Ibnu Hashim
Assalamualaikum...

Rasanya tak terlewat untuk menulis tentang Ramadhan nih.. Lap Top ada masalah skit maka tak dapat masuk internet..

Apapun, telah pun tiba masanya dan alhamdulillah..ternyata ALLAH masih memberikan peluang kepada diriku untuk menyambut akan kedatangan Ramadhan Al-Mubarak! Alhamdulillah...

Dalam pada itu, aku telah bertemu dengan Jemaah Tabligh dari Acheh... Maka namapun Achech, tak ada yang dipertanyakan melainkan keadaan saudara saudara seaqidah di sana..apa khabarnya? Ust ini memaklumkan bahawa keadaan di Acheh sekarang ini semakin jauh dari ALLAH walaupun telah dibala' dengan ujian Ombak Besar dan Gempa Bumi 3 tahun yang lalu.. Katanyanya, kini peluang kepada orang asing untuk memasuki Acheh yang suatu ketika dahulunya agak sukar untuk mereka memasukinya... Hanya mungkin 1/3 sahaja daripada penduduknya kini adalah orang Acheh dan selainnya adalah masyarakat pendatang.

Masyarakat pendatang ini pula tidak datang begitu sahaja tetapi membawa perilaku dan akhlak yang bertentangan dengan Islam. Kini katanya, mudah sahaja untuk melihat wanita wanita di sana yang memakai skirt pendek dan pelbagai lagi masalah yang aku kira tak jauh bezanya dengan di sini..

Diceritakan pula akan tragedi yang berlaku ketika ombak besar itu datang, katanya lagi kebanyakan mayat mayat yang dijumpai adalah dalam keadaan telanjang bulat.. - sama dgn yang pernah aku dengar dari mereka yang melakukan tugas tugas penyelamatan di sana dahulu - Namun kali ini aku mendapat versi yang berbeza sedikit daripada yang pernah disampaikan kepada ku dahulu. Kalau dahulu, aku dimaklumkan bahawa mayat mayat itu adalah mereka yang berpesta pada malam kejadian Ombak Besar itu melanda... Malahan ada yang dijumpai dalam keadaan berzina! Tak dapat aku bayangkan betapa dalam keadaan huru hara itu, mereka mati dalam keadaan berzina? Adakah mereka tak sedar atau memang ALLAH nak tunjuk?

Maka kali ini pula, ust ini memberitahuku bahawa kebanyakan mayat mayat itu dalam keadaan berbogel..seolahnya ALLAH menelanjangkan mereka. Ada yang - menurut Ust itu - yang memakai celana (seluar) Jeans juga terlucut habis tak tinggal apa apa pada tubuhnya...

Namun dalam keadaan yang begitu, ada pula yang dijumpai lengkap berpakaian.. Perkara ini terjadi kepada seorang Muslimat - jemaah Tabligh katanya - yang mana dia ditemui dalam keadaan berpakaian yang lengkap malahan Niqabnya pun tak terusik!! Subhanallah!! Diceritakan bahawa mayatnya ditemui beberapa ketika - aku tak ingat adakah beberapa hari, minggu atau bulan - yang mana para penyelamat tercium bau harum. Maka melalui bau harum itu mereka menemui mayat muslimah itu tadi! Begitulah ALLAH memuliakannya dan memeliharanya dan lengkap berpakaian sunnah. Berbahagialah Muslimat itu!!

0 Responses

Post a Comment