Ibnu Hashim
Saf saf makin kurang tika solat Terawikh namun ianya masih mengatasi bilangan Safnya di bulan bulan lainnya. Memang penuh keberkatan akan bulan Ramadhan ini!

Ketika malam pertama Tarawikh didirikan, Nazir Masjid bangun memaklumkan bahawa ianya adalah menjadi 'arahan MB' supaya semua Masjid di Selangor mengadakan Solat Tarawikh 20 rakaat. Tiadalah aku mengetahui bersolat Tarawikh kah akan si MB itu tadi?

Masjid ku tersergam indah, namun tiada Tazkirah..sama seperti tahun sebelumnya. Kecuali jika malam itu diimamkan oleh Ust Abdullah, beliau akan memberikan sedikit Tazkirah dalam sela masa 10-15 minit sebelum Tarawikh didirikan. Sungguh dia menyampaikan Tazkirah itu SEBELUM Tarawikh.. yang di'cegah' ialah Tazkirah di tengah tengah Tarawikh dan di hujungnya...

Ku lihat Majoriti mendirikan solat Tarawikhnya 8 rakaat berbanding 20 rakaat. Tika awal solat, ada tak kurang 11 ke 12 Saf berbaris tak termasuk anak anak... habis 8 rakaat, tinggal 1 1/2 saf.. tak sampai 2 Saf..

Adapun yang mengerjakan 8 atau 20 tak jadi masalah, malahan sunnahnya 8 rakaat itu. Cuma yang aku terkilan... Tazkirah ditiadakan!

Sebegitu ramai manusia berbondong ke Masjid, namun tiada kita ambil peluang ini untuk 'bersantai' dan berdakwah sambil menambah nambah akan ilmu di dada. Alangkah ruginya Masjid Masjid dilarang bertazkirah.. Ku lihat, ada yang rambut pun macam mandi air karat, namun digagahinya datang ke Masjid. Bukankah ini peluang untuk berdakwah kepada mereka dengan sisipan ilmu? Alangkah beruntungnya mereka yang dapat duduk dalam majlis ilmu di bulan Ramadhan ini!! Subhanallah!

Maka merinduilah pula aku ini akan saat saat menempuh malam malam Ramadhan ketika bertugas di Butterworth dahulu.. setahu aku ada 3 Surau yang aktif dan ada Tazkirah pada setiap hari. Terasa sungguh kemanisannya dan bertambahnya ilmu dan seronoknya bersolat diselang selikan dgn Tazkirah penguat jiwa... Ah! Surau surau itu memang hidup..bulan bulan biasa pun kuliahnya setiap hari!!! Tapi Masjid pula tiada tazkirah...


Teringat aku akan pesan ust siddiq noor ketika memetik surah al-A'la ini..


فَذَكِّرۡ إِن نَّفَعَتِ ٱلذِّكۡرَىٰ (٩) سَيَذَّكَّرُ مَن يَخۡشَىٰ (١٠) وَيَتَجَنَّبُہَا ٱلۡأَشۡقَى (١١) ٱلَّذِى يَصۡلَى ٱلنَّارَ ٱلۡكُبۡرَىٰ (١٢) ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيہَا وَلَا يَحۡيَىٰ (١٣) قَدۡ أَفۡلَحَ مَن تَزَكَّىٰ (١٤) وَذَكَرَ ٱسۡمَ رَبِّهِۦ فَصَلَّىٰ (١٥) بَلۡ تُؤۡثِرُونَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا (١٦) وَٱلۡأَخِرَةُ خَيۡرٌ۬ وَأَبۡقَىٰٓ (١٧) إِنَّ هَـٰذَا لَفِى ٱلصُّحُفِ ٱلۡأُولَىٰ (١٨) صُحُفِ إِبۡرَٲهِيمَ وَمُوسَىٰ (١٩)


9. oleh itu berilah Tazkirah - peringatan (kepada umat manusia Dengan ajaran Al-Quran), kalau-kalau Tazkirah - peringatan itu berguna (dan sudah tentu berguna);
10. kerana orang Yang takut (melanggar perintah Allah) akan menerima peringatan itu;
11. dan (sebaliknya) orang Yang sangat celaka akan menjauhinya,
12. Dia lah orang Yang akan menderita bakaran neraka Yang amat besar (azab seksanya),
13. selain dari itu, ia tidak mati di dalamnya dan tidak pula hidup senang.
14. Sesungguhnya berjayalah orang Yang - setelah menerima peringatan itu - berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal Yang Soleh),
15. dan menyebut-nyebut Dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mangerjakan sembahyang (dengan khusyuk).
16. (tetapi kebanyakkan kamu tidak melakukan Yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia;
17. padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal.
18. Sesungguhnya (keterangan-keterangan Yang dinyatakan) ini ada (disebutkan) di Dalam Kitab-kitab Yang terdahulu, -
19. Iaitu Kitab-kitab Nabi Ibrahim dan Nabi Musa.

(Al-A'la:9:19)



Setiap malam ayat ini dibaca baca dalam solat witir.. namun tiada pula disokong atau diterjemahkan bacaan itu dengan mengadakan tazkirah!? Lain di baca lain diamalkan? AH! Aku merindui akan tazkirah tarawikh di bulan Ramadhan!!!


Ramadhan sudah berlalu 12 hari!!!!!!!!!!!!!!!!!
0 Responses

Post a Comment