Azhar Hashim
Assalamu'alaykum warahmatullah

Segala puji hanyalah tertentu kepada ALLAH SWT, Tuhan yang Esa yang tiada beranak dan diperanakkan. Maha suci ALLAH dari menyerupai sesuatu apa pun dari sekian banyak para makhluk ciptaanNya. Selawat serta salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w. ahlil bait dan para sahabat ridwanullahi 'alaihim ajmain.

Hari ini hari kesedihan untuk umat Islam seluruhnya. Kepergian yg dikasihi Tuan Guru Hj Abd Latif Bin Abd Rahman (Pak Teh) dari Madrasah Ad Dinniah Al-Latifiyyah atau lebih dikenali sebagai Pondok Pak Teh, Jenazah beliau selamat disemadikan pada jam 11 pagi tadi. Al fatihah untuk beliau.

Pada entry yang lalu, diceritakan kematian mengejut bapa mertua sahabat ku sejak kecil. Padahal pada ketika itu, yg dimasukkan ke wad kerana penyakit barah ialah bapanya tetapi yg dijemput ALLAH ialah bapa mertuanya yang kelihatan sihat. Begitulah kekuasaan ALLAH..penyakit hanyalah salah satu dari asbab kepada kematian.

Dan seminggu setelah itu (minggu lepas), tibalah giliran besannya iaiatu bapa sahabat ku itu. Semoga ALLAH memberikan ketabahan dan kesabaran kepadanya dan keluarganya yang tinggal. Aku kenal keluarganya sejak kecil, malahan arwah ayahnya itu aku panggil dgn panggilan 'abang' dan bukannya pakcik sepertimana rakan rakan lainnya. Ini adalah kerana usia ibu ku jauh lebih berumur darinya dan dia memanggil ibunya dgn panggilan 'kakak' dan ibunya (nenek kawan ku itu) aku panggil dgn panggilan 'Mak Jah'.  Begitu serba ringkas mengenai mereka. Semoga juga ALLAH mengampuni arwah serta meletakkannya di kalangan orang-orang yang soleh.

Tadi... kami dijemput untuk menghadiri sebuah majlis tahlil kematian juga, salah seorang ahli kariah sebelah (jiran). Berangkatlah kami selepas solat isya' ke rumahnya. Itulah kali pertama aku masuk ke rumahnya, besar ya amat. Memang dilimpahi kemewahan. Namun kasihan kerna tak semua anak cucu dan saudara mara (?) serta rakan taulan (?) yg turut sama bertahlil sedangkan itulah hadiah dan pertolongan yang dapat kita hulurkan untuk si mati dan merekalah yang lebih afdhal untuk melakukannnya. Mereka tinggal di luar sambil menjamu selera yang mana hidangan telah pun tersedia di luar. Tak perlu khemah lantaran mereka ada kawasan bangunan seperti dewan untuk tujuan kenduri kendara seperti itu. Cukup mewah.

Tuan rumah iaitu anak si mati melayan kami dgn baik. Penuh jenaka dan gelak ketawa (pernah aku komen pada entry terdahulu tentang ini maka tak perlu aku komen lagi). Mungkin sahaja beliau mahu menyorokkan kesedihan beliau. Namun aku tak tergamak nak bergurau sama, senyum sahaja sebagai sedekah. Dalam pada itu, terdengar katanya kpd tukang masak (?) "EH! TAkkan kuih macam ni je kot? Ni kuih biasa je..kasilah special sikit" .. Aku tak tahu beliau bergurau atau tidak tapi diucapkannya dgn nada bergurau. Aku tengok Tukang masak (?) terdiam ... wallahu'alam.

Pengajaran ada banyak, aku nak sentuh ni saja. Pada beliau, kuih itu biasa sahaja yang mana tiap petang dia makan, mungkin niatnya mahukan yang lebih dari kuih 'biasa' namun kata-katanya seperti itu pada aku memperlekehkan rezeki yang ALLAH kurniakan. Korang jgn silap, hukum ni  untuk diri aku, bukan aku menghukumnya pulak.. begitulah ketakutan para sahabat r.anhum tatkala dunia dibentangkan kepada mereka. Tidak sedikit dari mereka itu golongan bangsawan dan kaya raya namun mereka meninggalkannya semua lantaran takut akan hari pembalasan nanti.

Tatkala nak balik, rumah itu berhadapan dgn sederet rumah teres 2 tingkat iaitu di seberang taman permainan kecil. Aku pergi mengiran jumlah rumah yang sebanding dgn panjangnya rumah mewah itu. Jgn tak percaya kalau mengikut kiraan aku dan Adam, panjang rumah mewah itu adalah sebanding (sama panjang) dgn 17 buah rumah teres sederhana 2 tingkat! Malah ada padang lagi dalam kawasan rumah tu, maknanya lebih panjang lagi! Maha Hebat ALLAH dgn kurniaanNya yg melimpah ruah.

Jgn silap lagi sekali, bukan aku suruh korang jadi miskin papa kedana, tapi aku hanya mengukur diri ku sendiri. InsyaALLAH kita masing masing tahu diri kita sedikit sebanyak sekiranya kita dilonggokkan ALLAH akan perbendaharaan dunia ini kepada kita. Aku pernah walaupun tidak lah seperti tuan rumah ini, tapi memang aku bukan jenis yg boleh ada harta kekayaan yang banyak, ianya menjadi racun pada diri ku lantaran kelemahan aku sendiri. Hidup sederhana buat masa ini lebih sesuai untuk aku... wallahu'alam.


Wassalamu'alaykum warahmatullah.

p/s: Alhamdulillah, semoga ramai lagi umat ini yg kaya raya dan pemurah yg mana turut sama bantu membantu agama ALLAH ini. Subhanallah..
0 Responses

Post a Comment