Ibnu Hashim

Bismillahirrahmanirrahim,

Tazkirah malam tadi menekankan betapa umat ini terkeliru dengan amal ibadah mereka sendiri. Betapa mereka itu seolah olah menyangkakan bahawa hanya bulan Ramadhanlah bulan untuk mereka beramal ibadat, tidak di bulan lainnya. Imam muda juga menyatakan bahawa bulan Ramadhan adalah bulan yang sepatutnya kita mempertingkatkan ibadah kita dan bukannya baru hendak beribadah, baru hendak solat berjemaah di masjid!

Tazkirah seperti inilah yang perlu dibuat dan disebut kepada semua jemaah termasuklah diri ini juga. Tazkirah seperti inilah yang perlu diambil peluang dengan bijak oleh para imam untuk menyampaikan butir butir mutiara kata yang sangat bersangkutan dengan umat ini dan bukannya teks yang telah dirangka dan disediakan oleh orang orang yang langsung tidak mahu melihat Islam ini kembali menyinar seolahnya lantaran atas perbuatan mereka itu.

Tazkirah seperti ini perlu dilazimkan memandangkan ramai jemaah mula membanjiri masjid! MasyaAllah, masjid di tempat aku ni nak parking pun payah...bahagian muslimat pun penuh jugak!

Cuma sayangnya tazkirah dilarang..tiada tazkirah diizinkan (?) untuk diadakan di semua masjid di selangor ini sedangkan tazkirah ini amat amat kita dambakan lantaran ianya juga adalah amal ibadah. Ramadhan juga menyaksikan pertambahan mendadak jemaah di masjid dan peluang ini perlu diambil untuk menyampaikan berita berita terkini untuk diambil manfaatnya oleh semua jemaah, contohnya seperti tazkirah imam muda itu tadi. Ianya bersangkutan dengan suasana tempat dan keadaan umat masa kini yang seolahnya terkeliru dan menyangkakan solat jemaah hanya di bulan Ramadhan..setelah Ramadhan, Masjid, surau kembali sepi..

Tazkirah seperti ini malangnya ditakuti oleh pihak pihak yang berkepentingan dan untuk menjaga ’bos bos’ mereka tanpa mereka sedar yang mereka telah menyekat usaha dakwah yang amat amat dituntut oleh BIG BOSS mereka, Raja segala Raja iaitu Allah azzawajalla... Dalam keadaan umat kini dengan khutbah Jumaatnya yang langsung tak berkaitan dengan keadaan setempat (lantaran ianya disediakan oleh pihak Majlis Agama lalu ianya dibuat secara borong) dengan tajuk yang lansung tak begitu menjadi cabaran utama umat ini masa kini...Lihat sahajalah ketika Israel meratah ummat Islam dan melanggar Lubnan...Tak tahu lah aku kot ada di tempat lain, tapi semua masjid yang Jumaatnya aku hadiri langsung tak sentuh akan perkara ini sedangkan ianya adalah perkara besar yang melanda Umat pada ketika itu!

Alhamdulillah, dengan berani Imam Muda mengambil masa yang amat pendek lebih kurang 10 ke 15 minit sahaja menyampaikan tazkirah tersebut sejurus sebelum Terawih didirikan. Walaupun Masjid kariah aku ini mendirikan solat terawih 20 rakaat...tapi aku mendambakan majlis ilmu....tazkirah yang dibenci oleh pihak pihak yang berkepentingan itu! Aku rindukan Ramadhan di Butterworth yang mana walaupun Terawihnya 8 tapi disulami dengan tazkirah padat setiap hari..pergilah kemana surau pun ada tazkirahnya! Dan sudah sememangnya bukan Ramadhan pun tetap ada majlis ilmunya pada SETIAP HARI. Dan di bulan Ramadhan Tazkirahnya pula berkisar tentang Ramadhan, pengisiannya, ibadah puasa dan apa sahaja yang bersangkutan dengan Ramadhan dan juga perkara perkara semasa. Tentulah majlis ilmunya menjadi lebih fokus lagi di bulan itu. Bagi yang mahu mencukupkan 20 rakaat pula boleh sahaja sambung di rumah... Alangkah indahnya waktu itu....

Namun, perkara yang lepas itu menjadi sejarah, yang penting ialah waktu ini....mana majlis ilmu di bulan Ramadhan ini di Kl ni ya? Pasti ada... cuba tanya tanyakan lagi....

0 Responses

Post a Comment