dah bocor teruk.. kena la buat apa yang patut..kalau tak bimbang short circuit pulak... Alhamdulillah, 'pembedahan' berjaya. So..cerita basi la skit.
0 Responses

Post a Comment