Ibnu Hashim
Pagi ni sempat aku tengok berita pagi di TV 3. Saja nak sentuh bab tindakan drastik atau segera yang diambil oleh PM untuk menangani masalah pembayaran lewat kontraktor kerajaan. Pada aku, memang betul pun, ada kontraktor terutamanya dalam bidang pembinaan ini lewat mendapat bayaran kerja kerja mereka...takat sebulan dua mungkin biasa,ini ada yang makan tahun pun tak dapat lagi...contohnya abang ipar aku la..ntah berapa tahun dah JKR tak bayor kerja kerja dia sampaikan dia ucapkan tak payah lah..kira sedekah je lah...

Oleh itu, tepat lah tindakan tu...saya sokong...syabas Pak Lah!

Jadi, PM telah gariskan 5 (lima) tindakan yang akan diambil bagi mengatasi masalah lambat bayar ini. Aku nak sentuh satu jer iaitu:

- MENAMBAH KAKITANGAN KONTRAK JKR UNTUK MENGATASI KEKURANGAN KAKITANGANNYA DAN KALAU PERLU BOLEH 'OUTSOURCE'

Tapi (ada tapinya pulakkk).... alangkah bagusnya kalau tindakan yang sepantas dan secepat itu juga diambil dalam menangani perkara dan masalah negara lainnya WALAUPUN tak ada keuntungan material (AL-FULUS) dalamnya. Apatah lagi ianya memberi kemaslahatan dan keuntungan rohaniyyah kepada Umat Islam ini..

Apa yang aku nak cakap ialah berkenaan dengan sebuah Jabatan lain kerajaan iaitu JAKUN eh silap...JAKIM...

Kesian JAKIM, bayangkanlah, dengan hanya 6 (ENAM) orang penguatkuasanya perlu memantau keseluruhan produk yang dikeluarkan sijil HALAL olehnya. SATU MALAYSIA ni, 6 orang je nak pantau...nasib baik tak kena santau! Keluhan kekurangan kakitangan ni dah jadi macam S.O.P. kepada JAKIM untuk menjawab persoalan yang dilontarkan kepada mereka... Ibarat Tangan dan kaki mereka diikat, kemudia dicampak ke laut dan disuruh berenang!! Tu tak masuk lagi nak pantau kes kes maksiat kat taman taman, kes khalwat la itu la ini la... Dah tu pulak, SURAU dan MASJID pun nak kena pantau (hok ni yg paling utama nih) dan pastikan Khutbahnya yang 'ORI' je iaitu dikeluarkan oleh Jabatan Agama. (ni Jabatan Agama lah..tapi JAKIM pun ada jugak)

p/s: Perumpamaan ini tak termasuk kpd PASKAL ar...with respect, PASKAL memang buleh berenang dgn tangan dan kaki terikat...Toksah loyar buruk ar..
0 Responses

Post a Comment