Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah ..

Alhamdulillah..baru tadi tulis, terasa nak tulis lagi biiznillah ..

Pertanyaan

Ada seorang muslimah bertanya pada ku.. tentang satu  majlis perkahwinan yang berlangsung baru baru ini. Ianya perkahwinan anak perempuan seorang lagi sahabat di maya ni yang terkenal seorang aktivist. Dan kata katanya penuh nasihat serta disulami dgn nas serta dalil dalil yg kukuh. Beliau juga disenangi kawan dan lawan. Majlis perkahwinan anak perempuannya itu dijalankan ketika aku mengikuti ijtimak di KL, so tak dapat lah hadir dan aku awal-awal minta excuse dah.

Namun isu yg ditanyakan.. tentang pakaian pengantin perempuan iaitu anak kepada sahabat tadi yg tidak menutup aurat, tidak memakai tudung, baju jarang dan nipis hingga nampak kulit! Ah sudah! Kenapa tanya pada aku nih! Aku tak pegi pun!


Susah Juga tu

Aku tak tau nak jawab apa. Hanya aku bagitau padanya suatu kisah. Kisah yang aku alami sendiri, pengalaman hidup aku, satu kisah je pun mencukupi insyaALLAH.

Di tempat aku nih, ada seorang brader tu, memang hebat la masa mudanya. Hebat apa? Hebat perengusnya..samsengnya..macam macam hal lah. Maklumlah kampung aku ni dulu memang femes lah. Senang cakap nama kampung aku ni MANJOI (yg tau tu tau lah). So..brader ni berada di puncak 'kegemilangan' pada ketika itu lah. Keluar masuk penjara je dia.

Tapi sekarang dia dah insaf. Dia pun pernah datang jumpa aku minta maaf, juga pada mak aku. Aku tak de hal lah..pasal aku pun dulu leh tahan jugak...ahahahaha. TApi dia ni senior lah dari aku..senior jauh. Dah masuk kategori warga emas sekarang ini. Dia keluar pada tahun 2008 tak silap aku lah. Sekarang dah balik pada agama dan berusaha utk yang terbaik. InsyaALLAH azam nak korban untuk agama..keluar sebar pada seluruh pelusuk alam... tu dia! Moga ALLAH pilih kami semua!

Ceritanya

Bukan main baik punya intro..ehehhe..ok kisah brader ni aku sampaikan pada muslimah yang bertanya tu (pasal aku tak tahu apa hal walimah sahabat kami tu jadi cam tu). Brader yg terer ni satu ketika masa aku balik dan berpindah ke kampung nih, jumpa aku. Menceritakan akan kisahnya setelah itu. Meluahkan akan rasa hatinya terhadap anak anak perempuan dan lelakinya yang kurang tentang agama dan amal mereka. Yg perempuan tak mahu tutup aurat walau jenuh ditegur malahan melawan pulak. Dia kata dia tak mampu dan tak tahu nak buat apa lagi.. Menangis nangis dia citer. Pelik je rasa tengok kepala gangster mengadu kat aku (bekas daa..sekarang dia muhsin!) ..

Kisah dia ni adalah kisah di sebalik tabir. Maknanya, kalau org luar lihat, keadaan anaknya yang begitu, tapi ayahnya kini berkopiah dan sedang berubah nak mengamalkan pakaian sunnah yang lainnya... tentu agak kontrast.

Bagi yg suka menghukum atau rasa diri lebih hebat, akan mengata ngata tanpa usul periksa ke atas brader kita nih. Mentang mentang dia ada rekod baekk punya, dan anak anak dia ruggert (tul ke eja nih?) tapi perkara sebenarnya kita tak mengetahui.


Al-Kisahnya

Apa yg aku cakap pada brader tu dulu, "Bang.. kita kena banyak syukur pada ALLAH, kerena Dia yang memilih kita dan memberi kita hidayah. Oleh itu, kita kena sama sama minta doa supaya ALLAH beri hidayah kepada yang lain terutamanya Keluarga kita sendiri! Utk diri abg, ye lah..yg lepas tu dah lepas dan Alhamdulillah, abang pun dah bertaubat. InsyaALLAH, kena yakin yang ALLAH terima taubat abang tu. Tentang anak-anak, abang kena terus tegur dan doa untuk mereka tanpa jemu. Kalaulah sampai ke sudah mereka tak berubah juga, maka abang dah pun berusaha sedaya mampu abang. Memang lah silap abag dulu abaikan didikan agama mereka, tapi kini mereka dah besar, dah ada akal yang waras. Mereka dah lebih dari baligh lagi dah. Mereka bertanggungjawab pada diri mereka sendiri! Tentang perkara dulu -dulu, abang dah bertaubat, serah padaNya dan yakin padaNya. Kalau anak anak tak mahu ikut nasihat abang, maka abang dah tak tanggung lagi beban dosa mereka, hanya sebagai seorang ayah, sayang pada anak tu tentu ada, maka teruskan berdoa, merayu padaNya dan pada anak anak abang, supaya menjunjung tinggi Addin kita nih. InsyaALLAH, abang jgn bimbang, Abang dah buat yang terbaik, jgn berhenti tapi teruskan berusaha semampu. Hidayah bukan milik abang, hidayah milik ALLAH!"

Cukup la kot takat tu.

Wallahu'alam.

3 Responses
  1. Betul tu....Jgn cepat sgt menghukum org...barangkali org yang dihukum akan menjadi lebih baik daripada kita kelak....Hanya Allah Maha Mengetahui dan layak menghukum...Kita sebagai daei seharusnya mengajak mereka ke pangkal jalan bukannya menghukum


  2. Nurul Says:

    Saya sangat suka cara ustaz sampaikan entry ni. =) Alhamdulillah


  3. Azhar Hashim Says:

    Assalamu'alaykum.

    Lintasan hati: Ini antara sekelumit kisah di dunia sebenar..

    Nurul: Alamak! Saya bukan Ustaz, hanya org yang masih belajar.. Pengalaman mampu mengajar kita dgn izinNya..

    Saya baru dapat online setelah sekian lama. Ni pakai laptop jaman dulu..laptop lama saya yang tak 'putus dua' gara gara Adam dgn Mu'az berebutkan dia dulu...kira kira 7 tahun dulu. Lepas tu dia 'direhatkan' .. Ni pakai balik, amik monitor kawan bagi. Nanti lah kita stori mori insyaALLAH.
    Terima kasih sudi singgah ya kawan kawan!


Post a Comment