Ibnu Hashim
Masjid Masjid dilarang mengadakan Tazkirah dan majlis Ilmu..yang menghalangpun bukan orang kapiak...orang yang mengaku Islam jugak.. Dikalangan berilmu pulak..
Namun, Alfulusu fiddunya, wal mampus fil akhirah!

Pesan Rasulullah: Ganjaran pahala hadir majlis ilmu

KEDATANGAN Ramadan tidak menghalang seseorang daripada menuntut ilmu budaya menambahkan pengetahuan memang dituntut tidak kira bila atau di mana juga.

Daripada Anas bin Malik, katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang menghadiri majlis ilmu pada Ramadan, Allah mencatat setiap langkahnya menyamai ibadat setahun dan dia bersamaku (Rasulullah) di bawah Arasy.

Justeru, Ramadan bukan saja bulan latihan, kesabaran dan berkat, malah bulan ilmu. Ia memberi peluang kepada seseorang mendapat ganjaran dan pahala serta menjauhkan diri perkara sia-sia.

Dalam Kitab Ihya’ Ulumiddin, Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa Abu Darda’ berkata, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Hendaklah kami menjadi orang berilmu. Jika tidak, jadilah orang yang mempelajari ilmu.”

“Jika tidak, jadilah orang yang mendengar ilmu. Jangan kamu jadi golongan keempat (yang tidak termasuk dalam golongan itu). Hendaklah kamu tinggalkan perbuatan golongan keempat itu.”
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Sheikh, keep on writing... aku selalu baca. ~perque~


  2. Anonymous Says:

    Terima kasih...kalau ada nak sumbangkan penulisan..hantor ler...teman publishkan...insyaAllah..


Post a Comment