Ibnu Hashim

Ada aku terdengar dalam berita radio kisah seorang pengusaha restoran di Kedah yang dikenakan tindakan di Mahkamah atas kesalahan menggajikan dua orang pendatang tanpa izin di restorannya… aku percaya pendatang dari Thailand.. tapi tak dinyatakan.

Pengusaha ni pulak namanya sama dengan nama anak aku Juwairiah.. Beliau dikenakan denda sebanyak RM20,000.00 iaitu RM10,000.00 setiap seorang PATI itu.

Apa yang menarik perhatian aku ialah..acap kali tindakan menggempur PATI yang dibuat di projek projek perumahan..sekali tangkap kalau tak beratus orang pun berpuluh orang akan ditangkap. Mereka ini akan dihantar ke pusat pusat tahanan PATI untuk dihantar pulang ke Negara mereka…tambang tanggung beres!

Ironiknya…tiada pulak tokey tokey cina tu dikenakan tindakan denda sebagaimana yang dikenakan kepada pengusaha restoran di Kedah tu!!

Kalaulah menggajikan DUA ORANG dikenakan RM20,000, bayangkan yang menggajikan ratusan pekerja kontrek membina bangunan tu.. kalau tak jutaan pun, alang alang ratusan ribu juga! Ada foul play?


Ada satu lagi berita yang lebih kurang sama, kena kepada seorang lagi rakyat Malaysia bumi bertuah.. ada di sini KLIK KLIK SINI

Asyik asyik..melayu juga yang kena..mungkin ada benarnya telahan yang pemerintah ni berani dengan orang Melayu sahaja.. Tradisi MembelaSAH rakyat … Sekolah Melayu dah tak ada..Sek Cina ada..Sek India pun ada lagi… Tulisan Jawi dah tak ada diajarkan..Tulisan Cina masih diajar, tulisan India masih hidup…

Memang pepatah orang tua tua tu ada asasnya.. Kera di hutan disusukan, anak Sendiri mati kelaparan.. Agaknya memang menjadi tabiat bangsa ku begitu. Lihatlah pasukan bolasepak..gah di sini sahaja, di luar Negara macam hampeh..

Badminton? Dapat title Jaguh kampong lagi… kat luar kurang menyengat… Adakah masalah genetic? Pendapat aku..masalah Zon Selesa… Melayu di luar Negara boleh survive, dan mereka semuanya berjaya di Negara orang. Adakah Negara sendiri tak baguih? Sebenarnya daya survival mereka tinggi di Negara orang.. macam bangsabangsa lain yang kiasu dgn Negara ini.. mereka rasa ditindas dengan DEB dan macam macam lagi padahal atuk nenek mereka telah bersetuju menerimanya suatu ketika dahulu sebagai syarat menjadi warganegara Tanah Melayu ketika itu..

Adakah ini yang dikatakan Pendakwaan Terpilih?? Oh Malaysia ku….

0 Responses

Post a Comment