Ibnu Hashim

Petang semalam saya ke Pejabat Pelaburan…jumpa si Asrul. Ketika nak balik dia tanya, ”Terawih kat mana?”

Rata-rata orang kini akan bertanyakan terawih, ianya sesuatu yang bagus! Ini menunjukkan bahawa jiwa beribadat itu masih lagi hidup dan diamalkan oleh orang banyak. Namun sekiranya dilihat daripada sudut yang Negatif dan Positif, ianya membawa makna yang berbeza (memanglah kan..aparaa)...ehehehe

Oleh itu, saya nak cuba memberikan kedua dua gambaran itu mengikut apa yang terlintas di hati ini tadinya...dari sudut negatifnya ialah:


Dari Sudut Negatif.

Rata rata kini saya menjumpai orang banyak yang salah meletak priority kepada sesuatu perkara itu (saya sendiri tidak terkecuali). Contohnya dalam pertanyaan si Asrul itu tadi, nampaknya KEUTAMAAN yang dinyatakannya dalam Ramadhan ini dari segi ibadah solat ialah Terawih. Yang ditanyainya dahulu ialah dimana hendak ditunaikan terawih ini?

Mengapa tidak ditanyai ”Di mana nak tunaikan solat solat Fardhu berjemaah?” Bukankah Pahala untuk yang Fardhu itu lebih besar ganjarannya dan lebih berlipat kali gandanya lagi berbanding dengan solat terawih! Nah! Alangkah ruginya kalau kita ke Masjid atas niat hendak mengerjakan Terawih sedangkan yang patutnya diutamakan ialah solat Maghrib dan Isya’nya (dalam kes ini). Pahala sunat ini diberi ganjarannya di Bulan Ramadhan menyamai ibadah Fardhu di bulan bulan yang lainnya..Sedangkan ganjaran pahala untuk ibadah Fardhu di bulan ini digandakan dengan 70 kali lipat ! Malahan pula ianya terserah kepada Allah berapa sahaja banyaknya yang Dia hendak kurniakan...Tiada had!

Alangkah ruginya kita dari segi niatnya pada awal awal pergi ke Masjid itu kalau kita berniat hendak mengerjakan Terawih sedangkan sepatutnya kita niatkan hendak mengerjakan yang Fardhu disamping itu langsung mengerjakan Terawih! Sudah biasa kita dengar dialog seperti ini => ”Nak kemana tu weh?” ”Nak ke Masjid, Berterawih” (Atas silap konsep dan letak keutamaan inilah salah satu sebab malam malam awal Ramadhan itu penuh Masjid seolahnya Solat Jumaat sahaja layaknya - alhamdulillah)...

Dari sudut Positif

Sepertimana yang dinyatakan di atas, ini menunjukkan jiwa beribadat itu masih ada dan keprihatinan akan bulan Ramadhan juga masih ada..alhamdulillah. Kalau kita baca akan kisah kisah para sahabat r.a., kisah para wali, ahli sufi dan para salafussoleh, mereka memang begitu menjaga akan ibadah sunat ini.Yang mereka kejar ialah yang sunat sunat ini sehinggakan ada yang menganggap dia sudah berdosa sekiranya pada ketika itu dia tidak mempunyai wudhuk!

Timbul persoalan ini pula, adakah mereka ini salah meletak priority atau keutamaan beribadat ini? Jawapanya tentulah tidak! Kenapa mereka bertindak demikian itu adalah kerana perkara yang Fardhu, perkara yang wajib itu tak perlu tanyalah pada golongan ini, dah tentu mereka tak tinggal punya! Sekarang mereka berlumba lumba untuk Menambah kepada ibadah Fardhu mereka itu dan oleh itu nampaknya seolah olah mereka mengutamakan yang sunat pula! Sepertimana manusia itu Wajib makan untuk terus hidup, maka begitulah ibadah Fardhu kepada mereka ini, mana mungkin mereka mengenepikan yang Fardhu!

Berdasarkan kedua dua scenario ini, untuk bersangka baik saya menganggap pertanyaan si Asrul itu adalah bersangkutan dengan Scenario yang kedua iaitu yang Positif... InsyaAllah...

0 Responses

Post a Comment