Ibnu Hashim
Kasihnya ALLAH S.W.T. ke atas hamba hambaNya amatlah luas. Erti kasih meliputi langit dan bumi. KasihNya ALLAH akan hamba hambanya melebihi 70 kali kasihnya seorang ibu kepada anaknya. (70 kali itu bermakna berganda ganda tak terhitung!)

Sepertimana yang pernah ditulis sebelum ini adalam blog ini, walaupun hambaNya itu berbuat maksiat… namun Ia tetap memberikan rezkiNya kepada yang berusaha. Walaupun tidak solat, namun tiada pula datangnya Malaikat untuk memukulinya tatkala solat itu ditinggalkannya. Malahan pula kita lihat di sekeliling kita, berapa ramai orang orang yang boleh dikatakan kaya raya, tidak terbina akhlaknya.

Berapa ramai pula anak anak gadis, yang berpakaian ranggi yg tentunya berharga mahal masih lagi mampu bergelak ketawa… nampak happy jer…senang je hidup walau tak solat…walau auratnya didedah. Berapa ramai pula anak anak muda kita pakai seluar katok antaranya sambil membasuh kereta? Bangga je dia dedahkan aurat dia.. siap bergelak ketawa tepuk tampar lagi..happy jer dia..senanggg je dia!

Dunia ini adalah tempat manusia diuji, tempat untuk menyemai benih benih yang bakal dituai di akhirat kelak. Dalam peristiwa isra’ mi’raj jua, diceritakan Nabi Ibrahim a.s. telah mengajarkan Rasulullah s.a.w. tentang zikrullah yang mana setiap kali ianya dibaca atau dizikirkan, maka ALLAH akan menumbuhkan satu pohon dalam syurga. Inilah dunia..tempat kita semua diuji samada bersyukur atau kufur.

Hidup kita di dunia ini adalah untuk mencari keredhaan ALLAH. Hanya dengan RedhaNya ALLAH maka barulah kita masuk ke SyurgaNya kelak. Amal ibadah kita walau sebesar langit dan bumi sekalipun tidak akan mampu untuk membeli Syurga ALLAH. – Namun, ibadah itu perlu sebagai manifestasi kecintaan dan kehambaan kepada ALLAH tapi ianya wajib kepada mahkluk, harus sahaja pada ALLAH.

Kita lihat sekeliling kita, kehidupan seharian, yang mana kasihnya seorang ayah kepada anak anaknya tidak dibeza bezakan antara satu dengan yang lain. Apabila kita sebagai ayah ke pasar, maka seyugialah kiranya membeli buah tangan, pastilah untuk kesemua sekali anak anaknya. Adalah tidak molek sekiranya ada di kalangan anak anak kita yang kita lebihkan layanannya. Begitulah yang diajarkan oleh ALLAH S.W.T.

Namun demikian, setiap ayah, pasti ada anak yang dikasihinya melebihi anak anak yang lainnya…jika ditanyakan kepadanya, siapakah anaknya yang dia redha…kalau si ayah tidak menjawabpun, dalam hatinya akan terpacul lah nama anaknya yang dia sayangi, biasanya anaknya yang paling patuh dan berkenan di hatinya akan akhlaknya insyaALLAH.

Maka inilah sunnatullah. ALLAH nak mengajar kepada kita bahawa kita juga begitu..jangan kita sangka, org berbuat maksiat pun hidupnya senang maka kita katakan ALLAH redha akan mereka! Rezeki ALLAH melimpah ruah pada sesetengah daripada mereka (Istidraj!) Jangan sangka mereka yang kufur kepadaNya maka ALLAH diamkan sahaja! Di akhiratlah tempat penentu bilamana pada hari itu, kita akan menuai segala apa yang kita semai ketika hidup di dunia ini dahulunya… Ketika itulah, hambaNya yang Dia redhai akan diasingkan daripada hambaNya yang durhaka!! Ke manakah pilihan kita? Hamba yang diredhai …atau hamba yang dilaknat ALLAH S.W.T.??
0 Responses

Post a Comment