Ibnu Hashim
Sejurus Nabi Adam a.s. dan isterinya menghampiri dan memakan buah terlarang dalam Syurga, maka terlucutlah pakaian mereka di saat itu. Maka sibuklah keduanya mengambil daun daun kayu di Syurga untuk menutup aurat mereka yang terdedah itu!

Semua orang tahu akan kisah ini, inilah permulaan asbab untuk manusia ini diturunkan ke bumi...

Maknanya, manusia terawal itu sudah berpakaian. Manusia yang bernama Adam a.s dan isterinya semasa di Syurga telahpun diberi pakaian dan mereka mempunyai naluri yang diletakkan dalam diri mereka oleh Allah untuk merasa malu sekiranya aurat mereka terdedah!!

Tewasnya mereka pada hasutan dan tipu daya Iblis telah menelanjangi mereka berdua. Maka IBLIS lah yang menjadi asbab dan menelanjangi mereka.

Peristiwa yang berlaku kepada bapa umat manusia ini tidak berakhir begitu sahaja. Iblis bersumpah untuk terus menipu dan memperdayakan umat manusia atas dasar dendam kesumat dan kesombongan yang tidak bertepi... Maka sehingga kinilah begitu ramai manusia manusia anak cucu Adam a.s. ini terus menerus ditelanjangi oleh Iblis laknatullah!

Bukanlah berpakaian itu tidak dikira bertelanjang, Nabi s.a.w. pernah memberitahu bahawa orang yang berpakaian yang mendedahkan aurat itu masih dikira bertelanjang! Tak malu kah bertelanjang??

Memang terbukti Iblis ini dan kuncu kuncunya masih lagi terus menelanjangi anak cucu Adam a.s. ini. Ramai di kalangan umat yang mengaku Islam ini masihlagi bertelanjang malah mereka semakin galak dan seronok pula dalam keadaan bertelanjang ini. Mereka bangga pula diberikan gelaran SEKSI , DARING dan lain lain lagi istilah yang diciptakan oleh barat. Memang itu cara hidup mereka di Barat, tapi malangnya cara itu yang kita terima, cara itu yang kita agung agungkan dan akan teruslah kita berterusan menjadi agenda dendam kesumat Iblis untuk terus menelanjangi kita ini anak cucu Adam a.s. dan akhirnya menjadi penemannya di Neraka Jahannam kelak Nauzubillah...

Dalam hal berpakaian ini, kita semua dimomokkan oleh Barat (termasuklah saya) tentang betapa manusia zaman primitif tu pakaiannya 'begitu' dan 'begini'. Mereka berpakaian yang jelas tidak menggambarkan mereka itu bukan di kalangan orang yang beriman. Maksud saya pakaiannya jenis tak tutup aurat baik lelaki mahupun perempuan. Maka mulalah mereka mengklasifikasikan sebagai zaman batu,zaman ais, zaman besi bla bla bla..

Perkara ini menggambarkan kepada kita seolah olahnya, manusia pra sejarah ni, manusia yang tak punyai agama atau manusia paganisme. Bahayanya pemahaman yang sebegini adalah seolahnya agama itu datang kemudian selari dengan ketamadunan manusiawi, iaitu ianya dicipta kemudiannya oleh manusia moden. Walhal kita diajar dalam Al-Qur'am manusia pertama itu adalah seorang manusia yang soleh dan tinggi budi pekertinya sementelahnya pula dia adalah seorang Nabi!! Maknanya di sini, wujudnya manusia itu selaras dan serentak dengan adanya agama dan agama yang dimaksudkan itulah addeen iaitu agama tauhid - mengesakan Allah SWT.

Tidak lah pula saya ini menolak akan adanya mereka yang menentang selepas itu. Zaman sekarang ni pun kita lihat ramai yang tidak tutup aurat! Jadi tak heranlah di zaman dahulu pun ada yang tidak tutup aurat. Yang mengherankan ialah barangkali ada agenda musuh Islam yang cuba secara halus menerapkan kepada kita bahawa manusia primitive (so called)ni awalnya bertelanjang dan kemudianya baru belajar memakai pakaian dan tamaddun terbentuk yang mana akhirnya barulah lahir agama!

Apa pun, memang dari kisah Adam a.s. itu, Iblis lah yang telah menelanjangkan mereka suami isteri dan sehingga kini pun, Iblis dan kuncu kuncunya lah (yang terdiri daripada jin dan manusia) yang menelanjangkan ramai kaum wanita dan lelaki di dunia ini!! Secara fitrahnya Allah memberi pakaian kepada manusia pertama, dan Iblis lah yang menanggalkannya...

Berpakaian...tapi telanjang
0 Responses

Post a Comment