Ibnu Hashim
Tak pernah lagi saya menulis tentang kes sensasi yang berlaku di negara ini iaitu kes pembunuhan Altantuya.. Kenapa? Entahlah..terkedu barangkali!? Mayat dibom!? Saya secara peribadi mengetahui akan kekuatan ledakan c4 itu... Secara ringkas, ianya boleh digunakan untuk menumbangkan sebatang pokok!! Apa yang ditulis dalam akhbar...peledak yang biasa digunakan untuk memecah pintu... Entahlah...

Apa pun, kes ini sedang dibicarakan..tunggulah apa lagi perkara perkara pelik yang akan berlaku.. Menerusi media pada awalnya, Altantuya itu dikatakan datang ke mari untuk mencari 'suaminya' ... Makna kata, bukan perempuan simpanan datang mencari 'penyimpannya' ..nampak lembut la sikit...


Dan diberi pula nama yang ayu.. Altantuya @ Aisah Abdullah... Nak cerita kata bahawa dia ni masuk islam..maka kuatlah 'kisah' dia ni datang cari 'suami' di sini dan mengkisahkan 'suaminya' itu seorang muslim...

Dalam pada itu, Tuhan nak tunjuk, maka berlaku lagi perebutan mayat seorang insan yang dulunya kristian, kendian kawin dgn muslimah, masuk islam, kendian murtad balik ke agama asalnya dan pulang ke pangkuan keluarganya..mamat ni sampai ajal dan mati... Masa ni lah JAKIM/Majlis Agama sibuk nak claim mayat untuk disempurnakan pemgebumian cara Islam. (Masa hidup tak pedulik langsung pulak!) ..pendek ceritanya, kes kalah dan dia memang dah murtad dan dikebumikan secara kristian.. Keluarganya pulak saman balik JAKIM...(tu kat dunia tu, kat akhirat pun nanti kena 'saman' dgn si mati tu pasal apa masa dia hidup dulu hangpa tak jaga aku baik baik dalam Islam).. Saya bukan nak cerita kes ni tapi kaitannya dgn Altantuya nih..

So dia ada nama muslim...aisah..Apsal lak JAKIM tak siasat dan biarkan keluarganya bakar sisa sisa mayatnya?? Kenapa tak claim untuk disempurnakan mengikut Islam jenazahnya? Kenapa agaknya?
abih kes kedua..

Kendian untuk sedapkan lagi cerita, dikisahkan serba sedikit akan 'adat resam' org Mongolia itu yang mana bila seorang lelaki itu berbuat baik kepada seorang wanita, kendian seketiduran, maka mereka itu sudah dianggap sebagai suami isteri di sana.... Mmm...nampaknya ada kontradiksi dgn yang kedua di atas tu... Kantoi!?

Hari ni pulak, dalam media internet dikatakan ada dipertikaikan 'tindakan' Jabatan Imegrisen yang memadam rekod kedatangan Altantuya ke Malaysia dan perkara ini mendapat bantahan Kerajaan Mongolia... Kalau betullah gitu, gamaknya dema ni lupa dia ni nak keluar negaranya pun ada rekod... Pi la kautim dgn imegresen Mongolia nun dulu...kautim baikkk punya dan delete la rekod tu sama sama... Nak tambah cerdik lagi, minta tolong kat MIB, pinjam pen cuci memory dia tu, pi cuci padam memory keluarganya pulak...cerdik sangat...tu pun kalau betullah... (nakal skit)

Diceritakan Altantuya ni ada anak dengan penyimpannya tu..Ha..bila nak wat DNA test? Tau la bapaknya org Mesia ke bukan...Enuf said!

Ntahler..tak tau nak nak ngomel pepanjang..inilah dunia.. Dunia bukan tempat untuk mendapat keadilan..apatah lagi menggunakan undang undang sekular tu... memang langsung tak dapat..

Keadilan sebenar hanyalah di akhirat..itulah keadilan yang hakiki.. walau sebesar zarah pun kebaikan mahupun kejahatan akan diadili dan diberi balasan yang setimpal oleh Yang Maha Kuasa...

Sudah menjadi naluri manusia ciptaanNya mahukan kepada keadilan..oleh itu Dia menurunkan kitabnya, hukum hukumNya untuk digunapakai... Tapi... sendiri tau lah..

Pernah tak kita mendengar kisah ataupun menonton cerita yang mana menunjukkan heronya mati dibunuh musuhnya (pastinya crook la)..kendiannya aweknya pulak jatuh hati kat crook tu tadi..peh tu Crook tu live happily ever after!! Ada tak? Kalau ada, habak mai.. Ikut pengalaman saya ni...tak ada langsung..zero!

Kenapa tak ada? Kerana cerita cerita tu semuanya direkacipta oleh manusia, maka tentulah nalurinya mahukan keadilan seadanya mengikut akalnya.. Jahat dibalas Jahat, Baik dibalas baik... tu pasal orang jahat tak pernah menang dalam kisah kisah ceritera mahupun di layar perak... Namun persoalannya...adilkah begitu?

Kalau crook tu bunuh ratusan atau ribuan orang pun, nyawanya hanya satu...dihukum mati ia dgn sekali hukuman sahaja... Kalau dibandingkan antara seorang pembunuh yang membunuh satu jiwa dgn seorang pembunuh lainya yang membunuh puluhan mangsanya dan kedua pembunuh ini dijatuhkan hukuman mati!! Adakah adil? Seorang bunuh satu jiwa je, sorang lagi puluhan jiwa, tapi hukumannya sama jer.

Kalau ikutkan hati, untuk yang bunuh puluhan jiwa tu, lepas je hukum bunuh, peh tu hidupkan balik dan hukum bunuh lagi dan hidupkan balik dan hukum bunuh lagi berulang ulang kali mengikut jumlah bilangan mangsa bunuh nya...tak gitu?


Nah...di akhirat sahaja yang ada macam tu...kita tak nampak..tu pasal tak begitu takut sangat..hati hati kita ni kotor (saya le tu) tak mampu melihat dgn matahati kita ini akan seksaan dan balasan baik/jahat di sana.. Dibakar dalam neraka Allah, digantikan balik kulit yang terbakar itu, tumbuh balik, bakar lagi..tumbuh balik, bakar lagi!!! Na'uzubillah!! Namun insyaAllah, kita yakin KEADILAN hanya ada di sana dan mahu tak mahu, sedar tak sedar...kita sudah semakin hampir setiap detik ke kiamat kecil kita, iaitulah ...kematian..
0 Responses

Post a Comment