Ibnu Hashim
Kalau dalam posting 'keutamaan' yang awal tu disentuh bab tarawih yang kebanyakan orang salah letak keutamaan... rasanya ada satu dua butir lagi yang tertinggal dan kerap kali berlaku saban tahun....dan tahun ni pun ada lagi...

Kalau posting yg dulu dibandingkan yang sunat dengan yang fardhu...malam ni...dinihari ni nak bandingkan antara sunat dengan yang sunat... Begitulah tersusun indahnya Addin ini mengajar dan memberi petunjuk dalam segala segi dan segala hal. Setiap satu itu berjalan atas paksinya sendiri dan tidak bercanggah serta mempunyai keutamaan dan kegunaannya sendiri. Kalau semua maklum Fardhu lebih aula dari yang sunat...tapi kita masih melihat segelintir yang masih tak paham (kes tarawih lagi la nih). Maka dari segi sunat pun ada yang perlu diutamakan ke atas ibadah sunat yang lainnya.

Aku perhatikan mereka yang berjemaah di masjid ini (alhamdulillah...cukup ramai sekarang ini...) antaranya yang mengambil enteng akan solat sunat selepas Isya' . Selesai sahaja solat Isya' , maka jemaah ada yang bangun (majoriti) untuk meneruskan solat ba'diyah ini. Namun, seperti kes semalam tu, di kiri dan kanan aku tu duduk sahaja dan tidak mengerjakan solat ba'diyah ini... Mereka menunggukan solat Tarawih!!!! (Jangan silap...aku bukan anti Tarawih!)

Dalam hal ini juga diperhatikan, ramai jemaah Jumaat yang datang ke Masjid akan menunaikan solat qabliah ..alhamdulillah.... TAPI malangnya setelah tamat atau selesai solat Jumaat, terus ciao angkat kaki....segelintir sahaja yang menunaikan solat Ba'diah sedangkan solat selepas Jumaat itulah yang Muakkadahnya!!!

Nak tulis lagi bab ni pun rasanya tak yah dah... Tajuk posting ni pun KEUTAMAAN, so faham faham je lah... Jangan silap Priority!!


p/s: Nak Husnuz Dzonnya, depa ni solat sunat ni kat umah lo kot....
0 Responses

Post a Comment