Ibnu Hashim
Pertemuan aku dengan kumpulan Jemaah daripada Aceh itu membuatkan aku berfikir semula..betapa manusia ini amatlah sangat engkarnya akan ALLAH - dan aku ini manusia, isk isk. Teringat jua aku akan kisah manusia manusia ummat Nabi terdahulu yang dibinasakan ALLAH. Tatkala dikalangan mereka seorang Utusan ALLAH pun mereka masih mengkhianatinya..inikan pula Ummat Muhammad s.a.w. yang kini Nabi kita telahpun kembali ke Rahmatullah.. tiada lagi Rasulullah s.a.w. pendamping kita..maka lebih jauhlah tersesatnya mereka yang disesatkan ALLAH.

Setelah berlakunya tragedi Ombak Besar yang meragut ratusan ribu nyawa manusia, namun kita masih lagi leka..insaf sekejap je kendian buat lagi!! Pada tahun berlakunya Ombak Besar itu, - ketika kejadian, aku berada di Laut - Maka negara ini yang tercinta telah membatalkan pesta sambutan tahun baru yang lazimnya berlaku pada setiap tahun. Dengan 'kuasa' mentadbir yang ALLAH berikan kepadanya, maka tak ada masalah banyak, sememangnya pesta pesta maksiat menyambut tahun baru kafir berskala besar itu tidak berlangsung - (yg kecik kecik ada jugak)... selamatlah Malaysia pada tahun itu daripada pesta maksiat berskala besar ketika menyambut tahun baru Kafir. Tapi...tahun tahun seterusnya....ianya kembali menyubur... kuasa di tangan tetapi tidak dimanfaatkan..kuasa yang ada tidak digunakannya. Ternyata ujian ALLAH kepada beliau itu dulu membuktikan ia ada kuasa untuk mengekang, menghalang, menegah malah membatalkan pesta pesta maksiat itu...gunakanlah kuasa yang ada.. namun perkara itu tidak berlaku lagi pada tahun tahun kebelakangan ini... Pesta pesta itu berlangsung terus dan terus merisaukan dan merimaskan benak aku ni mengenangkan masa depan anak anakku dan anak anak saudara seaqidahku yang lainnya....manusia cepat lupa lagi engkar...

Maka selepas berlalunya sehari sahaja pertemuan aku dengan Jemaah Tabligh Aceh itu, telah berlakulah gerak gempa lagi di Indonesia, kali ini di Padang... Baru je sehari kami bermuzakarah tentang musibah yang ALLAH landakan kepada Negara Umat Islam terbesar di Dunia ini...dan tak lama selepas itu, malah hanya pada hari keesokannya, berlaku lagi bencana gempa itu!!

Dan kendian daripada itu, iaitu hari esoknya, Bengkulu pula terkena gerak gempa.. Gerak Gempa yang cukup kuat untuk menghasilkan Ombak Besar yang lebih besar lagi daripada Ombak Besar tahun 2004 tetapi ianya tidak berlaku seolahnya ALLAH mencabar pakar pakar kajibumi akan perkara ini... Mengapa tak terjadi Ombak Besar?? Aku tak bermaksud nak bincang perkara ini namun ianya seolahnya menempelak mereka yang menyatakan dahulunya bahawa ini hanyalah BENCANA ALAM..bukan bala atau peringatan dari ALLAH. Nah sekarang..ALLAH timpakan gempa yang lebih hebat lagi..tapi mana Ombak Besarnya??

Salam takziah dan al-Fatihah untuk saudara Seaqidahku di Bengkulu dan Padang Indonesia.. Semoga kalian dikurniakan darjah kesabaran yang tinggi dalam menjalani ibadah Puasa tahun ini... amin..
0 Responses

Post a Comment