Ibnu Hashim
"Dunia ini Syurga bagi Kafirun tetapi Penjara untuk orang Mukmin"
... Kata kata hikmat yang pernah ku dengar puluhan tahun yang lalu ketika masih remaja... Namun kata kata ini menjadi semangat tatkala resah melanda...

Maha Suci ALLAH Yang Maha Pengasih... Sungguh benar dunia ini tempat ujian bagi Umat Manusia seluruhnya dan khasnya Umat Islam. Betapa besarnya kasih ALLAH ini atas seluruh hamba makhluknya sehinggakan dia tetap memberi rezkinya walau kepada si kafir atau yang engkar melawanNya...

Aku melihat mereka yang melawan hukum hukumnya..kelihatan happy je ketika melakukannya.. seronok je dengan gelak ketawa menogok air setan… ketawa riang je ketika melakukan kezaliman kepada makhluk ALLAH yang lainnya. Mereka masih lagi diberikan kuasa ke atas sebahagian manusia lainnya termasuklah mereka yang taat kepada ALLAH!!! Si Pencuri bebas mencuri..sedar sedar pagi esoknya, motor hilang..kabel wayar kena curi..basikal lesap… eh..rilek jer dia curi.. happy jer dia!

Kenapa tidak ketika dia mencuri tu, satu penyepak padu dihentak atas batu jemalanya oleh malaikat? Kenapa tidak ketika mereka bermaksiat itu terus sahaja ditimpakan azab ke atas mereka? Ketika sedang mencaci caci hukum ALLAH, ceplop! Bumi telan dia terus on the spot! Tapi tak berlaku macam tu! Malahan masih lagi pula mereka diberikan rezeki oleh Nya!!!

Itulah betapa adil dan pengasihnya Yang Maha Esa… Sunnatullah di dunia ini, siapa berusaha, maka dia yang akan dapat. Berusahalah kamu, insyaALLAH ada hasilnya yang akan diberikan olehNya.. Tapi awas!! Ini jalan yang ALLAH redhai dan ini jalan yang ALLAH murkai… Hukum hukumnya jelas..mana haram, mana halal..mana harus…dsbnya… pilihlah jalan mu sendiri.. dan kamu akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kamu usahakan!!

Di dunia tempat kamu diuji..tempat menyiapkan bekalan untuk ke sana nanti…

0 Responses

Post a Comment