Ibnu Hashim
Assalamualaikum,

Kebahagiaan sejati masih belum habis ku siapkan...banyak lagi rujukan yang perlu dilakukan...namun, ingin jua melepaskan rasa rindu dendam di sini...blog bisu..

Pernah aku menonton cerita Star Trek suatu ketika dahulu...dan sememangnya aku minat dgn sains fiksyen nih..membuka minda kepada sesuatu yang jasad tidak mampu mencapainya tetapi mampu dicapai dengan akal kurniaan Illahi Yang Maha Agung. Jadi dalam kisah itu, menceritakan tentang sejenis makhluk asing yang digelar sebagai 'Q' yang mempunyai pelbagai kuasa ajaib (kisah mcm ni tak berapa gemar sebenarnya). Q melakukan apa sahaja yang terdaya untuk mempengaruhi Komander kapal angkasa The Enterprise supaya dia menerima pelawaannya untuk menjadi Q juga sepertinya. Namun ianya ditolak dan semua crew juga menolaknya..di pendekkan cerita, Komander kapal itu membuat satu kenyataan yang dangkal dgn mengatakan :q sebenarnya sedar akan kemampuan manusia ini tiada batasannya, dia sedar suatu ketika nanti, ilmu manusia akan mengatasinya dan kitalah yang berkuasa...Di ketika itu, kita menjadi Tuhan kepada alam semesta ini...

Aku bukan nak mempertikaikan ayat komander itu sebab 'menjadi tuhan' itu boleh diertikan dalam dua makna iaitu dari segi istilah dan bahasa. Namun dari cerita itu aku menganggap maksud dia ialah manusia akan benar benar menguasai alam dan menjadi seperti tuhan! Angan angan kosong!!!
0 Responses

Post a Comment