Ibnu Hashim
Kebahagiaan KeTiga – MELALUI TITIAN SIRAT DAN SELAMAT SAMPAI KE HUJUNGNYA

Di akhirat kelak, semua jin dan manusia daripada Adam a.s. sehinggalah manusia terakhir tidak akan terlepas daripada melalui titian Sirat ini. Titian yang halus dan tajam yang merentangi Neraka Jahim... Dalam tazkirah ust Abdullah itu dikatakan titian itu panjangnya memerlukan perjalanan sejauh 3000 tahun!! Betapa jauhnya perjalanan itu dan betapa panjangnya titian sirat yang perlu kita lintasi itu...Mampukah kaki kita tetap di atasnya tanpa tergelincir sepanjang perjalanan sejauh itu!!!????? Mampukah? Subhanallah....

Di kala itu, kita juga tidak terlepas dan berada di saf safnya menantikan giliran untuk kita pula...bayangkanlah kita lihat sendiri dengan mata kepala kita sendiri akan kebenaran janji janji Allah S.W.T. Ketika ramai manusia dan jin bersesak sesak, ada yang melintas dengan muka nya ke bawah...ada yang merangkak..ada yang berlari lari anak...yang sepantas bayu..sepantas kilat...malah kita lihat sendiri lebih ramai umat manusia itu yang jatuh tergelincir ke lembah neraka Jahim yang berada di bawahnya!!

Keadaan itu, kita sendiri risau akan diri kita sendiri...mampukah kita melepasinya sedangkan ramai yang telah jatuh terjerumus jauhhh ke bawah sana... Amatlah sedikit yang mampu melepasinya... Tidakkah kita takut dan risau? Mengenangkan hidup di dunia yang penuh lagha dan noda, mampukah kita melepasinya??

Bayangkanlah akan ketakutan yang kita rasai...Ya Allah.... ampunilah akuuu... Namun di akhirat tiada lagi amal yang boleh kita lakukan..tiada lagi sujud yang dapat kita kerjakan...apakah ada sekelumit jasa bakti dan amal yang kita lakukan itu dapat menyelamatkan kita? Dan sudahlah pula seciput amal bakti dan ibadah semasa di dunia, persoalannya, adakah ianya diterima pula oleh Allah???? Luluskah??

Di depan mata kita kita melihat manusia berjuta juta jatuh dari titian itu!! Giliran kita semakin hampir...!!! Seorang demi seorang yang berdiri di hadapan kita telah sampai giliran melintasinya dan ianya semakin dekat kepada kita!! Tiada tempat lain lagi untuk kita tujui selain dari melalui titian itu.


Malaikat-malaikat bengis tak mungkin memberikan kasihan kepada kita. Tiada wang rasuah yang dapat disuapkan kepada mereka..tiada harta yang dapat ditawarkan kepada mereka..tiada wanita yang dapat melembutkan mereka...mereka satu Makhluk hebat yang amat taat dan tidak mungkin sekali kali mengengkari Allah S.W.T.. MALAHAN kita sendiri tiada apa satu besar habuk pun harta harta yang kita kejar semasa hidup di dunia ini yang kita bawa bersama!!! Semuanya harta harta dunia itu kita tinggalkan di belakang....harta harta itu tiada memberi sebarang manfaatpun kepada kita kecuali yang diinfaqkan kembali ke jalan Allah...

Tak takutkah kita? Masih rasa hebatkah kita?? Tidak kah kita takut yang amat sangat ketika itu? Masih lagi nak berlagak sombongkah dengan Pangkat kita? Aku Jenderal! Aku Raja! Aku PM! Aku Pemimpin Dunia!!! Nah!! Mana dia penyokong penyokong kita yang dahulunya sentiada menyokong kita tanpa belah bahagi tak kira perbuatan kita benar atau tidak...semuanya mereka sokong!! Mana?? Mana?? Mana??


Oh! Mereka juga sibuk dengan hal mereka...mereka juga SAMA sahaja seperti kita..menanti untung nasib dan pembalasan atas kerja kerja yang dilakukan semasa hidup di dunia dulu... Alangkah sedihnya kita....Sedangkan kita menyaksikan semuanya secara Live dan kita lihat sendiri di bawahnya Sirat ialah api neraka menjulang julang menelan setiap yang jatuh dari titian sirat itu!

Hiruk pikuk jeritan kesakitan manusia diazab jelas kedengaran di telinga dan dilihat dengan mata kita...Api Neraka diberitakan bagaikan mengaum ngaum berpesta meminta habuannya membakar dan mengazab manusia manusia yang berdosa dan bermaksiat kepada Allah S.W.T. Benci sungguh ia akan manusia manusia yang berdosa itu...Seronokkah kita pergi kepada yang membenci kita!!? Ya Allahhhhhhh........

Maka dari itu, bukankah ianya merupakan bahagia yang amat tidak terhingga kepada kita apabila kita selamat sampai ke hujungnya titian sirat itu dengan izin Allah S.W.T.? Di kala itu, ITULAH KEBAHAGIAN yang sejati dan hakiki untuk kita umat Islam ini...Berjaya melintasi titian Siratul Mustaqim hingga ke hujungnya menuju Syurgawi... Tak bahagiakah kita di ketika itu...?? Ya Allah...jadikanlah kami dari golongan orang orang yang berjaya di dunia dan di Akhirat..berjaya melepasi Siratul Mustaqim....

0 Responses

Post a Comment