Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Segala puji bagi Mu Ya ALLAH, Penguasa seluruh Alam, Pencipta seluruh alam dan isinya. Tuhan yang Esa, tidak beranak dan tidak diperanakkan. Bersifat dengan segala sifat sifat kesempurnaan dan mustahil Dia Jahil. Dialah Tuhan Yang Maha Adil yang telah mengharamkan DiriNya sendiri dari bersifat Zalim. Maha suci Engkau Ya ALLAH.. Engkau Tuhan ku dan aku hamba Mu yang lemah lagi hina... Selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w ahlil bait dan para sahabatnya r.anhum.

Andai bangsa itulah yang diperjuangkan, maka tentulah bangsa Arab itulah yang termulia lantaran Nabi kita berbangsa Arab. Andai bangsa itulah yang menentukan kemajuan duniawi dan ukhrawi, maka tiadalah turun naik dalam kemajuan sesuatu bangsa itu melainkan sentiasa menaik sahaja dan bagi bangsa yang tercorot akan sentiasa tercorot di bawah.

Perkara ini semua orang maklum yg ianya tak mungkin dan tak akan terjadi. Sedangkan bangsa itu sendiri dijadikan oleh ALLAH, Tuhan Yang Maha Adil, mustahil Dia bersifat Zalim atas hamba hambaNya melainkan kitalah sendiri yang mengzalimi diri kita sendiri.

Habis tu, kenapa masih memperjuangkan bangsa wahai pejuang pejuang bangsa sekelian? Bolehkah kau jamin darah dalam tubuh kamu tu seratus peratus darah Melayu? Tak ada darah cina, india, mamak, bugis, jawa, Arab hatta Nasrani sekali pun? Ada kah kamu memiliki rekod kejadian mu berpindah dari sulbi ke sulbi sejak dari Adam a.s.??

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Terjemahan:

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Al-Hujraat:13)


The Creator/ The Programmer


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

"dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. " (Az-Dzariat:56)


Satu Persoalan, logik akal, kalau kita mengikuti sebuah program, katakanlah program motivasi, maka siapakah yang akan menentukan halatuju dan objektif Program Motivasi itu?

Adakah kita, dengan akal yang ALLAH beri ini akan menjawab "yang akan menentukan objektif dan halatuju Program itu ialah para peserta program itu sendiri!"

Ada ke sapa sapa yang jawab macam tu?? Kalau ada, eloklah pegi jumpa Doktor Sakit Jiwa, Jiwa anda sedang tenat!

Jawapan yang logik dek aqal kita ialah, - "Yang menentukan dan menetapkan halatuju serta objektif sesuatu program itu ialah Penganjur Program itu sendiri!"  Setuju?   Kalau setuju, maka jimatlah duit anda dari terpaksa membayar sessi rawatan dengan Doktor Jiwa (^_^)

Maka insyaALLAH semuanya akan setuju dgn jawapan saya kan?

Itu di mulutttt....  Perbuatan? Mari kita bedah tengok hati hati kita...

Setiap rijalun muslim pasti akan mengaku Pencipta alam dan segala isinya termasuklah dirinya sendiri adalah ALLAH Robbul Jaleel..

Maka Dia lah Pencipta, Penganjur kepada 'Program kehidupan' makhluk makhlukNya di alam ini. Dialah Tuhan, Dia lah Pentadbir. Setuju?

Maka Dia telah turunkan Objektif awal tentang kejadian manusia dan jin ini iaitu ayat di atas itu "dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. "

Maka dgn RahmanNya dan RohimNya dia telah mengutuskan para Nabi dan Rosul a.s. untuk menerangkan akan halatuju dan objektif Program kehidupan yang telah dianjurkanNya.  Maka adakah patut tatkala itu, para peserta Program yang kesemua apa yang mereka perlukan dari segi makn, pakai, kenderaan, kesihatan yang nescaya kalau hendak ditulis sampai habis tujuh lautan dakwatpun tak akan habis (meaning to say, this program ar, all is fully sponsored maa..) sambung balik, maka adalah patut para peserta program kehidupan ini tak mahu mengikut halatuju dan objektif program yang telah ditetapkan oleh Penganjur program ini iaitulah ALLAH Tuhan Yang Maha Esa? Sedangkan segala peralatan ketika menyertai program tak pernah ditarik balik, hatta kini para peserta program tak mahu mengikuti halatuju dan objektif program itu lagi!  Sekarang, sapa yang zalim? Ok selesai..



Kisah Bani Israel

Bani Israel ialah bangsa yang paling banyak dikurniakan Nabi dan Rosul a.s. Ustaz jaman sekolah saya dulu, AF Ustaz Yunus bagi satu fikir,  "Anak-anak, kalau kat tempat tu banyak berlaku kecurian, rompakan dan lain lain lagi, tentulah tempat tu akan mendapat keutamaan untuk dihantar Polis bagi menjaga keamanan kan kan kan? ... ITu kata Ust Yunus yang cool .walaupun telah berlalu 25 tahun nan silam.. aku masih ingat lagi wajahnya dan kata katanya...


Mmmm... sambung len kali insyaALLAH ...
Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment