Ibnu Hashim

Hok ni aku amik kat web PPIM, klik kat tajuk atas tu untuk ke galeri PPIM... dan klik pada gambar untuk gambar yang lebih besar dan jelas..

Macam manalahhh solat kita selama bertahun tahun lama dahulu...Bacaan Al-Qur'an kita, selawat kita...zikrullah kita...

Aku teringat seorang al-Ustaz masa aku bergelar student dulu mencemuh mereka yang masih menggunakan Kayu Sugi untuk memberus gigi mereka, katanya "apa dok pakai kayu tu lagi...sekarang ni macam macam dah ada dah..yang Darkie pun dah jadi Darlie dah..." lebih kurang macam tu aku ingat kata-katanya...walaupun aku ni pelupa, tapi kata katanya yang menghiris hati tu masih aku ingat...

Bukanlah aku menggunakan kayu sugi tu pun masa tu, tapi RESPEK lah pada mereka yang mengamalkannya atas dasar SUNNAH Nabi s.a.w.

Nah sekarang nih, peristiwa tu dah berlalu hampir 20 tahun yang lalu, tetapi natijah dan pengajarannya ditunjukkan sekarang ini..Mungkin juga itu kekuatan yang diberikan kepada mereka yang dipilih olehNya dan mereka terselamat daripada terkena perkara-perkara yang haram tersebut.

Memanglah dari segi hukum Feqah, kita dimaafkan sebab tak tahu, tapi dari segi batinnya pasti memberi kesan.. Wallahu'alam.
0 Responses

Post a Comment