Capt MUHAMMAD Azhar
Assalamualaikum,

'Orang Rumah'...

Kenapa dgn orang rumah? Nak tambah se lagi ker? Ada baby ker? Dia lari ker? Ada affair ke?

Dak dak dak dak...

Abih tu?

Ni la yang bermain di fikiran nih. Kenapa para Isteri dipanggil org rumah yer? Oooo... sebab mereka menghabiskan kebanyakan masa mereka di rumah yeak? Abih tu..sikalangg.. para isteri sibuk ke kantor kantor..berbibir merah delima, berkasut tinggi, muka dicorat coret dgn pelbagai warna warni pelangi (melampau tu..eheheh) ... Mereka ni layakkah dipanggil orang rumah? Idakkkkkkkkk..... Beh tu? Mereka tu Org Pejabattttt.... Org Moderennnn.... Org terkiniii...

Nak komplen pasal isteri isteri moderen ke kali ni?

Dak dak dak dak dak...

Abih tu?

Ehehe... saja terfikir.. gelaran org rumah diberikan kepada para isteri itu sebenarnya adalah satu penghormatan.. satu pengiktirafan.. Kerna apa? Nih.. =>

Rasulullah SAW bersabda kepada seorang wanita yang bermaksud: “Solat di bilikmu (rumahmu) lebih baik daripada solat di rumahmu. Solat di rumahmu lebih utama daripada solat di masjid kaummu”. (riwayat Ibn Khuzaimah)

Maksudnya:
“ Seafdhal-afdhal solat seseorang ialah di rumah kecuali bagi solat fardhu, ia lebih afdhal dilakukan di masjid. Dan janganlah kamu menghalang isteri-isteri kamu dari mengunjungi masjid, solat mereka di rumah adalah lebih baik bagi mereka”
( Hadis Riwayat Abu Daud, di sahihkan oleh Al-Hakim dengan syarat Bukhari dan Muslim)

Berkata Imam Al-Bujairimi dalam Hasyiah beliau sebagai komentar hadis di atas:

“Sekiranya dalam hadis di atas menyebut solat para wanita di rumah adalah lebih baik, maka sudah tentu ia bermaksud tiada larangan untuk mereka solat di masjid. Larangan yang dimaksudkan bukannya larangan haram atau larangan secara pasti, sebaliknya larangan para wanita solat di masjid khusus bagi mereka yang boleh mendatangkan syahwat dan fitnah terhadap lelaki. Solat di masjid adalah elok bagi wanita akan tetapi solat di rumah adalah lebih elok untuk mengelakkan berlakunya fitnah ketika keluar rumah….”

lagi..

Seorang isteri pernah mengadu: “Wahai Rasulullah, para suami melarang kami mendirikan solat bersamamu (berjamaah di masjid) padahal kami ingin sangat solat bersamamu.” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Solat kalian (para wanita) di rumah kalian lebih utama berbanding solat kalian di anjung rumah kalian. Sedangkan solat kalian di anjung rumah kalian lebih utama berbanding solat kalian secara berjamaah (di masjid).” [Riwayat Ibn Abi Syaibah, al-Baihaqi dan Ibn Khuzaimah]

Nah.. rupa rupanya..mulia sungguh Title Orang Rumah ni yer! Subhanallah! Tapi..kenapa ek org pompuan sekarang tak suka dipanggil Orang Rumah .. mereka rasa seolahnya mereka dizalimi.. diperuk di rumah.. mereka lebih suka kalau digelar.. "modern mom" .. atau wanita berkerjaya .. bla bla bla.. tak la aku ni nak suruh semua berhenti keghojer.. tapi ada sesetengah tu yg rasa gelaran Orang Rumah tu tak sepadan dengan deme tu apasal ek.. dah lupa ke Sabda Nabi?

Eh..mana ada Nabi pangge isterinya Orang Rumah! Ehehehe.. betul lah tu.. Maksud haku..naper tak suka duduk rumah? Naper tak suka buat kerja rumah.. mengasuh anak di rumah...berjihad di rumah.. yang mana ertinya jadi orang rumah? (bukan suruh lelaki panggil isteri isteri mereka sebagai orng rumah yer..panggil la laling ke anjer ker.. ehehehe)

So.. sapa diantara kalian sekarang ni yg nak berbangga bangga dgn pangkat Orang Rumah eh? Sila angkat keyboard!


p/s: Omak den oghang rumah yg sejati.. terima kasih mak membesarkan ku dgn tangan mu sendiri! Simpati ku pada anak anak yg dibesarkan oleh tangan bibik bibik silih berganti kontrak demi kontrak... sian! Sayang mak!
0 Responses

Post a Comment