Ibnu Hashim
Kebahagiaan ke-4 & 5. - Allah Menjemput Untuk Masuk Ke SyurgaNya Serta Dapat Melihat WajahNya.

Apabila Allah S.W.T. menjemput kita untuk masuk ke syurganya...itulah kebahagiaan yang sejati bagi seorang mukmin... bukan rumah besar...bukan pangkat...bukan harta..bukan jua dunia ini seluruhnya.. Kebahagiaan yang sebenarnya yang keempat yang menantinya jua di akhirat..

"Sesungguhnya orang orang penduduk syurga pada hari itu bersenang lenang dalam pekerjaan mereka, mereka bersama pasangan mereka di tempat tempat yang teduh, bersandar di atas kerusi malas. Di sana mereka mendapat buah-buahan dan memperoleh apa yang apa yang mereka pinta. Damai (sejahtera) perkataan (penghormatan) diterima daripada Tuhan yang Penyayang." Yasiin: 55-58

Menerusi ayat-ayat ini, Allah menerangkan tentang balasan yang akan diterima oleh golongan manusia yang mempunyai amalan yang baik. Iaitu, mereka menjadi penduduk syurga! Adapun penduduk syurga itu akan merasakan segala macam kesenangan hidup di akhirat. Kerja mereka hanya bersukaria dan bersenang lenang. Mereka menikmati segala macam kurnia yang tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga dan terlintas di hati manusia sebelum ini.

Dengan demikian, maka tidak ada lagi yang hendak difikirkan oleh mereka, selain dari bersenang lenang. Itulah sebabnya mereka sentiasa kelihatan gembira, aman dan tenteram hidup mereka - tak pernah merasakan kedukaan atau kesusahan.

Mereka hidup dalam Syurga berpasang pasangan, menjadi suami isteri. Duduk di bawah lindungan yang teduh dan redup selalu tidak terdapat kepanasan Matahari sebab di akhirat kelak tidak ada lagi Matahari. Mereka juga duduk bersandar di atas kerusi malas atau tempat pembaringan yang selesa, lembut dan diselubungi kelambu halus yang menambahkan perasaan sehabis habis nikmat dan lazat yang tidak tergambarkan!!

Disamping itu, mereka dihidangkan dengan beraneka macam makanan dan buah-buahan yang lazat citarasanya. Dan apa jua makanan yang diidamkan serta mereka pinta akan mereka dapati dengan mudahnya, melebihi kehidupan orang-orang yang kaya dan berkehidupan mewah di dunia dulu.
Didalam Syurga juga akan kedengaran oleh mereka akan ucapan selamat sejahtera yang datangnya daripada Allah dengan perantaraan Malaikat yang disampaikan oleh mereka - sebagai penghormatan. Hal ini sebagaimana yang disampaikan oleh Allah dalam ayat 23 dan 24 surah Ar-Ra'ad yang bermaksud:

"Dan para Malaikat masuk menemui mereka melalui setiap pintu. Dengan mengucapkan sejahtera , aman dan damai ke atas kamu sekelian."

As-Salam
disini ertinya ialah aman dari perkara yang tidak disukai , atau kesejahteraan. Yakni tidak ada sesuatu yang mengganggu keamanan, menyinggung perasaan atau mengeruh dan merisaukan fikiran mereka yang ada dalam Syurga itu. Maka inilah sebesar besar martabat kenikmatan rohani dan jasmani yang tidak pernah dirasakan di dunia, hanya dirasakan di akhirat sahaja kerana ialah diantara kurnia Tuhan yang amat menyanyangi hamba-hambaNya.

- Tafsir surah Yasin - Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad.

Melihat Wajah Allah adalah sebesar besar kenikmatan yang mana inilah kemuncak kebahagian seseorang mukmin itu! Allah yang disembah, yang dirindu juga ditakuti hanya boleh dilihat oleh penduduk ahli syurga sahaja. Mereka yang kafir, akan terhijab dari melihat wajah Allah buat selama lamanya..kekal lah mereka dalam neraka bersama toghut yang mereka sembah selama hidup mereka di dunia yang fana' dulu..

أَنَّ نَاسًا قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَلْ تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالُوا لاَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَلْ تُضَارُّونَ فِي الشَّمْسِ لَيْسَ دُونَهَا سَحَابٌ قَالُوا لاَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَإِنَّكُمْ تَرَوْنَهُ كَذَلِكَ. (متفق عليه)


" Sesungguhnya manusia telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah! Adakah kami dapat melihat Rabb kami pada Hari Kiamat?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Adakah yang memudharatkan kalian jika kalian melihat bulan pada malam purnama”? Mereka menjawab: “Tidak, wahai Rasulullah!” Beliau bertanya lagi kepada mereka: “Adakah yang memudharatkan kalian jika kalian melihat matahari yang tidak dilindungi awan?” Mereka menjawab: “Tidak wahai Rasulullah!” Kemudian beliau s.a.w bersabda: “Begitu juga kalian akan melihat-Nya…” (HR. Bukhari Muslim)"

كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ نَظَرَ إِلَى الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ فَقَالَ أَمَا إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا الْقَمَرَ لاَ تُضَامُّونَ فِي رُؤْيَتِهِ فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لاَ تُغْلَبُوا عَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا يَعْنِي الْعَصْرَ وَالْفَجْرَ ثُمَّ قَرَأَ جَرِيرٌ (وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا). (متفق عليه)

"Ketika kami sedang duduk di samping Rasulullah s.a.w, tiba-tiba beliau memandang bulan purnama, seraya bersabda: “Sesungguhnya kalian akan dapat melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan purnama ini, dan kalian tidak berdesak-desakkan ketika melihat-Nya. Maka jika kalian mampu, janganlah kalian lalai untuk melakukan solat sebelum terbit Matahari dan sebelum terbenam Matahari, yaitu shalat Asar dan Subuh”. Kemudian Jarir membaca firman Allah ( وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوْبِهَا ) “Dan bertasbihlah dengan memuji Rabb-mu sebelum terbit dan terbenam matahari”. (HR. Bukhari Muslim)
0 Responses

Post a Comment