Ibnu Hashim
Pada minggu ini, sempat menghadiri majlis pertunangan anak saudara di KL. Majlis itu dilaksanakan di rumah Datoknya sebelah ibu. ALhamdulillah, diberi kesempatan olehNya untuk menghadiri majlis tersebut.

Memang telah agak lama tidak berkunjung ke situ, sementelah lagi abg telah bercerai dgn bekas kakak ipar. Namun layanannya tetap sama. Jadi berjumpalah jua dengan adik beradik bekas kakak ipar yang pernah jadi rakan sepermainan dahulu... Apa yang disentuh ialah apabila ada kata kata ini "Wah! Macam Thaliban!"

Pada awal berhenti daripada ATM dulu dan mula mengamalkan sunnah janggut dan serban ini, memang ramailah komrad komrad yang sound kata Abuya! Ketika itupun hangat pasal Abuya ni! Apa pun, kesimpulannya.. Islam kembali Dagang!

Minggu lepas, ALLAH beri keizinanNya untuk pergi mengikuti ceramah yang disampaikan oleh Saudara Ann Wan Seng di surau berdekatan kawasan tempat tinggal saya nih. Ada disentuhkan jua tentang pemakaian serban dan janggut nih... Katanya antara lain " Rasulullah s.a.w. tidak akan melakukan sesuatu yang tidak berfaedah.."

Mmmm...memang benarlah tutur Ann Wan Seng itu... org yang menjumpai Islam daripada jalan pengorbanan dan susah payah itu lebih mengerti akan sunnah dan lebih mengenali Rasulullah s.a.w. itu daripada diri ini. Katanya lagi, "Kalau tak mampu amalkan sunnah ni tak apa, buatlah sunnah sunnah yang lainnya..ada banyakkkk lagi! Ini tidak, sudahlah begitu, diperlekehkan pulak sunnah Nabi s.a.w.!" Lagi butir butir nasihat dan kata kata hikmat dari saudara ku ini..

Dia berkata lagi, "Saya ni memang nak simpan janggut, saya tunggu punya tunggu, sampailah sekarang ni janggut tak tumbuh tumbuh! " Ehehehe..kelakar pun ada gaya dia cakap tu...

Pengajaran yang saya dapat... Org yang hendak bersusah payah nak simpan janggut, org yang ALLAH beri secara mulanya mudah menyimpan janggut tapi ditebasnya setiap hari! Tak mau ke pahala sunnah yang mudah ini? Org seperti Ann Wan Seng mahu, tapi tidak diizinkan ALLAH...org yang ALLAH kurniakan dengan janggut yang lebat tapi tak mahu pula! Mudah mudahan ALLAH terima niat saudara Ann Wan Seng itu dan dikurniakanNya dgn pahala sunnah jua insyaALLAH.

Teringat ada seorang yang kelihatannya seperti anti sunnah serban... Katanya " Apakah Islam itu hanya terletak kepada Sarban? (diejanya Sarban - mengejek).." Memang benarlah Islam tidak terletak kepada Serban, tetapi Serban itu ada terletak dalam Islam!" Tak nak pakai, terserahlah..buatlah sunnah sunnah lainnya..jangan pulak diperlekeh!! Dah terer sangat ker?

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w. "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing) dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing." (Riwayat Muslim)
0 Responses

Post a Comment