Azhar Hashim
Dengan nama ALLAH aku mulai dan aku bertawakkal kepada ALLAH, aku berpegang teguh pada Nya dan aku menyerahkan kepada ALLAH, cukuplah ALLAH tempat ku berpegang dan bertawakkal, tidak ada yang lebih kuat dan kuasa hanyalah ALLAH Yang Maha Tinggi dan Maha Esa. Selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait dan para sahabat r.anhum.

Teringat aku akan entri yang dulu yang masih tergantung iaitu entri yang ini Klik ..

Insan yang dimuliakan oleh ALLAH ini telah muncul semula pada bulan Zulqaedah yang lalu...

Sungguh airmata penyesalanya pada 27 Romadhon dulu benar benar ikhlas dan benar benar cahaya hidayah telah dipanah menusuk ke kalbunya...

"Assalamu'alaykum!..."

"Wa'alaykumussalam...yea?"

"Ust kenal saya tak?"

"Err... ni.. errr.. tak ingat lah...maaf..sapa yea?"

"Saya... Nur ******!"

Subhanallah! Macam mana nak kenal, udah berfurdah!

Pendek kisah, rupanya dia bukan insan biasa, ada Phd dari al Azhar, pangkat DOktor la tu... kini dah bercerai dari suaminya. Kisahnya dia berbincang dari hati ke hati dengan suaminya (bekas) dan meminta izin untuk berubah dengan menutup aurat dan mengamalkan ilmu agama yang ada dalam dirinya...  Maka akhirannya, keputusan diambil untuk derhaka pada suami dan taat pada ALLAH dengan sebenar benar taat. Bercerai lah mereka.  Hampir 1 juta wang dalam akaun yg diberi suami ketika masih bersama ditolak dan diberi kembali kpd bekas suaminya.. buat sementara waktu anak anak ditinggalkan bersama suami (bekas)..

Hatinya makin lapang dan tenang katanya... dengan izin ALLAH, dalam masa 40 hari selepas malam Qadr baginya itu, dia yang sebelum ini telah lupa akan ayat ayat ALLAH... dengan izinNya dan kebesaranNya..dalam masa 40 hari tu.. beliau berjaya mendapatkan semula kalam suci itu ke dalam dadanya dan telah ingat semua kesemua 30 juzk dalam dadanya!! Subhanallah...

"Inilah tanda taubat puan ALLAH terima! Beruntung lah puan..eh ..Doktor... eh..Doktor Ustazah **** "

Ayahnya dulu membiayai pengajiannya tanpa berharap pada pinjaman dan sebagainya. Walaupun ada biasiswa, ayahnya tak izinkan terima, hanya kerana dia (arwah) mahu bermujahadah menjadikan anaknya ini seorang ilmuwan dan pendakwah agama dengan hasil biayai tulang empat keratnya sendiri!! Berelung relung tanah dijual untuk membiayainya sampai ke Phd, macam macam kerja dan usaha... berapa ratus ribu untuk sampai ke tahap itu? Wallahu'alam, aku tak tanya, dia pun tak cerita..

Namun inilah berkat usaha seorang ayah yang Ikhlas berkorban untuk anaknya demi Agama ini.  ALLAH pelihara anaknya yang asalnya telah pun tersesat jalan namun akhirnya dan kelazatan iman ALLAH berikan semula Nur Hidayah kepada anaknya ( Pendapat pribadi aku lah)..

Banyak pula tawaran kerja yang diperolehinya... Selain dari doktorate dalam bidang perbandingan Aqidah, beliau juga faseh 5 bahasa - Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Perancis, Bahasa Parsi dan (aku lupa), Beliau memilih Univer******  dengan kelulusannya itu, ALLAH permudahkan jalan rezki untuknya dan anak anak... Walau membuang segala kemewahan wang ringgit hingga tak ada sesen pun tinggal, tiada lagi kereta mewah, tiada lagi rumah besar, tapi dengan cepat ALLAH gantikan korbannya. Benarlah kita tidak diuji melainkan dengan kemampuan kita sahaja. Setelah hidupnya stabil, anak anak akan diambilnya semula, ini perjanjian dgn bekas suami...

Setakat tu je kisahnya untuk kita renungi akan insan insan terpilih.. Sungguh Dia Maha Berkehendak... Janganlah putus asa dan jangan lemah semangat...  Aku tak tau nak tulis apa lagi....

Wallahu'alam.


p/s: Tengah rajin ni leh ler apdet sini...akan datang masa mungkin suntuk kot pasai nak kena kejar 'garisan langit' ehehehe.. ada yang jeles selalu apdet tuu...
6 Responses
  1. NurQaseh Says:

    tak jeleees pong!!!


  2. Aikk...??

    ehehehe... Tima kasih sudi datang yea..

    Salah silap haraplah ditegur... belajar belajar nak menulis..


  3. NurQaseh Says:

    kaber2 la tu...ehehehe....


  4. hahaha... ampeh! :P


  5. Subhanallah.....Benarla kata org Allah akan memberi hidayah kepada sesiapa yang Dia kehendaki.....Allah takkan menguji kepada sesiapa yang tak mampu menanggung......Beruntung puan tadi


  6. Dia Maha Pengasih Maha Penyayang!

    Semoga kita semua tak berputus asa dari rahmatNya ... ar rojaa....


Post a Comment