Ibnu Hashim
Bercakap tentang kemerdekaan Negara yang baru lagi disambut. Rasanya ada perkara yang masih belum diri ini mendapat kepastian.

Fikiran berkecamuk dan setiap jawapan yang diperolehi masih tidak memuaskan hati ini. Kemerdekaan sesebuah negara itu tidak dapat tidak pasti akan ada nama nama tersohor yang akan diangkat sebagai Wira Negara, Pejuang Agama, Pejuang Bangsa, Pejuang Kemerdekaan bla bla bla...

Para Pejuang inilah yang masih lagi menjadi persoalan kepada sejarah negara ini yang mana satu kah yang benar..yang mana intan, yang mana kaca. Berikut adalah antara yang dimaksudkan:

- Tok Janggut
- Dato’ Bahaman
- Mat Kilau
- Dato’ Maharajalela
- Tok Gajah
- Si Puntum
- Mat Salleh

Mereka yang di atas ini adalah diantara (ramai lagi) yang dinobatkan sebagai Pahlawan dan Pejuang Kemerdekaan (aku setuju). Mereka ini berjuang MENENTANG penjajah Inggeris.

Namun, dalam pada itu, banyak dipertontonkan kepada umum betapa perjuangan menentang Komunis itu yang diperbesarkan...TV selalu menunjukkannya dan kisah kisah perjuangan menentang komunis..Bila pulak Komunis jajah Tanah Melayu??.

Bukan lah aku tak senang dengan itu, tapi tajuknya ialah KEMERDEKAAN...Merdeka daripada Sapa? Tentulah MERDEKA daripada INGGERIS!!! Sebab Inggeris itulah PENJAJAH. Mana dia kisah kisah penentangan kepada Inggeris?? Malayan Union? Itu menentang gagasan yang dibuat Inggeris, bukan menentang Inggeris dalam erti kata sebenar!

Kita diperkenalkan pula dengan pahlawan-pahlawan yang berjuang dengan Inggeris sebagai Hero kita pula? Seperti Lt Adnan (tidak dinafikan keperwiraannya Cuma tajuk ini ialah MERDEKA) dia berjuang dengan Inggeris! Dia berjuang menentang siapa? Menentang Jepun...Mungkin ada ampunnya sebab Jepun lagi ganaih. Tapi kena ingat, dia berjuang mempertahankan kerajaan Inggeris yang mahu terus berkuasa di Tanah Melayu ini.

Tapi kenapa kepada nama-nama yang tersebut di atas sekali yang jelas berjuang menentang PENJAJAH tak diceritakan dengan lebih jelas?

Mereka inilah yang menggadai nyawa mereka menentang Inggeris – Penjajah Tanah Melayu – Bukan Komunis! Komunis juga menentang Inggeris. Maknanya di sini ialah MERDEKA daripada INGGERIS...sekali lagi aku tanya, masa bila pulak Komunis jajah Tanah Melayu?? (jangan silap, aku anti Komunis!)

So, Mat Kilau menentang Inggeris = Pahlawan.
Lt Adnan berperang dibwh Inggeris = Pahlawan jugak.

Ditakdirkanlah, bertembung keduanya di medan pertempuran, antara Lt Adnan dgn Mat Kilau...Sapa lak yang jadi Heronya di sini???


Itu pasal Aku Keliru!! Takkan dua dua pihak yang berlawan tu dua duanya Pahlawan? Berperang di Pihak Penjajah pun Pahlawan, berperang di pihak lawan Penjajah pun Pahlawan?? Ke awai awai dulu dah tersilap perhitungan menerima pakai Mat Kilau tu contohnya sebagai Penderhaka sebab nak menang rundingan dgn Inggeris dulu? Sebab memang pasca kemerdekaan dulu mereka ini dicop Penderhaka dan orang politik seperti Dato Burhanuddin Helmi itu dicop sebagai pihak berhaluan kiri – sebab menentang Inggeris. Atas kesedaran sejarahwan negaralah yang kemudiannya menobatkan mereka itu Pahlawan negara menentang Inggeris, namun ketika itu juga telahpun dinobatkan orang orang spt Lt Adnan itu Pahlawan jugak. Takkan nak padam, so dibiarkan dua duanya jadi Pahlawan...gitu le kot?

Aku idaklah anti kepada Lt Adnan tu...beliau berapa di zamannya dan dia berjuang mengikut apa yang sesuai pada ketika itu. Aku berdoa agar ianya diterima Allah, niatnya Allah sahaja yang tahu... Cumanya aku ni anak selepas merdeka Keliru..itu jer..

Sejarah ni dah berlaku, sejarah adalah ibarat 1+1 = 2, ianya takkan menjadi 3. So kalau sejarah sudah di tukar, altered, modified, maka berlakulah kekeliruan ini... bercampur baur antara yang hak dan yang batil.
So sekarang ni baru nampak? Ke apa ker? Ah...Entah lah..ntahapahapantah...sampai sekarang aku keliru..Keliru...Aku tulih pun ntahapahapantah..menunjukkan yang aku masih keliru...
3 Responses
  1. ~Perque~ Says:

    Sheikh, bagi aku Ketua Pahlawan sebenarnya ialah Hang Jebat... tapi ini bukan utk topik MERDEKA la... kang hang fening dan keliru terlebey pulak!


  2. abiumar Says:

    Assalamualaikum...

    Salam perkenalan.

    Tq


  3. Ibnu Hashim Says:

    W'salam Ustaz Muda..

    Alhamdulillah..salam ukhuwah..

    Perque.. Hang Jebat? Sekurang kurangnya, ianya jelas dan tak bercelaru...


Post a Comment